Hangartömning på Malmen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Hangartömning på Malmen
Under veckan verkar arbetet med att tömma en av flygvapenmuseums vilktigast förrådsbyggnader, "hangaren på Malmens baksida", inletts. Häromdagen rullades en gråmålad J 35J ut, var tar denna vägen nu? Därinne står ju en hel del till, vad kommer dessa föremål nu hamna - någon som har info?
Senkommen intressant information skvallrar om att hangbyggnaden egentligen inte är i så dåligt skick som först uppgivits. Anledningen till att den dömts ut är snarare att FMLOG pronto just här måste bygga ett logistikcenter.......
Senkommen intressant information skvallrar om att hangbyggnaden egentligen inte är i så dåligt skick som först uppgivits. Anledningen till att den dömts ut är snarare att FMLOG pronto just här måste bygga ett logistikcenter.......
Re: Hangartömning på Malmen
Hej o tack för info.
Nu länge sen jag var i dessa "skrymslen",
Vet du vidare vad som i nutid förvaras /förvarades där?
mvh Bengt
Nu länge sen jag var i dessa "skrymslen",
Vet du vidare vad som i nutid förvaras /förvarades där?
mvh Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
Oj, en massa: S 32C, Beech 18, Skyraider, Meteor, NC 701 mm. När jag passerade vid 13-snåret så stod en Bulldog i ena hangaröppningenBengt Ekbladh skrev:Hej o tack för info.
Nu länge sen jag var i dessa "skrymslen",
Vet du vidare vad som i nutid förvaras /förvarades där?
mvh Bengt
Re: Hangartömning på Malmen
Det har ju en längre tid varit ifrågasatt vad museet "håller på med"
I sammanghanget finns väl ÖFS,,Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
även med ? eller sköter de bara guidning o dylikt numera ?
(någon reaktion därifrån frågas?)
Museie intengenten (eller vad han kallas?) har kanske annammat en fd Fv-chefs !
order att allt gammalt skall Väck ??
Fortsätt med kollen av vad som händer.
Hur länge ska "de som tror sig säger värna om flyghistorien i Sverige ", hålla på så här?
Information i förhand och ev. ny inriktning är väsentlig, men man kanske numera mera
kör på linjen
"låten barnen komma till museet, de märker nog inte att nått plan fattas eller att det numera kallas"
MALMENS LEKSTUGA !
Ett uttalande från ledningen är väl för mycket begärt?
Som man ibland säger
det var bättre förr :: då vi hade en numera Bodö stationerad Flygintresserad chef!
mvh Bengt
I sammanghanget finns väl ÖFS,,Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
även med ? eller sköter de bara guidning o dylikt numera ?
(någon reaktion därifrån frågas?)
Museie intengenten (eller vad han kallas?) har kanske annammat en fd Fv-chefs !
order att allt gammalt skall Väck ??
Fortsätt med kollen av vad som händer.
Hur länge ska "de som tror sig säger värna om flyghistorien i Sverige ", hålla på så här?
Information i förhand och ev. ny inriktning är väsentlig, men man kanske numera mera
kör på linjen
"låten barnen komma till museet, de märker nog inte att nått plan fattas eller att det numera kallas"
MALMENS LEKSTUGA !
Ett uttalande från ledningen är väl för mycket begärt?
Som man ibland säger
det var bättre förr :: då vi hade en numera Bodö stationerad Flygintresserad chef!
mvh Bengt
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Re: Hangartömning på Malmen
Flyget har funnits i hundra år och lite till i Sverige.
Vill eller förstår flygvapenmuseum vikten av att visa ett så komplett och brett sortiment av sdamling rörande militärt flyg i vserige under 100 år eller försöker man bli ett upplevelsecenter till för att locka många besökare och dra in mycket pengar?
Det vore trevligt om ett museum inser vilket ansvar och vilken oerhärt viktig del av den tekninska utvecklingen som de har i sina samlingar.
