Hur har man i flygvapnet resonerat kring kamoflagemålning av flygplan genom tiderna?
Man har sett allt ifrån "metallfärgade" flygplan såsom 29 Tunnan och 35 Draken, till M90-målade 37 Viggen och ljusgrå 39 Gripen. Sen har vi också den klassiskt militärgröna färgen som bland annat synts på 32 Lansen och 34 Hawker Hunter. Flertalet av flygplanstyperna har dessutom haft flera olika målningar, exempelvis 35 Draken och 37 Viggen.
Har de olika målningarna haft något att med vilken typ av uppdrag (jakt, attack, spaning) flygplanet har haft, eller har baserigen i händelse av krig spelat roll?
Mvh
Fredrik Lager
Kamoflagemålning
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Kamoflagemålning
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Kamoflagemålning
Hej!Fredrik Lager skrev:Har de olika målningarna haft något att med vilken typ av uppdrag (jakt, attack, spaning) flygplanet har haft, eller har baserigen i händelse av krig spelat roll?
Man kan nog se vissa grundförutsättningar som de olika målningsschemana anpassats efter, exempelvis:
Attack
- Skulle klara sig undan fientliga anfall mot baserna, behövde alltså kamouflage på marken
- Opererade på låg höjd och behövde kamouflage som passade där
Jakt
- Målat flygplan långsammare äm metallrent, av betydelse för jakten
- Mindre behov av kamouflage på marken
- Skulle ofta operera på hög höjd
Spaning
- Liknande förutsättningar som för attacken
Gemensamt
Längre tillbaks i tiden räknade man med att hinna kamouflagemåla flygplanen vid mobilisering, senare insåg man att det inte skulle hinnas med.
Lennart A
Re: Kamoflagemålning
Sen har vi ju "varianten" JA 37.
Där en del (först levererade?) hade Camo medan kanske de flesta var i gråton.
Sägs för att försvåra för Fi att identifiera om det var en AJ , SH eller en SF allternativt en "riktig" JA.
Sant eller efterkonstruktion?
Har för mig att Camo JA minskade med tiden?
För flera år sen fanns ett forum där man gick igenom ändringarna
har nog kvar en del svar därifrån.
Någon har det säkert mer lättilljängligt antar jag.
Vet någon propotionerna mellan Camo o grått vid leverans av JA 37?
mvh Bengt
Där en del (först levererade?) hade Camo medan kanske de flesta var i gråton.
Sägs för att försvåra för Fi att identifiera om det var en AJ , SH eller en SF allternativt en "riktig" JA.
Sant eller efterkonstruktion?
Har för mig att Camo JA minskade med tiden?
För flera år sen fanns ett forum där man gick igenom ändringarna
har nog kvar en del svar därifrån.
Någon har det säkert mer lättilljängligt antar jag.
Vet någon propotionerna mellan Camo o grått vid leverans av JA 37?
mvh Bengt
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Kamoflagemålning
I den eminenta boken "Svenska Flygbaser" Finns det en mycket fin bild (tagen från ovan) på en 37 Viggen i camoflagemålning ståendes på en camoflagemålad uppställningsplats.
Att camoflagemåla flygplan för bättre skydd på våra flygbaser var ett listigt drag. Varför har man slutat med det? Anser man att detta inte behövs längre? Vi har fortfarande en handfull aktiva flygbaser, gäller fortfarande "skydd genom spridning" ?
Fredrik Lager
Att camoflagemåla flygplan för bättre skydd på våra flygbaser var ett listigt drag. Varför har man slutat med det? Anser man att detta inte behövs längre? Vi har fortfarande en handfull aktiva flygbaser, gäller fortfarande "skydd genom spridning" ?
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Kamoflagemålning
Vilken typ av kamoflage man använder är beroende av hur man uppfattar hotbilden och hur planet förväntas uppträda och det har varierat lite genom åren. Ett grönt kamoflage t.ex. är ju bra när planet är parkerat men ger ett sämre skydd i luften på högre höjd.
/Roger
/Roger