Lansen på F 17: Färg på fenan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Björn Fransson »

Förr sades det ju att de första A 32 som levererades till F 17 hade mörkblå fena. Men jag har för mig att jag läst att man numera tror att fenan var mörkgrön. I Sven Stridsbergs bok står båda delarna, dels att de först levererade hade mörkgrön fena, men i en bildtext står att de var mörkblå. De färgbilder som finns går också att tolka åt båda hållen. Vem vet mer om detta?
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Leif Fredin »

Angående fenfärg på A 32 så har jag uppgifter från skrivelse nr FL M58-32:17 daterad 21 april 1955, från Flygförvaltningen till SAAB Linköping, angående kompletteringar på märkningsritning nr S110425 för fpl 32.

p. 4 i skrivelsen anger:

”Vingspetsar och fena med sidoroder skall på motsvarande sätt som föreskrivits för fpl 29 (TOMT 29-830-504) lackeras med olivgrön färg.
Anm. på ritningen: Fenspetsen får ej lackeras.”

Var uppgifter om den blå kulören kommer ifrån vet jag inte.

Leif Fredin
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Björn Fransson »

Leif Fredin skrev:Var uppgifter om den blå kulören kommer ifrån vet jag inte.
I "Att flyga är att leva" finns en färgprofil där fenan är blå. Även Hellers byggsats från sent 70/tidigt 80-tal visar en blå fena. Samtidigt: När man ser bilden i Stridsbergs bok ser fenan verkligen blå ut. Kanske är det den bilden som är boven i dramat, för att fenan var blå verkar ha blivit ett seglivat rykte liknande det som påstod att S 31 hade vita siffror på fenan. Stort tack för korrekt info!
perborjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
Ort: Glumslöv

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av perborjeson »

Det finns en väldigt utmanande färgbildserie på A32 från F17, fotograferad på F13 i slutet av 50-talet. Maskinerna har olivgrön målning men med en markant avvikande blåaktig nyans på fenorna.

Jag ska väl inte kasta sten i glashus men flera källor (vagt minne av att det även står i "Kronmärkt") har genom åren antytt förserieflygplanen som levererades till F17 i första omgången hade blå fenor och vingspetsar, kan ha handlat om de första tjugotalet maskinerna, medan senare levererade flygplan hade gröna eller omålade fenor.
Per Börjeson
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Emil Lindberg »

På sida 180 i SvenS bok om Lansen finns en bild där kroppen på flygplanen är målade i nån olivgrön nyans men fenan på flygplan I och K ser ut att vara målade i någon annan, mörkare färg.

Förra året besökte jag SFF:s arkiv i Stockholm. I Freddy Stenboms då nyligen donerade arkiv fann jag nedanstående bild. Naturligtvis var jag tvungen att scanna den. Jämför färgen på fenorna med det blå i kornmärkena och trädens gröna färg. Jag tycker då i alla fall att fenornas färg ligger närmare kronmärkesblå än barr-/lövgrön. Jag har inte mixtrat med färger och nyanser, just för att bilden skulle kunna användas som bevis i denna debatt som fortsätter att dyka upp då och då.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Björn Fransson »

När man ser bilderna Emil lagt ut är det faktiskt svårt att tolka dem som annat än att fenan trots allt var blå. Tallarna borde ju ha varit i en liknande nyans om fenan varit grön. Kollade även bilden på s 180, men där kan det möjligen vara skuggan som gör att fenan ser mörkare ut, jämför med skuggan från stabilisatorn (även om det inte är så troligt, då borde den vita utlinjeringen vara mörkare).

Har även analyserat bilden på s. 69 lite mer och ser då att kronmärket har ett visst grönstick i sig. Trots detta är fenan ganska blå, hade den varit grön borde det ha synts tydligare. (Man kan även jämföra med det lilla gröna som syns på förarstolen som är tydligt grön, men det är lite osäkrare eftersom bilden är lite flammig.)

Hmmm... var den blå i alla fall...?