Ett exempel är att vi har ett robotmuseum men ingen har funderat på att samla och visa det som är ytters vesäntlig del av flygverksamheten nämligen last och kringutrustning såsom bimber raketer och motmedel med mera.
Jag blir smått förbannad när man byggt en väldigt stor entre och disk och en lång koridor och att man inte byggt för att få plats med och isa så många flygplan som möjligt i tillbyggnaden men däremot ställt ut något som snarare är ett fisko i historien och där man inte ännu lagt korten på bordet nämligen kalla krigets dubbelspel.
Vi har tradition av att visa fiaskon på dyra muséer i sverige och jag jämför gärna WASA med FRAs DC-3.
Vill eller förstår flygvapenmuseum vikten av att visa ett så komplett och brett sortiment av sdamling rörande militärt flyg i vserige under 100 år eller försöker man bli ett upplevelsecenter till för att locka många besökare och dra in mycket pengar?
Det vore trevligt om ett museum inser vilket ansvar och vilken oerhärt viktig del av den tekninska utvecklingen som de har i sina samlingar.
Ett exempel är att vi har ett robotmuseum men ingen har funderat på att samla och visa det som är ytters vesäntlig del av flygverksamheten nämligen last och kringutrustning såsom bimber raketer och motmedel med mera.
Jag blir smått förbannad när man byggt en väldigt stor entre och disk och en lång koridor och att man inte byggt för att få plats med och isa så många flygplan som möjligt i tillbyggnaden men däremot ställt ut något som snarare är ett fisko i historien och där man inte ännu lagt korten på bordet nämligen kalla krigets dubbelspel.
Vi har tradition av att visa fiaskon på dyra muséer i sverige och jag jämför gärna WASA med FRAs DC-3.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
Re: Hangartömning på Malmen
Hej,
SFF har god kontakt med Flygvapenmuseum och jag vill gärna ge lite fakta i diskussionen kring "hangartömning på Malmen".
Den gamla betonghangaren, som byggdes under kriget, har tyvärr tjänat ut. Vid en byggnadsinspektion nyligen så upptäcktes nya sprickor i betongen, varför en ombyggnad ej är möjlig. Det var annars ett diskussions-alternativ med tanke på att taket höll (tack o lov) för snömassorna i vintras. Hangaren är alltså i ett så dåligt skick att den är utdömd för fortsatt verksamhet. Ett nybygge på samma plats är ett bättre alternativ än en restaurering/ombyggnad.
FVM har dock lyckats ordna andra lokaler på Malmen för flygplanen som förvarats i betonghangaren. Dessa lokaler är disponibla till och med 30 juni 2011, och under tiden pågår förhandlingar om en långsiktig lösning. Man har alltså ordnat en respit på 9 månader för flygplanssamlingarna. Flygplanen som nu fortlöpande rullar in i en annan hangar kommer dessutom in i en bättre miljö klimatmässigt under denna period. Ambitionerna är att på sikt även göra dessa flygplan tillgängliga för allmänheten men i dagsläget gäller att bevara dem väl, vilket hittills lyckats.
Stieg Ingvarsson
SFF ordförande
SFF har god kontakt med Flygvapenmuseum och jag vill gärna ge lite fakta i diskussionen kring "hangartömning på Malmen".
Den gamla betonghangaren, som byggdes under kriget, har tyvärr tjänat ut. Vid en byggnadsinspektion nyligen så upptäcktes nya sprickor i betongen, varför en ombyggnad ej är möjlig. Det var annars ett diskussions-alternativ med tanke på att taket höll (tack o lov) för snömassorna i vintras. Hangaren är alltså i ett så dåligt skick att den är utdömd för fortsatt verksamhet. Ett nybygge på samma plats är ett bättre alternativ än en restaurering/ombyggnad.
