Ibland ska man ju ha tur: Gripen rote vid Lomma

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Emma Persson

Ibland ska man ju ha tur: Gripen rote vid Lomma

Inlägg av Emma Persson »

Har precis kommit hem efter en liten promenad vid stranden. Ingenting utöver det vanliga… ja det vill säga tills kring strax efter 14.20 när det började mullra lite misstänkt. Får säga att folk tittade lite konstigt på mig när jag stod där och försökte hitta pippin i fråga, men gissa vem som hade rätt i sin misstanke om vad det rörde sig om, mwahaha! ;-). Och mycket riktigt så dök det bara en liten stund senare upp en rote Gripen :D. Fråga mig inte efter vilken riktning de kom ifrån och vart de var på väg… men ungefärligt så kom de från Bjärredshållet, över hamnen/biblioteket i Lomma, ut över stranden/Öresund och försvann sen i riktning mot Öresundsbron.

Självklart låg kameran hemma (korkat att inte ha med den Emma… korkat) men den här gången fick jag ju i alla fall se dem :-) Och ska jag vara helt ärlig: hade kameran varit med hade jag stått i någon buske och jagat småfåglar och inte alls varit på rätt ställe vid rätt tidpunkt… men ändå…

Får ju säga att det var väldigt snällt att flyga här just idag och väldigt bra timing att inte dyka upp förrän jag faktiskt var ute och dessutom råkade befinna mig på bästa möjliga stället för att se dem. Ska in och operera foten (igen… suck) i morgon så det hade inte varit lika skoj om det börjat mullra i morgon eller under nästa vecka.

Men ja, det här var skoj! :-)

/Emma
Bengt Ekbladh

Re: Ibland ska man ju ha tur: Gripen rote vid Lomma

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kan det vara en incident insats som Emma såg?

Annars är det väl ett ytterst fåtal krigsflygplan i luften en helg?
undantag flyguppvisningar, men knappast troligt denna tid på året eller?

Bengt
Emma Persson

Re: Ibland ska man ju ha tur: Gripen rote vid Lomma

Inlägg av Emma Persson »

Min gissning var att det rörde sig om incidentberedskaps roten. Men jag vet inte såklart. Båda flygplanen hade fälltank men så vitt jag kunde se ingen beväpning under vingarna.

Jag vet att vi vid i alla fall två tillfällen har haft en Gripen rote flygande här under lördagar. Första gången jag överhuvudtaget såg flygplanet var 28 mars 2009 och då flög de lugnt och sansat rakt över huset på rejält låg höjd (också på eftermiddagen), och sen har jag sett dem idag då de flög vid stranden. Hur ovanligt det är har jag ingen aning om men de får gärna flyga här oftare för min del :D

/Emma
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"