Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Jomenvisst är det Gevalia som gäller.
En annan sak jag kom på är att Optand visst har ett EU-stöd, något Svedino inte kunde få genom Ugglarps belägenhet om jag förstod Björn Svedfeldt rätt en gång. Och göteborgare har ju en gammal god traditition att både donera och dra till sig "stålar", exempelvis Aeroseum (t o m statliga pengar) samt ostindiefararen Götheborg.
Man ska nog inte påminna riksdagsmännen att vi svenskar ändå har väldigt många flygmuseer att fröjdas åt tack vare lokala entusiast-insatser. Fast det vet de nog.
Lars S
En annan sak jag kom på är att Optand visst har ett EU-stöd, något Svedino inte kunde få genom Ugglarps belägenhet om jag förstod Björn Svedfeldt rätt en gång. Och göteborgare har ju en gammal god traditition att både donera och dra till sig "stålar", exempelvis Aeroseum (t o m statliga pengar) samt ostindiefararen Götheborg.
Man ska nog inte påminna riksdagsmännen att vi svenskar ändå har väldigt många flygmuseer att fröjdas åt tack vare lokala entusiast-insatser. Fast det vet de nog.
Lars S
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Så här i efterhand så inser jag att en liten smiley hade varit på sin plats efter mitt uttalande, det var inte så allvarligt menat som Seve tolkade det.Seve Ungermark skrev:Isses Håkan. Precis så sade en s.k. ansvarig för Luftfartsverkets lyckligen insomnade "museiprojekt" till mej när jag försökte sälja en webbplats till honom. Och bara för några dagar sedan stod jag och klämde i Parismuseet på deras DVD-skiva innehållande en komplett 3D-visit. Och nu ångrar jag att jag inte köpte den.Håkan Olsson skrev: - - - svårt att förstå vad som menas med att göra en virituell rundvandring i ett museum? Då får man ju inga besökare alls?
Även jag skull helst se ett museum vid en flygplats men tyvärr måste man ju vara realist. LFV vill ha nuvarande lokaler till någonting annat på sikt och Brommas framtid har ju varit hotad de senaset 70 åren. Att få till ett museum liknande det på Le Bourget tror jag tyvärr är omöjligt, det finns helt enkelt inget flygintresse i den svensk nationalsjälen. Jämför med Frankrike och Storbrittannien där flygintresset är mycket mer utbrett och där flyget betytt så mycket mer för hela nationen.
Jag minns fortfarande hur förundrad jag blev när jag hörde en tonårsflicka i England peka upp mot skyn och säga "Look, a Spitfire" till sina vänner när en av Englands nationalklenoder passerade över våra huvuden. Hur kunde flickebarnet veta vad det var för flygplantyp förundrar mig än i dag.......förmodligen ligger det i generna.
En annan sak som jag undrar över är följande, Christer Lokind har kanske informationen ?
Jag hörde för ett antal år sedan ett påstående om att kostnaden för en flytt av Arlandasamlingarna skulle i stort sett vara densamma oavsett om man flyttar samlingen inom Stockholmsområdet eller om man flyttar den någonstans ut i landet. Om detta uttalande stämmer så får man ju även ta med detta i beräkningarna. Huvudsaken är ju att man får till en bra permanent lösning oavsett placering.
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Frågan om ett nationellt civilt flygmuseum har stötts och blötts sedan 1953, och varit föremål för ett antal utredningar. Lindarängen förefaller som ett rimligt alternativ, även om det vore önskvärt att kunna utveckla ett museum (eller vad man nu önskar kalla det) på dess nuvarande plats på Arlanda. Att det går att kombinera museal verksamhet på en aktiv flygplats kan ses av Musée de l'Air et de l'Espace vid Le Bourget i Paris.
Ett alternativ att tänka på vore kanske gamla F 16 strax norr om Uppsala, där Flygvapnet snart kommer att lägga ned sin verksamhet. Här finns hangarer, flygfält och en fungerande infrastruktur.
M V H
Jan Forsgren
Ett alternativ att tänka på vore kanske gamla F 16 strax norr om Uppsala, där Flygvapnet snart kommer att lägga ned sin verksamhet. Här finns hangarer, flygfält och en fungerande infrastruktur.