En annan fråga infinner sig också: Det ljusa partiet på fenan, var det omålat eller vitt? Jag tycker att det ser vitt ut, men kan inte hitta någon anledning till varför man skulle målat det i de färgen.
Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Jan Holmqvist »

Leif Fredin skrev:
”Vingspetsar och fena med sidoroder skall på motsvarande sätt som föreskrivits för fpl 29 (TOMT 29-830-504) lackeras...
Märk även att högra vingspetsen inte ser ut att vara målad på den närmaste röd B i inlägget från Emil Lindberg.
Senast redigerad av Jan Holmqvist den 08 nov 2010, 21:14, redigerad totalt 2 gånger.
Quintus 72 - SFF Blekinge
perborjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
Ort: Glumslöv

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av perborjeson »

Fenans framkant var med 99,9% sannolikhet omålad. Toppen som är tillverkad av komposit torde varit målad med en hård vit skyddslack, i likhet med t.ex. nosen på Pembroke de första åren.
Per Börjeson
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Lustigt att det här ämnet kommer upp igen. På 80-talet stöttes och blöttes det en hel del i olika flyghistoriska sammanhang.
Det står utom allt tvivel att ett antal av de allra första A 32A lämnade SAAB med mörkblå fenor samt vingspetsar.
Detta stöds utav såväl autentiska färgforon som rörliga bilder (färgfilm) från tiden.
Vissa flyghistoriker med god kännedom kring fototeknik har ofta påstått att det hela skulle bero på så kallat färgstick vilket inte är en godtagbar förklaring i det här fallet.
Hur det kan komma sig med tanke på att det fanns en instruktion från KFF som stipulearde att det skulle vara olivgrön färg kan man ju bara spekulera i.
Låt säga att det var så enkelt så att färgnummret för den blå färgen var likt det för den gröna.
En förrådsman på SAAB levreredae färg till produktionen av fel typ. Den ansvarige lackerade fenor och vingspetsar med den färg som kvitterades ut.
Vad som sedan gjorde att man gick över till rätt färg var nog troligast protester från försvaret, men det kan ju också vara så att när den första laddningen färg var slut så läste man rätt på nummret och den rätta olivgröna färgen lämnades ut.
Naturligtvis spekulationer, men helt klart måste den blå färgen ha varit ett misstag som begicks på SAAB.
Att just den första delserien skulle ha haft blå fenor tror jag inte stämmer utan brytpunkten ligger nog någon annanstans. Man skall betänka att vid produktionen stannar inte linan vid byte av delserie utan allt rullar på. Skillnaden blir att vissa apparater och eller konstruktionsdetaljer blir annorlunda efter ett visst serienummer.
När det gäller fenens framkant så är den "bare metal" och fentoppen (antenn) har ett gråvitt (ljust) skyddsskikt.
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Jan Holmqvist »

Någon som vet något om den orangea noskonen?

Är det färgen på glasfiberlaminatet eller en gummibeläggning?
Quintus 72 - SFF Blekinge
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Den orangeaktiga färgen ser på nära håll nästan ut som att lackerat träfanér i något exotiskt träslag.
Färgen är lite flammigt rödbrun/gulbrun därav den orangea tonen som framträder på färgbilder.
Det är inte frågan om nägot neoprén eller annat ytskikt utan radomens naturliga färg med en transparent skyddslack.
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Emil Lindberg »

Jan Holmqvist skrev:
Leif Fredin skrev:
”Vingspetsar och fena med sidoroder skall på motsvarande sätt som föreskrivits för fpl 29 (TOMT 29-830-504) lackeras...
Märk även att högra vingspetsen inte ser ut att vara målad på den närmaste röd B i inlägget från Emil Lindberg.
Eftersom vingspetsen inte var målad enligt nämnda TOMT är det ju inte helt otänkbart att inte heller fenan följde denna föreskrift. Men varför man valde mörkblå (om de nu verkligen var blå) kan man ju undra.

