http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuell ... -tragedi-/På tisdag den 26 oktober, är det femtio är sedan ett av flygvapnets A 32 Lansen slog ned i en gård i Västmanland och sju personer som vistades på gården omkom. I och med femtioårsdagen av tragedin kommer flygvapnet att hedra de omkomna vid en ceremoni
50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
Re: 50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
Det var alltså 32196 F6-bK som havererade med sådanna konsekvenser.
Se tidigare inlägg.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 2196#p6059
Ett 8:e offer , inderekt ,frågas?
Bengt
Se tidigare inlägg.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 2196#p6059
Ett 8:e offer , inderekt ,frågas?
Bengt
Re: 50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
Fruktansvärt tragisk historia, det där!
Undrar hur man kommer över det, som förare?
Undrar hur man kommer över det, som förare?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
- Ort: Västerås
Re: 50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
En äldre dam på gården blev kraftigt chockad, och avled dagen/dagarna efter olyckan.Bengt Ekbladh skrev: Ett 8:e offer , inderekt ,frågas?
//Mikael Stenhöjd
Re: 50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
Enligt lokaltidningen här så slutade han som flygförare kort efter denna olycka.
Mer finns att läsa på våran lokaltidningssida:
http://bblat.se/nyheter/dokumentvikbo
Mer finns att läsa på våran lokaltidningssida:
http://bblat.se/nyheter/dokumentvikbo
Åba skrev:Fruktansvärt tragisk historia, det där!
Undrar hur man kommer över det, som förare?
Re: 50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
Vilket haveri åsyftas här?
>>Felet var känt från ett haveri året innan med en J 32B men hade inte uppträtt på samma sätt på A 32 A tidigare, trots flera års flygningar. Efter det första, med J 32B, var en åtgärdsplan framtagen. Åtgärderna bestod av en modifiering i alla flygplan 32 Lansens bränslesystem samt en instruktion till föraren att vara extra observant på bränsleförbrukningen efter start på flygplan som inte modifierats. Det förolyckade flygplanet var inte modifierat. Genom åtgärdsplanen ansåg dåtidens chefer att situationen var omhändertagen. Det finns anledning att göra några reflektioner över händelsen. >>
Bengt
>>Felet var känt från ett haveri året innan med en J 32B men hade inte uppträtt på samma sätt på A 32 A tidigare, trots flera års flygningar. Efter det första, med J 32B, var en åtgärdsplan framtagen. Åtgärderna bestod av en modifiering i alla flygplan 32 Lansens bränslesystem samt en instruktion till föraren att vara extra observant på bränsleförbrukningen efter start på flygplan som inte modifierats. Det förolyckade flygplanet var inte modifierat. Genom åtgärdsplanen ansåg dåtidens chefer att situationen var omhändertagen. Det finns anledning att göra några reflektioner över händelsen. >>
Bengt
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
- Ort: Västerås
Re: 50 år sedan haveriet med Lansen på Vikbo gård
Haveriet som åsyftas hände den 12 juni 1959 norr om Kalmar. Förare var major Sven-Erik Lange.
Har inte tillgång till Lansenboken just nu, så jag kan inte identifiera flygplan individen, men det kanske någon annan kunnig kan hjälpa dig med.
//Mikael Stenhöjd
Har inte tillgång till Lansenboken just nu, så jag kan inte identifiera flygplan individen, men det kanske någon annan kunnig kan hjälpa dig med.
//Mikael Stenhöjd