M V H
Jan Forsgren
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Tack för länken Lars! Jag läste tråden och fick några funderingar:
För övrigt, ett annat citat från TM:s hemsida som jag reagerade för: "Tekniska museet har ingen stor samling flygplan, däremot en mycket representativ från flygets första årtionden. När insamlingsarbetet till museet började 1924 var tyvärr få äldre plan bevarade" -Vilket insamlingsarbete har TM bedrivit sedan 1924 undrar jag? Knappt ingenting skulle jag vilja påstå -rentav obefintligt? Kanske problemet inte bara är en fråga om pengar och resurser utan om att ha personal som faktiskt bryr sig?
Det säger väl en hel del? Om nu det tekniska muséet säger sig bevara det civila flygets utveckling i Sverige, varför ligger inte ansvaret för denna fråga hos TM (och LFV) istället för hos ett antal eldsjälar? Finns det inget ansvar att utkräva från TM?Jan Forsgren skrev:Frågan om ett nationellt civilt flygmuseum har stötts och blötts sedan 1953
Med tanke på att det har gått över 50 år sedan frågan väcktes så kanske detta är ett gyllene tillfälle att ta tag i saken? Någon ansvarig från myndighets håll måste väl rimligen ta ställning till hur det ska bli i framtiden?Christer Lokind skrev:LFV har dock anmält till Kulturdepartementet att man har planer på att om fem-tio år utnyttja byggnaden med omgivande mark för andra ändamål samt att museiverksamheten inte passar i den kommersiella verksamheten.
Jag tror tyvärr inte att det är möjligt att bedriva ett museum som det gjordes på Luftfartsmuséet på Arlanda -allmänintresset är nog dessvärre för litet. Mer realistiskt tror jag det vore att lägga det på Malmen i anslutning till FVM. Genom att skapa två flygmuséer i ett skulle man kunna skapa ett flyghistoriskt mekka, vilket skulle öka allmänintresset tror jag. Lindarängen låter annars som ett bra alternativ, men jag tror inte så många skulle besvära sig att ta sig dit -tyvärr.Christer Lokind skrev:Det finns sannolikt ingen privat entreprenör eller en kommun som är beredd att investera i ett flygmuseum. Beslutet om ett nationellt civilt flygmuseum måste tas av Riksdagen.
För övrigt, ett annat citat från TM:s hemsida som jag reagerade för: "Tekniska museet har ingen stor samling flygplan, däremot en mycket representativ från flygets första årtionden. När insamlingsarbetet till museet började 1924 var tyvärr få äldre plan bevarade" -Vilket insamlingsarbete har TM bedrivit sedan 1924 undrar jag? Knappt ingenting skulle jag vilja påstå -rentav obefintligt? Kanske problemet inte bara är en fråga om pengar och resurser utan om att ha personal som faktiskt bryr sig?
Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Något som länge stört mig är avsaknaden av ett flygmuseum i Stockholm. Flygvapenmuseum ligger tämligen avlägset till, Göteborg har Aeroseum, Arlandasamlingarna verkar mer eller mindre ha insomnat..
Då slog det mig: var någonstans i stan ska man lägga ett flygmuseum om inte vid Bromma Flygplats, det svenska folkflygets "riktiga" vagga?!? Flygplatsen har ju redan "avknoppat" en hel del arealer till kommersiella centrum men den del där allmänflyget håller till skulle kanske kunna förvandlas till ett levande flygmuseum? Dessutom har Bromma fördelen med att det är hyfsat enkelt att ta sig dig, med såväl bil som kollektiva färdmedel.
Det jag ser framför mig är en upprustning av området, med utställningshallar för såväl civilt som militärt. Kanske skulle Arlandasamlingarnas föremål göras bättre rättvisa vid Bromma? Samtidigt vore en utställning om Huvudstadens luftförsvar en lämplig avdelning, där såväl flottiljer som utrustning presenteras på ett bra sätt en given del. Le Caravelle Club och Flygande Veteraner skulle givetvis kunna placera sina klenoder i museet, tillsammans med nya allmänflygutrymmen för en levande och aktiv del av museet också. En bra restaurang- och konferensdel skulle kunna locka besökare också, tillsammans med en rejäl butik.
Är det fler som tycker som jag och är intresserade av att jobba för frågan? Jag VET att det finns tusen och ett hinder på vägen, inte minst ekonomiska, men är förslaget intressant överhuvudtaget? En bättre huvudman än SFF är ju svårt att tänka sig i alla fall..
