S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
I en tidigare tråd diskuterades vilken SAAB 18 som flög senast och det borde ha varit Nr 18131 eller 18157.
Airborne Mapping Ltd som köpte flygplanen 1958-08-01, avvecklades våren 1960.
Jag har inte tillgång till Svenskt Civilregister nr 3 och kan inte kolla om där står något om hur länge planen stod kvar på Sundbro utanför Uppsala. Bilder på flygplanen finns i SFF Bildarkiv men inga datum.
Nu undrar jag om någon på detta Forum känner till när de båda S18 planen skrotades?
Airborne Mapping Ltd som köpte flygplanen 1958-08-01, avvecklades våren 1960.
Jag har inte tillgång till Svenskt Civilregister nr 3 och kan inte kolla om där står något om hur länge planen stod kvar på Sundbro utanför Uppsala. Bilder på flygplanen finns i SFF Bildarkiv men inga datum.
Nu undrar jag om någon på detta Forum känner till när de båda S18 planen skrotades?
Re: S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Hej.
Om SE-CFO , ex 18157 F11-57 sägs:
Försåld 58-08-01 (B18 boken) alt. 58-07-31
Reserverat av AB Jordbruksflyg men EJ använt,skrotat Sundbro,
använt som reservdelar till SE-CFL.
Reg påmålad men aldrig fluget
Om SE-CFL , ex 18131 F11-31 sägs:
Registrerat 57-06-30 på Kronan
Innehavare 57-08-30 AB Jordbruksflyg
Lv bevis utgick 60-06-16 , avställt Sundbro Skrotat 1960??
Lite underligt här tycker jag då B18 boken säger att planet såldes 58-08-31 till bolaget
SE-CFL var alltså "sist", med 700 timmar civilt
Men när var sista flygningen?
mvh Bengt
Om SE-CFO , ex 18157 F11-57 sägs:
Försåld 58-08-01 (B18 boken) alt. 58-07-31
Reserverat av AB Jordbruksflyg men EJ använt,skrotat Sundbro,
använt som reservdelar till SE-CFL.
Reg påmålad men aldrig fluget
Om SE-CFL , ex 18131 F11-31 sägs:
Registrerat 57-06-30 på Kronan
Innehavare 57-08-30 AB Jordbruksflyg
Lv bevis utgick 60-06-16 , avställt Sundbro Skrotat 1960??
Lite underligt här tycker jag då B18 boken säger att planet såldes 58-08-31 till bolaget
SE-CFL var alltså "sist", med 700 timmar civilt
Men när var sista flygningen?
mvh Bengt
Re: S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Om man tittar på F11:s tillgång på S18A
så hade de en längre tid 32 st.
varav 2 var ständigt (vet ej om det var samma plan) på CVV.
i stort sett åtminstone från början av 1956
Eventuellt kan det var de senare sålda?
bengt
så hade de en längre tid 32 st.
varav 2 var ständigt (vet ej om det var samma plan) på CVV.
i stort sett åtminstone från början av 1956
Eventuellt kan det var de senare sålda?
bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: S 18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Följande citat kommer från artikeln Airborne Mapping Ltd AB - En bortglömd del i historien? som publicerades i Kontakt 52 (juni 1981):
Vad hände med SE-CFL? Jo, den ställdes upp i Sundbro utanför Uppsala jämte SE-CFO och bolagets första flygplan SE-BZU, där de fick stå till förfall en bra bit in på 60-talet. Anmärkningsvärt är att ingen då tänkte på att rädda åtminstone ett av flygplanen till eftervärlden. Flygplanen kom att skrotas och avfördes ur registret så sent som 1964.
Det finns också en bild tagen av Nils Attland på Sundbro i juni 1960 på SE-CFL där man även ser -CFO och Airspeed Oxford SE-BZU i bakgrunden.
Mest stor sannorlikhet var alltså SE-CFL den sista Saab 18 som flög (LVB utgick 60-60-16).
Vad hände med SE-CFL? Jo, den ställdes upp i Sundbro utanför Uppsala jämte SE-CFO och bolagets första flygplan SE-BZU, där de fick stå till förfall en bra bit in på 60-talet. Anmärkningsvärt är att ingen då tänkte på att rädda åtminstone ett av flygplanen till eftervärlden. Flygplanen kom att skrotas och avfördes ur registret så sent som 1964.
Det finns också en bild tagen av Nils Attland på Sundbro i juni 1960 på SE-CFL där man även ser -CFO och Airspeed Oxford SE-BZU i bakgrunden.
Mest stor sannorlikhet var alltså SE-CFL den sista Saab 18 som flög (LVB utgick 60-60-16).
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Ja, då fick jag svaret på min fråga. De stod alltså kvar ända till 1964. Lite märkligt att ingen räddade flygplanen från skrotning, men flygmuseiverksamheten hade väl inte riktigt kommit igång. Fanns i artikeln i Kontakt 52 (juni 1981)något exakt skrotningsdatum eller var det bara angivet 1964?
Re: S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Erling Norberg skrev:Ja, då fick jag svaret på min fråga. De stod alltså kvar ända till 1964. Lite märkligt att ingen räddade flygplanen från skrotning, men flygmuseiverksamheten hade väl inte riktigt kommit igång. Fanns i artikeln i Kontakt 52 (juni 1981)något exakt skrotningsdatum eller var det bara angivet 1964 och vad står i Svenskt Civilregister nr 3?
Svenskt Civilregister nr 3
Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Om SE-CFO , ex 18157 F11-57 sägs:
Försåld 58-08-01 (B18 boken) alt. 58-07-31
Reserverat av AB Jordbruksflyg men EJ använt,skrotat Sundbro,
använt som reservdelar till SE-CFL.
Reg påmålad men aldrig fluget
Om SE-CFL , ex 18131 F11-31 sägs:
Registrerat 57-06-30 på Kronan
Innehavare 57-08-30 AB Jordbruksflyg
LVB bevis utgick 60-06-16 , avställt Sundbro Skrotat 1960??
Lite underligt här tycker jag då B18 boken säger att planet såldes 58-08-31 till bolaget
SE-CFL var alltså "sist", med 700 timmar civilt
Men när var sista flygningen?
mvh Bengt
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Ja, Bengt, jag kom på att jag redan fått svaret av dig och gick in och ändrade mitt meddelande. Men du var för snabb.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: S18A med civilregistrering SE-CFL och SE-CFO
Nej, inget sådant angivet. Det är väl rimligt att anta att skrotningen av dessa flygplan skedde på Sundbro någongång mellan 1960 och -64.Erling Norberg skrev:Ja, då fick jag svaret på min fråga. De stod alltså kvar ända till 1964. Lite märkligt att ingen räddade flygplanen från skrotning, men flygmuseiverksamheten hade väl inte riktigt kommit igång. Fanns i artikeln i Kontakt 52 (juni 1981)något exakt skrotningsdatum eller var det bara angivet 1964?
Enligt legenden så var SE-CFL och -CFO med på listan över tänkbara stand-in's för Do 17 när man skulle ragga ihop flygplan till inspelningen av filmen Battle of Britain. Man hade då kanske en lite föråldrad upplaga av det svenska civilregistret att tillgå, i alla fall kan man gissa det...