FVM har dock lyckats ordna andra lokaler på Malmen för flygplanen som förvarats i betonghangaren. Dessa lokaler är disponibla till och med 30 juni 2011, och under tiden pågår förhandlingar om en långsiktig lösning. Man har alltså ordnat en respit på 9 månader för flygplanssamlingarna. Flygplanen som nu fortlöpande rullar in i en annan hangar kommer dessutom in i en bättre miljö klimatmässigt under denna period. Ambitionerna är att på sikt även göra dessa flygplan tillgängliga för allmänheten men i dagsläget gäller att bevara dem väl, vilket hittills lyckats.
Stieg Ingvarsson
SFF ordförande
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
Fakta och fakta, Stieg. Sprickorna i betongen är fryssprickor som tillkom under 70-talet och har tätats för länge sedan - hela taket har sedermera fått gummibeläggning. Gemene man i Malmslätt uppfattar byggnaden i skapligt skick, knappast rivngsmässig. Försök att få fram dokumentation som påvisar Hangar 109:s "utdömande" pågår och har hittills gett noll resultat. En bekant till mig var igår i kontakt med FortV i ärendet, men fick ett skapligt avsnoppande svar. Man vill inte att rivningen ska ifrågasättas....och argumenten är mycket tvivelaktiga. Skicket på byggnaden var egentligen ointressant.
Varför inte bygga ett centrum för FMLOG i närheten av avtagsväg till E4, exvis Jägarvallen eller bakom Flygskolan?
B-hallen som nu FVM kommer att hyra av Saab kostar 500 000 kr/halvåret eller 1,8 millar/året, och där kommer ändå långt ifrån alla flygplan att få plats. Bara sagt som jämförelse...
Varför inte bygga ett centrum för FMLOG i närheten av avtagsväg till E4, exvis Jägarvallen eller bakom Flygskolan?
B-hallen som nu FVM kommer att hyra av Saab kostar 500 000 kr/halvåret eller 1,8 millar/året, och där kommer ändå långt ifrån alla flygplan att få plats. Bara sagt som jämförelse...
Re: Hangartömning på Malmen
Jag kan tyvärr bara bekräfta det Fredrik skriver.
Jag har också försökt att få se dokument som styrker den påstådda utdömmningen av byggnad 109. Jag delar uppfattningen att man inte vill att saken skall ifrågasättas och fick som svar av projekt ledaren på FMV att han inte sett något dockument som dömmer ut byggnaden men att skicket på byggnaden var helt ointressant. På platsen skall byggas ett logistikcentrum med argumenteringen att det är den bästa platsen för ett sådant på Malmen. Personer som verkar på platsen som jag talat med ställer sej dock mycket tveksamma till den slutsatsen och anser att platsen tvärt om är illa vald.
Ersättnings lokalerna är, förutom att kvadratmeterpriset är högt, som vanligt otillräckliga och flera maskiner bland andra Beech18 och NC 701 komer inte att få plats. Hur detta ska lösas tror jag ingen vet i dagsläget. Att maskinerna fortlöpande rullar in i en annan och klimatmässigt bättre hangar stämmer inte. Vad man fått är en lösning i en hangar avsedd för flygplanunderhåll till marknads pris som för några maskiner bättre men för flera andra innebär att de förmodligen måste deponeras...
(Man kan ju undrar över är varför man inte passade på att baka in en lämplig förrådshangar i kosrtnaden för det nya bygget för FVM det hade blivit mindre än 10% dyrare att lösa den saken men en stor kallhangar.... och varför står DC-3, Vartsity mfl fortfarande ute?)
Vad som står helt klart är dock att rivningen av Byggnad 109 inte har påbörjats även om projekteringen har kommit långt. Det är långt ifrån klart att den är utdömd eller har tjänat ut och den går förmodligen att rädda och skulle utgöra ett utmärkt magasin för FVMs samlingar. Ett logistikcentrum kan byggas var som helst med ett bättre resultat.
Det är en skam och skandal, även om man upphört att bli förvånad, att man 2010, när man firar flyget 100år i flyghuvuvudstaden Linköping, på Malmen, flygets vagga river hangarer och fortsätter att vanvård vårat arv som ska förvaltas för kommande generationer.