MVH
Fredrik Zetterberg
Då slog det mig: var någonstans i stan ska man lägga ett flygmuseum om inte vid Bromma Flygplats, det svenska folkflygets "riktiga" vagga?!? Flygplatsen har ju redan "avknoppat" en hel del arealer till kommersiella centrum men den del där allmänflyget håller till skulle kanske kunna förvandlas till ett levande flygmuseum? Dessutom har Bromma fördelen med att det är hyfsat enkelt att ta sig dig, med såväl bil som kollektiva färdmedel.
Det jag ser framför mig är en upprustning av området, med utställningshallar för såväl civilt som militärt. Kanske skulle Arlandasamlingarnas föremål göras bättre rättvisa vid Bromma? Samtidigt vore en utställning om Huvudstadens luftförsvar en lämplig avdelning, där såväl flottiljer som utrustning presenteras på ett bra sätt en given del. Le Caravelle Club och Flygande Veteraner skulle givetvis kunna placera sina klenoder i museet, tillsammans med nya allmänflygutrymmen för en levande och aktiv del av museet också. En bra restaurang- och konferensdel skulle kunna locka besökare också, tillsammans med en rejäl butik.
Är det fler som tycker som jag och är intresserade av att jobba för frågan? Jag VET att det finns tusen och ett hinder på vägen, inte minst ekonomiska, men är förslaget intressant överhuvudtaget? En bättre huvudman än SFF är ju svårt att tänka sig i alla fall..
MVH
Fredrik Zetterberg
Fredrik Zetterberg
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Hej Fredrik,
Vi har redan en tråd i gång angående Arlandasamlingarna och ett eventuellt museum i Stockholm. Jag föreslår att vi fortsätter där.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1351
(webbmaster har sammanfogat trådarna Arlandasamlingarnas framtid och tråden från 29 juli "Dags för ett flygmuseum i Stockholm?").
Fortsätt gärna diskussionen.
/Sven-Erik
Vi har redan en tråd i gång angående Arlandasamlingarna och ett eventuellt museum i Stockholm. Jag föreslår att vi fortsätter där.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1351
(webbmaster har sammanfogat trådarna Arlandasamlingarnas framtid och tråden från 29 juli "Dags för ett flygmuseum i Stockholm?").
Fortsätt gärna diskussionen.
/Sven-Erik
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Jag kan konstatera att det finns ett MYCKET stort intresse för att starta ett flygmuseum i Stockholm!
Jag föreslår att vi som är intresserade av att jobba för detta träffas och diskuterar detta! Det finns ju många frågor som måste diskuteras. Jag kontaktar redaktören för SFT och ber honom sätta in en annons i nästa nummer om att de som är intresserade ska anmäla sig!
MVH
Fredrik
Jag föreslår att vi som är intresserade av att jobba för detta träffas och diskuterar detta! Det finns ju många frågor som måste diskuteras. Jag kontaktar redaktören för SFT och ber honom sätta in en annons i nästa nummer om att de som är intresserade ska anmäla sig!
MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Hmmm... Jag tänkte be redaktören lägga in en annons om att få fler att anmäla sig till FFS.. Men jag hittar INGEN information om denna förening. Någon som vet hur man anmäler sig? Har de någon websida?
MVH
Fredrik
MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Jag förmodar att du menar SFF och i så fall finns vi på http://www.flyghistoria.org/ eller enklast genom att klicka på SFF-märket överst på denna sida
Nästa nummer av tidningen kommer om fjorton dagar och ligger redan för tryckning. Numret därefter kommer i mitten av oktober.
Nästa nummer av tidningen kommer om fjorton dagar och ligger redan för tryckning. Numret därefter kommer i mitten av oktober.
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Hej!
Nej, jag menade FFS, Föreningen Flygmuseum i Sverige.. SFF har jag ju redan hittat till..
Nej, jag menade FFS, Föreningen Flygmuseum i Sverige.. SFF har jag ju redan hittat till..
Fredrik Zetterberg
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Tillvaron har sina poänger....
