Fredrik Lager skrev:Tack Lars för din klargörande information angående baskerfrågan!
Du har stor sakkunskap och det glädjer mig att du villigt delar med dig av din kunskap!
Jag satt igår kväll och letade information om de svenska fallskärmsjägarna på internet (i väntan på min bok ). Hittade en del matnyttig info samt ett rikt utbud på bilder av varierad sort.
Bland annat denna bild!
Den ser ut som baskermärket i guld med tillägget av en örn(?).
Av bilden så kan man inte bedöma märkets storlek, men eftersom märket är i metall så antar jag att det handlar om ett märke för kragspegel alt, axelklaff, kanske till permissionsuniformen?
Så,vart placerades detta märke?
Mvh
Fredrik Lager
Tyvärr Fredrik är det ett "ickemärke" om du förstår vad jag menar.
Märket är en datoranimation. Precis som du säger är det FJS baskertecken/förbandstecken och "Örnen".
Ett sådant märke finns inte. Jag har sett märket tidigare och då såg det mer "äkta" ut än detta.
Jag kollade för säkerhets skull i alla militärmärkessamlares "bibel" nämligen "Uniformsreglemente för Försvarsmakten" utgåva 2003 eller UniR FM som den kallas.
Det finns inget tecken (märke) som ser ut på detta viset, i förgylld metall.
Däremot finns det som tilläggstecken broderat i bronsfärg på grönt tyg, bärs på vänster ärm vid axeln på fältuniform m/90. Märket visar att bäraren är befäl vid FJS eller är under utbildning till fallskärmsjägare och att han har dekorerats med örnen.
Ett snyggt märke i alla fall.
/Lars