Nya anropssignaler för militär luftfart
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Nya anropssignaler för militär luftfart
Ja, nu räcker det inte bara med om det är en Gustav, Quintus eller Urban. Man måste i stället lära sig om det är en Spider, Ghost, Gremlin, Aquilla, Gator, Wolf eller Dalton enligt de nya bestämmelserna.
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Det var mig ett rörigt system. Ska de använda flygplanets fennummer i kombination med de nya namnkoderna? Vad får veteranflyget heta då?
/Christian i Trollywood
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Divisions-callsign verkar i vissa fall ha en koppling mot divisionernas emblem eller flygplanstypen de nyttjar.
Som Olle Jensen skriver har "Gator" för 172 divisionen en koppling till krokodilen i deras nuvarande emblem
Men för 171 divisionen, som länge har haft en örn i emblemet, verkar det ha blivit en felstavning. Enligt MIL NOTAM 6198/10, 21 sept har de fått callsign "Aquilla" (2 st L). Men enligt Wikipedia verkar det vara städer i Ohio och Texas. Medans "Aquila" (1 st L) åsyftar stjärnbilden örnen eller fågelsläktet där bl.a kungsörnen ingår.
Att 211 divisionen, med ensamma vargen (Akktu stakki) i sitt emblem, har fått callsign "Wolf" är ju helt naturligt. Så även "Skibox" för ACS890 / S 100B med flygburen radar. Kopplingen mellan S 102B ”Korpen” och dess nya callsign ”Raven” är ju också rätt självklar.
Att divisionerna som nyttjar HKP 10 ”Super puma” har fått callsign ”Cougar” är också logiskt.
Och jag vill minnas att HKP 15-förbandet i Ronneby har en rocka i sitt emblem, därför har de fått callsign ”Stingray”
Men att 72 divisionen har fått ”Ghost” är väl inte särskilt flyghistoriskt korrekt. Det namnet borde vara ”bokat” av/för 101 divisionen, som alltid hade spöket i sitt divisionsemblem, även om divisionen inte existerar sedan början av 2000-talet.
Vilka fler kopplingar finns det?
Som Olle Jensen skriver har "Gator" för 172 divisionen en koppling till krokodilen i deras nuvarande emblem
Men för 171 divisionen, som länge har haft en örn i emblemet, verkar det ha blivit en felstavning. Enligt MIL NOTAM 6198/10, 21 sept har de fått callsign "Aquilla" (2 st L). Men enligt Wikipedia verkar det vara städer i Ohio och Texas. Medans "Aquila" (1 st L) åsyftar stjärnbilden örnen eller fågelsläktet där bl.a kungsörnen ingår.
Att 211 divisionen, med ensamma vargen (Akktu stakki) i sitt emblem, har fått callsign "Wolf" är ju helt naturligt. Så även "Skibox" för ACS890 / S 100B med flygburen radar. Kopplingen mellan S 102B ”Korpen” och dess nya callsign ”Raven” är ju också rätt självklar.
Att divisionerna som nyttjar HKP 10 ”Super puma” har fått callsign ”Cougar” är också logiskt.
Och jag vill minnas att HKP 15-förbandet i Ronneby har en rocka i sitt emblem, därför har de fått callsign ”Stingray”
Men att 72 divisionen har fått ”Ghost” är väl inte särskilt flyghistoriskt korrekt. Det namnet borde vara ”bokat” av/för 101 divisionen, som alltid hade spöket i sitt divisionsemblem, även om divisionen inte existerar sedan början av 2000-talet.
Vilka fler kopplingar finns det?
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Både 23. och 33.Hkpdiv har STINGRAY som anropssignal. Enda undantaget vad gäller Hkp15 verkar vara SHG som har DUSTY. De A109E Power som användes av USCG hade beteckningen MH-68A Stingray, vilket skulle kunna vara en förklaring liknande COUGAR.Emil Lindberg skrev:Och jag vill minnas att HKP 15-förbandet i Ronneby har en rocka i sitt emblem, därför har de fått callsign ”Stingray”
Vad gäller F7 kan man ju notera att bortsett från 71.div har alla anropssignaler som börjar på G.Emil Lindberg skrev:Vilka fler kopplingar finns det?
Kan också notera att GREEN som tidigare var ett suffix (från början det svenska GRÖN) numer är anropssignal för EK-elev, ingen närmare förklaring torde vara nödvändig.
Att Tp100 har anropssignalen SLOWBIRD är ju lite kul, liksom att Tp102 har RECLINE (som fåtöljerna ombord). Fast borde inte dessa oftast flyga som SWEDEFORCE?
TRAINER (1.div LSS, GFU) och TESTER (FC) är ju rätt logiska. Visst brukar lärare predika så att UtbS LSS har PREACHER kan jag också förstå.
NBG har WHITE LION. NBG har ett kastrerat lejon som symbol, så så långt är jag med, men varför vit? Staben är vitt enligt FV:s gamla system och enligt FAL-A är VIT alternativ ledningsplats, men är det förklaringen?
Vad STRIL blir jag lite fundersam, jag kände bara till två StriC, vilket är det tredje? Övningsanläggningen på StrilS? Det hade varit en logisk förklaring till MUSTANG i så fall. Att KOBRAN blev COBRA och ÖRNEN EAGLE är ju bra, men var det BJÖRNEN som blev GRIZZLY eller en annan anläggning? Jag fattar inte hur KRABBAN blev BLUE SHARK.