Googlar man litet hittar man denna "Föreningen Flygmuseum i Sverige" omnämnd (och där verksamma kända SFF:are) i flera sammanhang men det är nog riktigt (eller mycket troligt) att den inte har någon egen webbplats. Däremot har den ju förtjänstfullt agerat på annat sätt och genom andra medier varom man kan läsa på webben, t ex i detta yttrande http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... 414366.pdf som avser just detta med ett "nationellt flygmuseum" eller hur jag skall kalla det.
Lars S
Googlar man litet hittar man denna "Föreningen Flygmuseum i Sverige" omnämnd (och där verksamma kända SFF:are) i flera sammanhang men det är nog riktigt (eller mycket troligt) att den inte har någon egen webbplats. Däremot har den ju förtjänstfullt agerat på annat sätt och genom andra medier varom man kan läsa på webben, t ex i detta yttrande http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... 414366.pdf som avser just detta med ett "nationellt flygmuseum" eller hur jag skall kalla det.
Lars S
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Ja, man kan aldrig vara tydlig nog. Men jag borde ju begripit att det var FFS som Fredrik menade, mina "trådar" i kontoret hade förmodligen tagit förmiddagsfika
Jag googlade på FSS innan jag svarade, men hittade ingen förkortning i de 7 860 000 träffarna som passade in på vårt ämne i denna tråd. FSS har här i forumet tidigare tagits upp i tråden om Flygstabens signalavdelning.
Nu har jag faktiskt på sidan 59 (Acrobat sid 60) i detta dokument hittat "FSS, vilken har övertagit ansvaret för museet", men det passar inte heller riktigt in i denna tråd.
Sedan är det ju fullt möjligt att hamna på denna forumsida utan att behöva gå via vår framsida.
Hur som helst, Fredrik är inte den förste som använder FFS-förkortningen när det gäller korrespondens till SFF. Jag har nog under de femton år jag hållit på med Medlemsservice sett alla kombinationer av dessa tre bokstäver i både snigel- och e-post. Så det var väl en inlärd reflex att ändå svara. Hoppas att mitt svar gav Fredrik någon nyttig information.
När jag inte jobbar med flyghistoria, befinner jag mig hos landets största personbilstillverkare. Vi har t o m en intranätsida där alla anställda kan skriva in förkortningar som används i företaget. Den listan är lååååååång och detta har gjort att jag är försiktig med förkortningar som inte är vedertagna. I vår personaltidning hade vi alltid en "Förkortningsfaktaruta" i varje nummer.
Givetvis sluter jag upp bakom Fredriks upprop. Hade jag ägt uppdraget, hade jag för ett civilt museum, först och främst jobbat på Brommaspåret. De som jobbar med samlingarna idag gör ett fantastiskt jobb, men hur många fler presumtiva besökare skulle inte kunna få möjlighet att se resultatet av deras enorma insats, om man valde Bromma? Arlanda för mig är en plats jag tar mig till för att åka därifrån. Detsamma gäller Landvetter och Sturup. Jag har vid ett flertal tillfällen suttit och väntat i timmar på Arlanda, men det har inte känts naturligt att ta transferbussen, och framförallt inte en promenad, för att besöka samlingarna. På Bromma har det uppstått liknande väntetider, men där kan man i alla fall få flygnäring i sig genom ett besök hos Flygande Veteraner eller på utsiktsplatsen utanför terminalen. Vad gäller Lindarängen kan det vara OK ur ett "statiskt" perspektiv, men jag tycker att Bromma har möjlighet att göra flyghistoria levande som Fredrik beskriver
Avslutningsvis:
Jag lovar med ena handen på hjärtat och den andra på SFT att jag s f s m ska komma i håg att tänka efter före nästa gång jag svarar.................
Jag googlade på FSS innan jag svarade, men hittade ingen förkortning i de 7 860 000 träffarna som passade in på vårt ämne i denna tråd. FSS har här i forumet tidigare tagits upp i tråden om Flygstabens signalavdelning.
Nu har jag faktiskt på sidan 59 (Acrobat sid 60) i detta dokument hittat "FSS, vilken har övertagit ansvaret för museet", men det passar inte heller riktigt in i denna tråd.
Sedan är det ju fullt möjligt att hamna på denna forumsida utan att behöva gå via vår framsida.
Hur som helst, Fredrik är inte den förste som använder FFS-förkortningen när det gäller korrespondens till SFF. Jag har nog under de femton år jag hållit på med Medlemsservice sett alla kombinationer av dessa tre bokstäver i både snigel- och e-post. Så det var väl en inlärd reflex att ändå svara. Hoppas att mitt svar gav Fredrik någon nyttig information.