Som nämnts; en förväxling av färgnummer, kanske av beställaren (KFF eller Flygvapnet) rentav, är ju inte en omöjlighet. Eller att någon vid SAAB helt enkelt tog ett beslut eftersom styrningar från beställaren hade utlovats men inte kom i tid.
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Olle Ekwall »

Jag tycker färgbilden ser åldrad, att färgerna är förändrade.
Finns det andra bilder från samma arkiv som åldrats livärdigt, men som har motiv med helt kända kulörer, så att man kan få grepp om färgförändringarna.
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Erik »

I boken "Flygande Tunnan" finns på sidan 66 en bild på S 29E med liknande blå(?) fena.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Emil Lindberg »

Personer har under årens lopp skyllt de mörkblå fenorna på färgstick, skuggor, åldrade fotografier, m.m. Men varför har vi då aldrig sett "mörkblå" fenor på foton av t.ex J 34, gröna SK 16, gröna J 28, gröna J/A 29? Varför har inte samma debatt uppstått kring andra flygplanstyper?
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Björn Fransson »

Emil Lindberg skrev:Personer har under årens lopp skyllt de mörkblå fenorna på färgstick, skuggor, åldrade fotografier, m.m. Men varför har vi då aldrig sett "mörkblå" fenor på foton av t.ex J 34, gröna SK 16, gröna J 28, gröna J/A 29? Varför har inte samma debatt uppstått kring andra flygplanstyper?

Är det egentligen inte rätt märkligt att det överhuvud taget är en debatt? Att det råder delade meningar kring färgsättningen på regalskeppet Wasa är ju förståeligt, men det här ligger ju bara lite drygt femtio år tillbaka i tiden! Och när färgprofilen i "Att flyga är att leva" målades, hade det ju bara gått tjugo år! Det borde väl finnas åtminstone en handfull nu levande människor som har sett dessa med egna ögon och kan berätta.

Å andra sidan fanns ju en liknande - lika obegriplig - diskussion kring siffrornas färg på S 31. Men där finns i alla fall ett vittnesmål, Kjell W Ahlberg som i sin bok om S 31 säger sig aldrig ha sett de vita siffror som åtminstone på sjuttio- och åttiotalen var det som påstods ha prytt våra svenska Spitfire. Och nu är det väl också rätt klarlagt att de var gula. Men fenfärgen på dessa A 32 verkar det fortfarande råda delade meningar om.

För min del tycker jag dock att Emils bilder är bevis nog. Så när jag målar fenan på min kommande modell, kommer den att bli blå.
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Fredrik Astlid »

En fråga: är plåt-taken på hangarerna bakom fenorna mörkblå eller mörkgröna?

De ligger nära varandra i nyans.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Håkan_Olsson »

Om man slänger ett öga i "Ett år i luften 1957" så finns bilden som Emil publicerat med i den, dock med mycket klarare färger än vad som finns i Freddy Stenboms arkiv. Det enda som verkar vara retuscherat på bilden är de röda nosbanden på samtliga flygplan. På de svartvita bilderna i samma bok finns inget nosband alls. Vidare finns det fler färgbilder tagna i luften i denna bok och även där är fenorna blå.

Hangartaken är gråsvarta enligt boken.

Men vem vet, boken är kanske för gammal för att anses tillförlitlig eftersom den här frågan poppar upp med jämna mellanrum? :-)
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Emil Lindberg »

Fredrik Astlid skrev:En fråga: är plåt-taken på hangarerna bakom fenorna mörkblå eller mörkgröna?
Det var sannolikt samma material då som nu: Tjärpapp
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Emil Lindberg »

Mörkgrön eller mörkblå fena?

http://www.ipmsstockholm.net/forum/trad ... e=99047427

Tja, om kroppen var målad med oliv-/mörkgrön färg vill jag, än en gång, hävda att fenan på vissa individer var målad i en icke-grön färg.
Göran Alexander
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 feb 2009, 00:03

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Göran Alexander »

Idag (Ti.110524) är det exakt 55 år sedan sedan den första A32:an (c/n.32013) officiellt överlämnades till F17 (1956)
en solig o skön försommardag som jag minns ganska väl-trots att det är en stund sedan dess. Fpl.flögs och "överlämnades"
av kn.Hans Rhenberg till Flottiljch.Sten Rydström vid dåvarande 3:dje Div dit dom flesta F17-anställda hade samlats.
Själv arb.jag då som praktikant vid flottiljverkstaden (bl.a med T18).
Efter denna lilla historietripp till sak. Vad jag kan minnas var färgen på fenan i en blå/grön nyans (ej olivgrön el.m.blå) med
vit "topp".
Jag har några foton från 1956/57 på individerna 32003-005-013-014-och 20 där framgår tydligt att även vingspetsarna var
målade. Kan också nämna att 1956 fanns på F17 fyra A29:or som tillfälligt (6 mån) var ombaserade från F6 metallblanka med
olivgrön fena i jämförelse hade A32:orna en mer blå/grön nyans vad jag kan minnas