Vad jag inte får förstår när jag läser dokumentet är vilken anropssignal luftburen stridsledning i S100D har för anropssignal. Kommer de också använda SKIBOX?
- Tony Damberg
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
- Ort: Vargön
- Kontakt:
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Hej
att första divisionen på F 7 numera har anropssignal "Spider" borde ju härledas till det nya emblem som de använt sedan årskiftet (ungefär)...
anledningen till "spindeln" kom till sägs enligt piloter på divisionen vara för att:
Spindeln kan vara både ett fredligt och ett farligt djur
Divisionen utbildar piloter på Gripencentrum och kan anses vara lite av spindeln i nätet och nätet kan också symboliser det nätverk som Gripensystemet är...
Varför andra divisionen heter "Ghost" kan säkert andra svara bättre på... vore intressant att veta...
TP 84 Hercules kallas ju passande "Mighty" och visst är de mäktiga...
Trevlig tråd... hoppas fler kan hjälpa till att "fylla luckorna"...
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
att första divisionen på F 7 numera har anropssignal "Spider" borde ju härledas till det nya emblem som de använt sedan årskiftet (ungefär)...
anledningen till "spindeln" kom till sägs enligt piloter på divisionen vara för att:
Spindeln kan vara både ett fredligt och ett farligt djur
Divisionen utbildar piloter på Gripencentrum och kan anses vara lite av spindeln i nätet och nätet kan också symboliser det nätverk som Gripensystemet är...
Varför andra divisionen heter "Ghost" kan säkert andra svara bättre på... vore intressant att veta...
TP 84 Hercules kallas ju passande "Mighty" och visst är de mäktiga...
Trevlig tråd... hoppas fler kan hjälpa till att "fylla luckorna"...
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Senast redigerad av Tony Damberg den 26 nov 2011, 21:37, redigerad totalt 1 gång.
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Hej,
Jag tror att MUSTANG kommer från den gammla radarn HÄSTEN (tillhörde F4) som "återuppväcktes" i samband med STRIC.
BLUE SHARK kommer väl av det "gamla" namnet på KRABBAN nämligen HAJEN (RRCG/T).
/Marcus
Jag tror att MUSTANG kommer från den gammla radarn HÄSTEN (tillhörde F4) som "återuppväcktes" i samband med STRIC.
BLUE SHARK kommer väl av det "gamla" namnet på KRABBAN nämligen HAJEN (RRCG/T).
/Marcus
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Jag har lagt in Såtenäs, Trollhättan och Malmö Ctrl i min Yaesu FT-857D. Det var bra fart på Såtenäs på förmiddagen.
Mike hör man rätt ofta. Det är en ff man känner igen på rösten. Det är svårt att hänga med i flygengelskan. "Push" är ett vanligt förekommande uttryck. Ghost har jag hört samt i förmiddags "rookie". Är "rookie" ek- eller dk-elev?
Mike hör man rätt ofta. Det är en ff man känner igen på rösten. Det är svårt att hänga med i flygengelskan. "Push" är ett vanligt förekommande uttryck. Ghost har jag hört samt i förmiddags "rookie". Är "rookie" ek- eller dk-elev?
/Christian i Trollywood
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Mike i slutet på anropssignal = metriska enheter
Fox Mike = FM (vissa militära kanaler)
PUSH = växla kanal
ROOKIE = EK-elev på F 7
GREEN = EK-elev på LSS/FlygS
En hel del anropssignaler har ändrats i senaste FOM-C.
Fox Mike = FM (vissa militära kanaler)
PUSH = växla kanal
ROOKIE = EK-elev på F 7
GREEN = EK-elev på LSS/FlygS
En hel del anropssignaler har ändrats i senaste FOM-C.
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Mighty, ja eller att de är tysta. De är hur som helst betydlig tystare än sina mindre men kraftfullare dyr-GriparTony Damberg skrev:Hej
TP 84 Hercules kallas ju passande "Mighty" och visst är de mäktiga...
Trevlig tråd... hoppas fler kan hjälpa till att "fylla luckorna"...
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Vad har veteranflyget för anrop? Jag hörde möjligtvis "Papa" och "farfar" kan jag köpa om det åsyftas.
/Christian i Trollywood
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Det förstod jag inte. Tysta?Christian S skrev:Mighty, ja eller att de är tysta.Tony Damberg skrev:Hej
TP 84 Hercules kallas ju passande "Mighty" och visst är de mäktiga...
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Ikväll på F 7 Ctrl, hör jag några individer med anropet "Worship". Vad kan detta vara? Tydligen har de haft kvällsövning utöver Västerhavet.
/Christian i Trollywood
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Nå kjenner jeg ikke Svensk militær radiokommunikasjon, men:
Kjenner til tilfeller på Norskekysten hvor Ops'en på marinefartøy har hatt kontakt med ATC,
og brukt kallesignal Warship (+skipets navn) og bedt om forhåndsklarering for helikopteroperasjoner.
Kjenner til tilfeller på Norskekysten hvor Ops'en på marinefartøy har hatt kontakt med ATC,
og brukt kallesignal Warship (+skipets navn) og bedt om forhåndsklarering for helikopteroperasjoner.
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Nya anropssignaler för militär luftfart
Nu har jag kommit fram till vad "worship" egentligen är. De säger inte "worship" utan "two ship" dvs rote. Jag hörde även idag på väg in för landning efter övning sydost om Åmål "three ship". Men jag har fortfarande svårt att vänja mig vid de nya anropskoderna.
/Christian i Trollywood