När jag inte jobbar med flyghistoria, befinner jag mig hos landets största personbilstillverkare. Vi har t o m en intranätsida där alla anställda kan skriva in förkortningar som används i företaget. Den listan är lååååååång och detta har gjort att jag är försiktig med förkortningar som inte är vedertagna. I vår personaltidning hade vi alltid en "Förkortningsfaktaruta" i varje nummer.
Givetvis sluter jag upp bakom Fredriks upprop. Hade jag ägt uppdraget, hade jag för ett civilt museum, först och främst jobbat på Brommaspåret. De som jobbar med samlingarna idag gör ett fantastiskt jobb, men hur många fler presumtiva besökare skulle inte kunna få möjlighet att se resultatet av deras enorma insats, om man valde Bromma? Arlanda för mig är en plats jag tar mig till för att åka därifrån. Detsamma gäller Landvetter och Sturup. Jag har vid ett flertal tillfällen suttit och väntat i timmar på Arlanda, men det har inte känts naturligt att ta transferbussen, och framförallt inte en promenad, för att besöka samlingarna. På Bromma har det uppstått liknande väntetider, men där kan man i alla fall få flygnäring i sig genom ett besök hos Flygande Veteraner eller på utsiktsplatsen utanför terminalen. Vad gäller Lindarängen kan det vara OK ur ett "statiskt" perspektiv, men jag tycker att Bromma har möjlighet att göra flyghistoria levande som Fredrik beskriver
Avslutningsvis:
Jag lovar med ena handen på hjärtat och den andra på SFT att jag s f s m ska komma i håg att tänka efter före nästa gång jag svarar.................
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9947
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Hej!
Om jag är rätt informerad, så tror jag inte någon enskild person kan bli medlem i FFS (Föreningen Flygmuseum i Sverige). Föreningen består av bl.a. Tekniska Museet, Luftfartsverket, Arlanda Flygmuseum Vänner samt några till som är utvalda. Svensk Flyghistorisk Förening är även representerade och jag har för mig att vår tidigare sekreterare i SFF, Christer Lokind numera är ordförande i FFS. Man har regelbundna möten, arbetar med att på olika sätt försöka bearbeta myndigheter och beslutsfattare för att öppna upp möjligheter för ett civilt flygmuseum i Sverige.
/Sven-Erik
Om jag är rätt informerad, så tror jag inte någon enskild person kan bli medlem i FFS (Föreningen Flygmuseum i Sverige). Föreningen består av bl.a. Tekniska Museet, Luftfartsverket, Arlanda Flygmuseum Vänner samt några till som är utvalda. Svensk Flyghistorisk Förening är även representerade och jag har för mig att vår tidigare sekreterare i SFF, Christer Lokind numera är ordförande i FFS. Man har regelbundna möten, arbetar med att på olika sätt försöka bearbeta myndigheter och beslutsfattare för att öppna upp möjligheter för ett civilt flygmuseum i Sverige.
/Sven-Erik
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Kan inte enskilda bli medlemmar..? Det var ju konstigt, det vore ju en fantastisk möjlighet. Christer Lokind kanske kan reda ut begreppen? Nåväl, om så är fallet så får jag väl starta en "SIG" (=Special Interest Group) för ett flygmuseum i Stockholm!
Jag tror ju att ett museum måste ha gott om besökare och bära sig ekonomiskt för att kunna överleva, det räcker inte med att samlingarna är intressanta. Således är Lindarängs-alternativet inte idealt eftersom det är tämligen krångligt att ta sig dit. Det är också därför jag tror på ett museum som omfattar all typ av flyg, såväl civilt som militärt. Det är ju så att de flesta människor tycker Viggen är häftigare än en Caravelle.. Sen kan man ju som flygintresserad tycka vad man vill om detta, vilket även undertecknad gör..!
I nästa nummer av SFT kommer jag göra ett upprop där intresserade kan anmäla sig till SIG:en!
Jag tror ju att ett museum måste ha gott om besökare och bära sig ekonomiskt för att kunna överleva, det räcker inte med att samlingarna är intressanta. Således är Lindarängs-alternativet inte idealt eftersom det är tämligen krångligt att ta sig dit. Det är också därför jag tror på ett museum som omfattar all typ av flyg, såväl civilt som militärt. Det är ju så att de flesta människor tycker Viggen är häftigare än en Caravelle.. Sen kan man ju som flygintresserad tycka vad man vill om detta, vilket även undertecknad gör..!