Här finns förmodligen en möjlighet att göra en verklig insats för bevarandet av flyghistorisk materiel och rädda 109 an.
Kan det inte vara något för SFF/ÖFS att ta tag i? Att hangaren är utdömd verkar inte sannolikt och misstanken stärks av oviljan att lägga fakta på bordet.
Jag har också försökt att få se dokument som styrker den påstådda utdömmningen av byggnad 109. Jag delar uppfattningen att man inte vill att saken skall ifrågasättas och fick som svar av projekt ledaren på FMV att han inte sett något dockument som dömmer ut byggnaden men att skicket på byggnaden var helt ointressant. På platsen skall byggas ett logistikcentrum med argumenteringen att det är den bästa platsen för ett sådant på Malmen. Personer som verkar på platsen som jag talat med ställer sej dock mycket tveksamma till den slutsatsen och anser att platsen tvärt om är illa vald.
Ersättnings lokalerna är, förutom att kvadratmeterpriset är högt, som vanligt otillräckliga och flera maskiner bland andra Beech18 och NC 701 komer inte att få plats. Hur detta ska lösas tror jag ingen vet i dagsläget. Att maskinerna fortlöpande rullar in i en annan och klimatmässigt bättre hangar stämmer inte. Vad man fått är en lösning i en hangar avsedd för flygplanunderhåll till marknads pris som för några maskiner bättre men för flera andra innebär att de förmodligen måste deponeras...
(Man kan ju undrar över är varför man inte passade på att baka in en lämplig förrådshangar i kosrtnaden för det nya bygget för FVM det hade blivit mindre än 10% dyrare att lösa den saken men en stor kallhangar.... och varför står DC-3, Vartsity mfl fortfarande ute?)
Vad som står helt klart är dock att rivningen av Byggnad 109 inte har påbörjats även om projekteringen har kommit långt. Det är långt ifrån klart att den är utdömd eller har tjänat ut och den går förmodligen att rädda och skulle utgöra ett utmärkt magasin för FVMs samlingar. Ett logistikcentrum kan byggas var som helst med ett bättre resultat.
Det är en skam och skandal, även om man upphört att bli förvånad, att man 2010, när man firar flyget 100år i flyghuvuvudstaden Linköping, på Malmen, flygets vagga river hangarer och fortsätter att vanvård vårat arv som ska förvaltas för kommande generationer.
Här finns förmodligen en möjlighet att göra en verklig insats för bevarandet av flyghistorisk materiel och rädda 109 an.
Kan det inte vara något för SFF/ÖFS att ta tag i? Att hangaren är utdömd verkar inte sannolikt och misstanken stärks av oviljan att lägga fakta på bordet.
Re: Hangartömning på Malmen
Mycket mycket bra skrivet Dappen! Håller med dig till fullo.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
Tyvärr känns det återigen att SFF ligger i en kurva längre bak än övriga täten i racet. Och ÖFS får inte race'a, så att säga.Dappen skrev: Här finns förmodligen en möjlighet att göra en verklig insats för bevarandet av flyghistorisk materiel och rädda 109 an.
Kan det inte vara något för SFF/ÖFS att ta tag i? Att hangaren är utdömd verkar inte sannolikt och misstanken stärks av oviljan att lägga fakta på bordet.
Det upplevs också rätt märkligt att detta händer i den by där man slår sig för bröstet och kallar sig för Sveriges flyghuvudstad, att man inte ifrågasätter rivningen eller föreslår annan placering av FMLOG logistikcenter. Det rimmar illa, mycket illa.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: Hangartömning på Malmen
Om vi skall använda racingtermer så kom väl inte ens SFF till starten? Även om det startade så är de varvade flera gånger om:DFredric Lagerquist skrev:Tyvärr känns det återigen att SFF ligger i en kurva längre bak än övriga täten i racet. Och ÖFS får inte race'a, så att säga.
SFF:s roll i bevarandet av Flygvapnets historia får nog anses ligga mer på det spirituella planet än på det materiella planet.
