1:a flygdagen i Östersund 3/4 1927

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

1:a flygdagen i Östersund 3/4 1927

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Hittade lite fakta om "1:a flygdagen i Östersund" söndagen 3/4 1927.
(ett antal notiser o artiklar mars-april 1927 i Östersunds Posten)
Då SFF:s flygdagslista är mager om denna uppvisning kanske det kan vara av intresse?

Deltagande plan var
5 st typ E.2. (2-sitsiga jagarplan med Hispona-Suiza 300 hk motorer) samt
2 st typ S.21 (spanarplan med Maybach 260 hkr )

Flygarna var:
ljt B. Schultz, E.Kjellgren, C. Lorichs, H-Palmblad, E. Ekman o C. Drake (6st !)
Överledare var G. von Porat ,men han var på övningar i Norrland så flygdagen leddes av Schultz)
Man utgick från att "gissningsvis" 1500-2000 löst inträde
(man hade inte räknat än)samt att många såg det från andra håll på Frösön o Ö-sund.)

13,30 börjar det med att man demonstrerade patrullflygning,5 plan
Sen stafettflygning med 2 lag :röda laget vann över de blå.2*3 plan
"Rapportanetning"::2 plan uppfångar rapporthylsor uppspänd på snöre (kallat rapportmete enl annonsen)
Därefter stridsuppvisning::anfall mot "jv-stn Frösö Central"
2 kulspruteanfall o ett bombkastaranfall varvid centralen flög i luften
3 plan i konstflygning och sen fick, efter lottdragning ca 20 personer gratis flygtur runt Frösön.

Platsen var vid Alpbacken
Fjärde flygkårens skytteförening o idrottsförening var iniativtagare
En filmfotograf skulle komma från Stockholm
Inträde: Sadelplats 2:-, 2:a plats 1:- (inkl skatt!)

Både annonsen och även Länstyrelsen uppmanade åskådare att hålla sig inom avspärrningar o lyda vaktmanskapet.
Därtill fick ej hundar medföras.

Detta blev längre än avsett, men måste tillfoga.

1/4-27 var stadens tidningar inbjudna för en titt på förläggningen.
beskrivning av byggnads läget osv.
bl a var ju en del byggnader enbart för sommarboende!
Revisiorer hade påpekat detta samt kostnaderna för vinterboende.

En sak som fångade mitt intresse är när man talar om den nyuppförda hangare för 8-12 maskiner.
>>Bygnadens väggar är av korugerad plåt
Väggfyllningen är av "Sphagnimattor"!>>
Huvudbeståndsdelar är vitmossa och uppges isolera lika bra som tegel

Något för nutida hangarbyggare?

MVH Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9949
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 1:a flygdagen i Östersund 3/4 1927

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Bengt för informationen. Jag har nu kompletterat hemsidans uppgifter.
Mvh
Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"