I nästa nummer av SFT kommer jag göra ett upprop där intresserade kan anmäla sig till SIG:en!
Fredrik Zetterberg
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Arlandasamlingarnas framtid?
Dags att väcka upp denna viktiga tråd på forumet, äntligen lite civilt...och flygvapenmuseum (FVM) är ständigt aktuellt här, på gott och ont. När vi ändå snackar museer; vad är status för Arlandasamlingarna? Jag fick ett illavarslande mail för ett tag sedan, där det bland annat stod:
Förutom det som pågår hos FVM helt utan transparens så pågår någonting som potentiellt är lika, eller ännu värre parallelt på Arlanda där om jag har förstått saker rätt, samlingen får vara kvar i två år sedan ska den väck. Vad som händer om man inte har lyckats få till ett civilt museum är inte klart för mig, men man ska nog inte utestluta att samlingen upplöses, säljs eller skingras på annat sätt. Tyvärr pratas det väldigt lite om Arlanda samlingen och jag är rädd för att frågan inte drivs så aktivt som skulle kunna av SFF.
Eller kör man med så kallad tyst diplomati? Det är oroväckande...tyst....
Förutom det som pågår hos FVM helt utan transparens så pågår någonting som potentiellt är lika, eller ännu värre parallelt på Arlanda där om jag har förstått saker rätt, samlingen får vara kvar i två år sedan ska den väck. Vad som händer om man inte har lyckats få till ett civilt museum är inte klart för mig, men man ska nog inte utestluta att samlingen upplöses, säljs eller skingras på annat sätt. Tyvärr pratas det väldigt lite om Arlanda samlingen och jag är rädd för att frågan inte drivs så aktivt som skulle kunna av SFF.
Eller kör man med så kallad tyst diplomati? Det är oroväckande...tyst....
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Jag satte ju in en artikel i SFT om detta förra året (eller var det i början av detta?) med en uppmuntran om att anmäla sig till att jobba för detta. Jag fick NOLL intressenter!!! Det är ju minst sagt konstigt..
Hursomhelst så tror jag fortfarande på Brommaspåret som det absolut bästa alternativet. Med Bromma Blocks och nya hotellet så kommer det dessutom finnas en än större kundkrets!
Frågan är HUR man jobbar vidare? Vem äger marken på Bromma? LFV eller Stockholms kommun? Att smälla upp en byggnad är ju inte gratis, men om man åtminstone fick marken anvisad så skulle det säkerligen bli enklare att jaga sponsorer..
Om man inte hörs finns man inte är tyvärr en gammal sanning som gäller här också.. Arlandasamlingarna och de magasinerade samlingarna på FVM kan spridas för vinden om man inte får ut budskapet att så riskerar att ske!
Hursomhelst så tror jag fortfarande på Brommaspåret som det absolut bästa alternativet. Med Bromma Blocks och nya hotellet så kommer det dessutom finnas en än större kundkrets!
Frågan är HUR man jobbar vidare? Vem äger marken på Bromma? LFV eller Stockholms kommun? Att smälla upp en byggnad är ju inte gratis, men om man åtminstone fick marken anvisad så skulle det säkerligen bli enklare att jaga sponsorer..
Om man inte hörs finns man inte är tyvärr en gammal sanning som gäller här också.. Arlandasamlingarna och de magasinerade samlingarna på FVM kan spridas för vinden om man inte får ut budskapet att så riskerar att ske!
Fredrik Zetterberg
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 25 feb 2008, 22:59
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Håller med Christer. Regeringen måste fatta beslut och tillskjuta medel.
Jag anser att Arlandasamlingarnas nya hem skall vara vid en levande flygplats. Museet får inte stanna i sin utveckling genom att de inte kan ta emot de flygplan som nu flyger som sedan blir museiföremål.
för att kunna leva på publikunderlaget måste muséet vara i en storstad.
Var jag anser att denna plats är förstår Ni nog alla!