Göran Alexander
Bengt Ekbladh

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Bengt Ekbladh »

GOAL17 skrev:Idag (Ti.110524) är det exakt 55 år sedan sedan den första A32:an (c/n.32013) officiellt överlämnades till F17 (1956)
en solig o skön försommardag som jag minns ganska väl-trots att det är en stund sedan dess. Fpl.flögs och "överlämnades"
av kn.Hans Rhenberg till Flottiljch.Sten Rydström vid dåvarande 3:dje Div dit dom flesta F17-anställda hade samlats.
Själv arb.jag då som praktikant vid flottiljverkstaden (bl.a med T18)............
Göran Alexander
Kungen kom ju och skrev sitt namn på nosen på en A32;a , var det vid detta tillfälle eller något senare?
Vore kul se detta i färg och jämföra.
Vi hade upp denna "namnpåskrift i gamla? forumet men kommer inte ihåg vilken individ det var.

De foton du har av individerna 32003-005-013-014-och 20 vore kul o kolla om du vill.

Du skriver::
Kan också nämna att 1956 fanns på F17 fyra A29:or som tillfälligt (6 mån) var ombaserade från F6 metallblanka med
olivgrön fena i jämförelse hade A32:orna en mer blå/grön nyans vad jag kan minnas
Lansen boken säger::(sid62)
>>Dessutom lånade F17 under 1955 6 A29B från F6 för att användas av flyginstruktörerna>>

Enl. FF Matrielavd. Beredskapsläget, sammanställning ....
Hade F17 inga inlånade A29:or 1955-12-03, eller dessförinnan.
Inga 1956-01-05.
1956-02-04 var 2 A29B inlånade från F6
Lika var läget 1956-03-03
1956-05-05 var det 1 st.A29B samt 1 st. A29E båda på tillsyn 3-7 dagar
Har inga noteringar från juni -56, men 7/7 1956 finns inga Tunnor kvar samt inga senare heller.

1956-05-05 hade F17 8 A32A på uppbörd varav 3 var utlånade till FC
1956-07-07 fanns 22 st. varav 4 lånade till FC, 2 till F7 och 3 på CVV
Av de kvarvarande 13 var 9 direkt insatsberedda.

Vore skoj o jämföra förserieplanens märkning med senare levererade

mvh Bengt
Björn Zetterberg
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:44
Ort: Eskilstuna

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Björn Zetterberg »

Hej

Kung Gustav VI Adolf signerade den första Lansen prototyprn på höger sida av nosen (bakom radomen).
Denna individ fans under en tid, början av 60-talet, på Flygförvaltningens Verkstadsskola vid Johannesbergs flygplats utanför Västerås. Skolan utbildade civila flyg och tele mekaniker under perionde 1942 - 1968.

Under min tid på skolan (1961 - 63) fans även två J33 Venom och några SK16 som övningsobjekt.

Björn
Göran Alexander
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 feb 2009, 00:03

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Göran Alexander »

Betr.A32:orna som jag nämnde så hade ingen av dessa någon kungl."autograf" 32013 hade flottiljsiffra 17 hade omärkt fena
men med nr.13 målat i svart framme i nosen (ovanför ankanluckorna) och saknade "nosring". Den blev senare Q Röd Ludvig.
Vill minnas att ungefär samtidigt kom 32014 (Q Röd N) som var komplett med röd nosring svart N i nosen osv.
Betr.A29 från F6 så har du säkert rätt minnesbilden har ju blivit "uttöjd" gm.åren vet bara att det stod fyra A29:or från F6
i F17:ons hangar 84 under våren 56 att att dom taxade ut/in därifrån vid flygpass.

Göran Alexander
Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: Lansen på F 17: Färg på fenan

Inlägg av Jan Holmqvist »

Göran Alexander skrev: Vad jag kan minnas var färgen på fenan i en blå/grön nyans

Göran Alexander
Kanske ett långskott men färger som fanns tillgängliga på SAAB i blågrönt var landställsfärgen.

Bild
Quintus 72 - SFF Blekinge
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"