Mina sarkasmer är fullt avsiktliga eftersom jag är mycket besviken på hur hela frågan med FVM hanterats.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
Innan man till exempel deponerar FVMs Beech 18 kanske man bör kolla upp att det är ok med flygplanets registrerade ägare.
Re: Hangartömning på Malmen
Byggnad 109 på Malmen verkar ha tillkommit för att kunna sätta samman Fiat CR.42 (J 11) åt finnarna 1940! Där han man tydligen även monterat/modifierat Vampire mm, eventuellt ska det stå om detta i någon utgåva av Ett år i luften, kan någon bekräfta?
Upprop!!
I mångas ögon är det ”nya” flygvapenmuseet en succé. Om man bara ser till antalet besökare så är det ett fantastiskt lyft som skett. Men vad som samtidigt sker bakom stängda är närmast att beteckna som en inre blödning som på sikt hotar att förstöra samlingarna.
Många kritiska röster hörs här och på andra forum på grund av att den nuvarande ledningen av museet inte tar hand om materielen på ett riktigt sätt:
· Flygplan deponeras tillsynes panikartat utan en tydlig plan för hur och när ett eventuellt utbyte ska ske.
· Maskiner sätts i undermåliga lokaler.
· Inriktningen på museet avviker grovt från vad namnet Flygvapenmuseum indikerar.
· Museet sätts utan lämpliga förrådslokaler utan att man skaffar ersättningslokaler.
· Man satsar på den publika delen och istället för att måna om så friställer Flygvapenmuseum sin kunniga och intresserade tekniska personal som kan och förstå flyg och som är en förutsättning för att föremålen tas tillvara på ett korrekt sätt.
Tyvärr verkar inte museiledningen vara mottaglig för en dialog och om vanvården av vår flyghistoriska skatt ska upphöra måste kritiken förs vidare uppåt. Det är dags att diskussionen och sarkasmerna lämnar forumet och tiden är nu mogen ta steget för och föra kritiken vidare.
Vill ni att er röst skall höras utanför forumet skriv då era åsikter till SFHM:s Överintendent Staffan Bengtson: info@sfhm.se
Ju fler som hörs desto bättre.
Upprop!!
I mångas ögon är det ”nya” flygvapenmuseet en succé. Om man bara ser till antalet besökare så är det ett fantastiskt lyft som skett. Men vad som samtidigt sker bakom stängda är närmast att beteckna som en inre blödning som på sikt hotar att förstöra samlingarna.
Många kritiska röster hörs här och på andra forum på grund av att den nuvarande ledningen av museet inte tar hand om materielen på ett riktigt sätt:
· Flygplan deponeras tillsynes panikartat utan en tydlig plan för hur och när ett eventuellt utbyte ska ske.
· Maskiner sätts i undermåliga lokaler.
· Inriktningen på museet avviker grovt från vad namnet Flygvapenmuseum indikerar.
· Museet sätts utan lämpliga förrådslokaler utan att man skaffar ersättningslokaler.
· Man satsar på den publika delen och istället för att måna om så friställer Flygvapenmuseum sin kunniga och intresserade tekniska personal som kan och förstå flyg och som är en förutsättning för att föremålen tas tillvara på ett korrekt sätt.
Tyvärr verkar inte museiledningen vara mottaglig för en dialog och om vanvården av vår flyghistoriska skatt ska upphöra måste kritiken förs vidare uppåt. Det är dags att diskussionen och sarkasmerna lämnar forumet och tiden är nu mogen ta steget för och föra kritiken vidare.
Vill ni att er röst skall höras utanför forumet skriv då era åsikter till SFHM:s Överintendent Staffan Bengtson: info@sfhm.se
Ju fler som hörs desto bättre.
Re: Hangartömning på Malmen
Nja.Dappen skrev:Byggnad 109 på Malmen verkar ha tillkommit för att kunna sätta samman Fiat CR.42 (J 11) åt finnarna 1940! Där han man tydligen även monterat/modifierat Vampire mm, eventuellt ska det stå om detta i någon utgåva av Ett år i luften, kan någon bekräfta?.......