Roger Eliasson
Aeroseum
Jag anser att Arlandasamlingarnas nya hem skall vara vid en levande flygplats. Museet får inte stanna i sin utveckling genom att de inte kan ta emot de flygplan som nu flyger som sedan blir museiföremål.
för att kunna leva på publikunderlaget måste muséet vara i en storstad.
Var jag anser att denna plats är förstår Ni nog alla!
Roger Eliasson
Aeroseum
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 mar 2008, 21:25
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Läs gärna SFT 1/10 om Arlanda Flygsamlingars framtida tillhörighet och lokalisering.
Jag återkommer med en beskrivning av dagsläget.
Christer Lokind
Jag återkommer med en beskrivning av dagsläget.
Christer Lokind
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 mar 2008, 21:25
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Arlanda Flygsamlingars framtida tillhörighet och lokalisering behandlades senast i
SFT 1/10 sidorna 36-37. Alla fakta i artikeln är till största delen fortfarande giltiga. Nedan följer en beskrivning av arbetsläget i dag.
Arlanda Flygsamlingar finns i dag i det s k Magasinet på Arlanda. Flygplatsbolaget SWEDAVIA övertog den 1 april 2010 mark och byggnader från Luftfartsverket då flygplatsverksamheten bolagiserades. Såväl Luftfartsverket som SWEDAVIA är affärsdrivande vilket betyder att museiverksamhet inte passar in i verksamheten.
SWEDAVIA har lämnat ett muntligt besked att Magasinet skall utrymmas senast 2012 eftersom mark och byggnad skall kunna användas för andra ändamål. SWEDAVIA svarar för driftskostnaderna fram till denna tidpunkt.
Sedan sommaren 2010 har Föreningen Flygmuseum i Sverige haft flera kontakter med den nye generaldirektören för Luftfartsverket, Thomas Allard. Ett öppet och konstruktivt samarbete har inletts.
Luftfartsverket äger samlingarna. Allard har besökt Arlanda Flygsamlingar och känner sitt ägaransvar. Ett projektarbete kommer att inledas före årsskiftet. Avveckling genom försäljning eller skrotning är inget alternativ.
Det gäller att få upp frågan på Regeringens bord. Den formella vägen dit går via Näringsdepartementet där Luftfartsverket ingår som ett affärsdrivande verk. En annan väg är att bedriva ”lobbying” mot beslutsfattare inom olika verksamheter.
När det gäller att finna en ny huvudman för ett tänkt civilt flygmuseum så kan det vara intressant att studera Trafikverket som bildades den 1 april 2010. Genom att Banverket och Vägverket upphörde och verksamheterna gick upp i Trafikverket så har Trafikverket två museer, Sveriges Järnvägsmuseum respektive Vägverkets Museum. Om Trafikverket ska bedriva museiverksamhet i framtiden så skulle ett civilt flygmuseum passa bland de två andra museerna. Fortfarande gäller förstås att finna en lämplig lokalisering.
Christer Lokind
SFT 1/10 sidorna 36-37. Alla fakta i artikeln är till största delen fortfarande giltiga. Nedan följer en beskrivning av arbetsläget i dag.
Arlanda Flygsamlingar finns i dag i det s k Magasinet på Arlanda. Flygplatsbolaget SWEDAVIA övertog den 1 april 2010 mark och byggnader från Luftfartsverket då flygplatsverksamheten bolagiserades. Såväl Luftfartsverket som SWEDAVIA är affärsdrivande vilket betyder att museiverksamhet inte passar in i verksamheten.
SWEDAVIA har lämnat ett muntligt besked att Magasinet skall utrymmas senast 2012 eftersom mark och byggnad skall kunna användas för andra ändamål. SWEDAVIA svarar för driftskostnaderna fram till denna tidpunkt.
Sedan sommaren 2010 har Föreningen Flygmuseum i Sverige haft flera kontakter med den nye generaldirektören för Luftfartsverket, Thomas Allard. Ett öppet och konstruktivt samarbete har inletts.
Luftfartsverket äger samlingarna. Allard har besökt Arlanda Flygsamlingar och känner sitt ägaransvar. Ett projektarbete kommer att inledas före årsskiftet. Avveckling genom försäljning eller skrotning är inget alternativ.
Det gäller att få upp frågan på Regeringens bord. Den formella vägen dit går via Näringsdepartementet där Luftfartsverket ingår som ett affärsdrivande verk. En annan väg är att bedriva ”lobbying” mot beslutsfattare inom olika verksamheter.
När det gäller att finna en ny huvudman för ett tänkt civilt flygmuseum så kan det vara intressant att studera Trafikverket som bildades den 1 april 2010. Genom att Banverket och Vägverket upphörde och verksamheterna gick upp i Trafikverket så har Trafikverket två museer, Sveriges Järnvägsmuseum respektive Vägverkets Museum. Om Trafikverket ska bedriva museiverksamhet i framtiden så skulle ett civilt flygmuseum passa bland de två andra museerna. Fortfarande gäller förstås att finna en lämplig lokalisering.
Christer Lokind
- Mikael Olrog
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Hej Christer,
Vad fint med en statusuppdatering i denna viktiga fråga!
Är det bekräftat i verksordningen för Trafikverket att de ska bedriva museiverksamhet utöver de två verksmuseer som redan finns samt finns det en reel budget som gör detta möjligt?
Ska utrymmningen ske senast vid 2012 års början eller per den 31 december 2012? Om det ska ske redan i början av 2012 så kan det ju vara en utmaning om det inte finns en budget för insatser under 2011 för att flytta samlingen och investera i ett museum.
Det är bra att ni har fått det bekräftat att samlingen inte försäljs eller skrotas, men kan den splittras eller finns det också ett åtagande om att samlingen kommer att fortsatt hållas samman?
MVH
/Mikael
Vad fint med en statusuppdatering i denna viktiga fråga!
Är det bekräftat i verksordningen för Trafikverket att de ska bedriva museiverksamhet utöver de två verksmuseer som redan finns samt finns det en reel budget som gör detta möjligt?
Ska utrymmningen ske senast vid 2012 års början eller per den 31 december 2012? Om det ska ske redan i början av 2012 så kan det ju vara en utmaning om det inte finns en budget för insatser under 2011 för att flytta samlingen och investera i ett museum.
Det är bra att ni har fått det bekräftat att samlingen inte försäljs eller skrotas, men kan den splittras eller finns det också ett åtagande om att samlingen kommer att fortsatt hållas samman?
MVH
/Mikael
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 mar 2008, 21:25
Re: Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Hej Mikael,
Du har ställt tre frågor...
Trafikverkets två museer är Sveriges Järnvägsmuseum respektive Sveriges Vägmuseum. Det är inte bekräftat i Trafikverkets instruktion att verket skall bedriva museiverksamhet. Det kan tolkas som att den nuvarande lösningen inte kommer att bli permanent. Utredningar pågår.
Kravet på utrymning 2012 är ett muntligt besked. Underhand vet jag att tidpunkten kanske inte är kritisk. Däremot kan det bli en diskussion kring den årliga driftskostnaden för "Magasinet" cirka 2,5 mkr. SWEDAVIA svarar för denna kostnad t o m 2011. Det går säkert att finna en lösning på detta.
I allt arbete hittills har vi sagt oss att försäljning eller skrotning inte är något alternativ. Luftfartsverket kommer att driva frågan om samlingarnas framtid.
I sista hand kan det dock bli Regeringen genom Näringsdepartementet som avgör vad ägaren Luftfartsverket ska eller får göra med Arlandasamlingarna. Det finns inga utfästelser i någon riktning.
Christer Lokind
Du har ställt tre frågor...
Trafikverkets två museer är Sveriges Järnvägsmuseum respektive Sveriges Vägmuseum. Det är inte bekräftat i Trafikverkets instruktion att verket skall bedriva museiverksamhet. Det kan tolkas som att den nuvarande lösningen inte kommer att bli permanent. Utredningar pågår.
Kravet på utrymning 2012 är ett muntligt besked. Underhand vet jag att tidpunkten kanske inte är kritisk. Däremot kan det bli en diskussion kring den årliga driftskostnaden för "Magasinet" cirka 2,5 mkr. SWEDAVIA svarar för denna kostnad t o m 2011. Det går säkert att finna en lösning på detta.
I allt arbete hittills har vi sagt oss att försäljning eller skrotning inte är något alternativ. Luftfartsverket kommer att driva frågan om samlingarnas framtid.
I sista hand kan det dock bli Regeringen genom Näringsdepartementet som avgör vad ägaren Luftfartsverket ska eller får göra med Arlandasamlingarna. Det finns inga utfästelser i någon riktning.
Christer Lokind