Ju fler som hörs desto bättre.
De 12 (5+7 st.)J11:orna som köptes av insamlade medel monterades av Götaverken på Torslanda
DE övriga 60 J11:orna monterades o kontrollerades på F3 (lokal okänd för mig)
Andra Finska plan kan säkert ha åtgärdats å F3 denna tid , har ej kollat.
BYGGNAD 109:
Tillkom när?
För oss som är lite dessorienterad på benämningen byggnad 109..
Bild och planskiss på F3 området vore bra?
mvh Bengt
Re: Hangartömning på Malmen
Efterlyser fakta om Byggnad 109 eller även kallad CVM Hangaren. Den ligger i "grusgropen" längs vägen från vakten mot Vikingstad innan bana 08/26. Alla fakta om hur den tillkommit och vad den använts till är intressant. Rivning av denna unika byggnad (förmodligen den enda representanten av av sin typ byggd under kriget.) påbörjas den 21oktober om den inte kan anses vara byggnadsminne, vilket inte är omöjligt. Vet du något? Skriv nu!
Re: Hangartömning på Malmen
Varför ? reffererar man till en byggnad med benämningen 109 , då man tydligen menar CVM Hangaren?Dappen skrev:Efterlyser fakta om Byggnad 109 eller även kallad CVM Hangaren. Den ligger i "grusgropen" längs vägen från vakten mot Vikingstad innan bana 08/26. Alla fakta om hur den tillkommit och vad den använts till är intressant. Rivning av denna unika byggnad (förmodligen den enda representanten av av sin typ byggd under kriget.) påbörjas den 21oktober om den inte kan anses vara byggnadsminne, vilket inte är omöjligt. Vet du något? Skriv nu!
något mer känd än byggnad 109!!!!
Skall kolla i "Flygkompaniet o CVM - glimtar från en flygplanverkstad
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
HÄR ligger Byggnad 109 (Malmen).
Re: Hangartömning på Malmen
Du har naturligtvis helt rätt, dumt av mej att skriva 109 men det är dess officiella benämning även om den naturligtvis är mindre känd i våra kretsar under det namnet. Ja gärna, så mycket kött på benen som möjligt. Tack/ D
Re: Hangartömning på Malmen
Tack Fredrik, men egentligen blev inte jag klokare på din "utpekning"Fredric Lagerquist skrev:HÄR ligger Byggnad 109 (Malmen).
en bit ner efter Södermalmsvägen ? skall det väl vara?
Vi får titta vidare.
Bengt
PS Fotot saknas!
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
Kartnålen sitter på taket på byggnaden/hangarenBengt Ekbladh skrev:Tack Fredrik, men egentligen blev inte jag klokare på din "utpekning"Fredric Lagerquist skrev:HÄR ligger Byggnad 109 (Malmen).
en bit ner efter Södermalmsvägen ? skall det väl vara?
Vi får titta vidare.
Bengt
PS Fotot saknas!
Re: Hangartömning på Malmen
Tack Fredric
>>Kartnålen sitter på taket på byggnaden/hangaren >>
Förklaring ::
Har nu en ej uppdaterad Webbläsare som inte visar allt.
Ser nålen naturligtvis på andra datorer.
Till huvudfrågan, inga ljusningar?
mvh Bengt
>>Kartnålen sitter på taket på byggnaden/hangaren >>
Förklaring ::
Har nu en ej uppdaterad Webbläsare som inte visar allt.
Ser nålen naturligtvis på andra datorer.
Till huvudfrågan, inga ljusningar?
mvh Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
Nej, inte som jag upplever det i alla fall. Riviningen påbörjas under nästa vecka, eller veckan därpåBengt Ekbladh skrev:Till huvudfrågan, inga ljusningar?
Re: Hangartömning på Malmen
Hej.
Av en tillfällighet ? innehåller senaste nr. av TIFF (3-2010)
(Teknisk Information För Försvarsmaterieltjänsten)
10 sidor om Flygvapenmuseumet.
Rubrik: Flygvapenmuseum redan en stor succe.
man menar besöksmässigt tydligen
Intrerjuv med chefen M Parr.
Måste faktist ge ett axplock på några frågor o svar
MP:s dagliga arbete handlar välldigt mycke om planering och möten, personfrågor samt ekonomi,
jobbar med små detaljfrågor till långsiktig planering
Roligast med jobbet?
Det är när man känner att allting fungerar o vara stolt över vad jag presterar o vad mina kolleger gör
När vi ser att folk verkligen uppskattar vår versamhet .
(besökssiffrorna)
Något mindre kul?
Nja, när det krånglar med personalfrågor, men det brukar flyta på bra.
Vi har ett trevligt arbetsklimat , tror jag de flesta tycker.
Beskriv dig själv:
"fackidiot inom kultursektorn."
MEN samtidigt säger han sig inte vara främmande för att prova på något annat innan han om så där 10 år är en glad pensionär.
Vad tycks?
mvh Bengt
Tillägg.
Du vet väl att TIFF är Gratis
Kontakta Anneli Gunhardson
013/231784 eller
anneli.gunhardson@saabgroup.com
Av en tillfällighet ? innehåller senaste nr. av TIFF (3-2010)
(Teknisk Information För Försvarsmaterieltjänsten)
10 sidor om Flygvapenmuseumet.
Rubrik: Flygvapenmuseum redan en stor succe.
man menar besöksmässigt tydligen
Intrerjuv med chefen M Parr.
Måste faktist ge ett axplock på några frågor o svar
MP:s dagliga arbete handlar välldigt mycke om planering och möten, personfrågor samt ekonomi,
jobbar med små detaljfrågor till långsiktig planering
Roligast med jobbet?
Det är när man känner att allting fungerar o vara stolt över vad jag presterar o vad mina kolleger gör
När vi ser att folk verkligen uppskattar vår versamhet .
(besökssiffrorna)
Något mindre kul?
Nja, när det krånglar med personalfrågor, men det brukar flyta på bra.
Vi har ett trevligt arbetsklimat , tror jag de flesta tycker.
Beskriv dig själv:
"fackidiot inom kultursektorn."
MEN samtidigt säger han sig inte vara främmande för att prova på något annat innan han om så där 10 år är en glad pensionär.
Vad tycks?
mvh Bengt
Tillägg.
Du vet väl att TIFF är Gratis
Kontakta Anneli Gunhardson
013/231784 eller
anneli.gunhardson@saabgroup.com
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hangartömning på Malmen
Tack Bengt.
Fast just i fallet med den märkliga riviningen av 109an - som denna tråd handlar om - tror jag nog inte att man ska lasta chefen på museet. Möjligen att han inte agerat mer utåtriktat i tidigare skede, sökt kommunikation med den flyghistoriska rörelsen.
Ditt inlägg passar egentligen bättre i denna (tidigare) tråden: Deponeringar - flygvapenmuseum
Fast just i fallet med den märkliga riviningen av 109an - som denna tråd handlar om - tror jag nog inte att man ska lasta chefen på museet. Möjligen att han inte agerat mer utåtriktat i tidigare skede, sökt kommunikation med den flyghistoriska rörelsen.
Ditt inlägg passar egentligen bättre i denna (tidigare) tråden: Deponeringar - flygvapenmuseum
Re: Hangartömning på Malmen
Hej.Fredric Lagerquist skrev:Tack Bengt.
Fast just i fallet med den märkliga riviningen av 109an - som denna tråd handlar om - tror jag nog inte att man ska lasta chefen på museet. Möjligen att han inte agerat mer utåtriktat i tidigare skede, sökt kommunikation med den flyghistoriska rörelsen.
Ditt inlägg passar egentligen bättre i denna (tidigare) tråden: Deponeringar - flygvapenmuseum
Flytta över om du vill.
mvh Bengt