SE-BSP

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

SE-BSP

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Jag råkade få syn på den här bilden.
http://www.airliners.net/photo/Linjefly ... fa38a75896
Vad finns det för bakgrund till den. En anti-terrorist övning där man tydligen sprängt flygplanet.
Detta hittade jag när jag Googlade SE-BSP:
SE-BSP #356 Tillverkningsdatum 56-07-27. Först lev. till SAS, "Rollo Viking".
Registrerad SE-BSP på Linjeflyg 68-04-10. Sista flygning för Linjeflyg 77-
10-17 Malmö - Kalmar - Norrköping - Bromma, total flygtid därmed 43
289 tim. Sprängdes och totalförstördes vid brandövning på Bromma 78-
02-16.
SE-FUF sprängdes tydligen med handgranater enligt uppgift.
Det vore intressant med mer information om anti-terrorist övningen.

Martin Hellberg, Backamo
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-BSP

Inlägg av Roger Andreasson »

De både sprängningarna nämns i Michael Sanz bok om Linjeflyg. På 70-talet började det ju bli vanligt med terrorism och flygplanskapningar och det var väl så att man ville se vad sprängämnen har för effekt på ett flygplan, och som Michael skriver "Resultatet blev väl vad man kan vänta sig: flygplanet gick sönder." Vid sprängningen av BSP användes 5 kilo sprängdeg och deltagare var polisens tekniska rotel, Nitro Nobel, Brommas flygplatsbrandkår och Svensk Pilotförening.

/Roger
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SE-BSP

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Roffe Larsson skickade följande bild på SE-BSP (edit. ska vara SE-FUF) efter sprängövning.

Bild

Rolf skriver:

Vad jag minns är att man placerade en sprängladdning av något slag i hatthyllan och resultatet blev det som syns på bilden, bilden är tagen på Bromma 9 maj 1978. Jag minns inte om sprängningen var samma dag, om inte så gjordes experimentet i alla fall i början av maj.
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-BSP

Inlägg av Roger Andreasson »

Nu är det något som inte stämmer riktigt, på Kjell Nilssons bild från februari är planet helt förstört men på Roffes bild från maj är det "bara" ett hål i taket?

Edit: Kan inte vara så att bilden visar SE-FUF, som sprängdes 8 Maj -78 ?

/Roger
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-BSP

Inlägg av Rolf Larsson »

Min bild föreställer SE-FUF ! Jag kanske var oklar när jag skickade bilden till Fredric !
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: SE-BSP

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Tack för informationen.
Stod SE-BSP och SE- FUF kvar länge efteråt?
Var det fler flygplan som utsattes för liknande saker?

Martin Hellberg, Backamo
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-BSP

Inlägg av Roger Andreasson »

SE-CCX har ju blivit ganska misshandlad som övningsobjekt på Bromma genom åren, men inte sprängd vad jag vet. Det är väl för övrigt den enda Metropolitan som finns kvar i Sverige tror jag.
Bild
Bild från 2008.

/Roger
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-BSP

Inlägg av Rolf Larsson »

Martin Hellberg skrev:
Stod SE-BSP och SE- FUF kvar länge efteråt?
Martin Hellberg, Backamo
Nej, jag är ganska säker på att SE-BSP skrotades kort efter sprängningen , SE-FUF skrotades 19 maj 1978
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-BSP

Inlägg av Rolf Larsson »

Martin Hellberg skrev: Var det fler flygplan som utsattes för liknande saker?
Martin Hellberg, Backamo
Nej, det var det inte men det kan i sammanhanget påpekas att förutom de två som nämnts , SE-BSP och SE-FUF, så var det bara en till av Linjeflygs Convairer som skrotades på Bromma och det var den äldsta maskinen i flottan och den som också kom först till Bromma (9 feb. 1960) nämligen SE-CRP som flögs hem av Sigurd Fränneby och Jens Reiman från Manila via Bangkok-Calcutta-Karachi-Bahrein-Damaskus-Rom-Köpenhamn-Norrköping. Den kanske hade varit värd ett bättre öde , det enda som nu återstår är den officiella c/n-plåten som jag lyckades få.
Med litet god vilja kan man läsa tillv. datum 13 juli 1953 och tillv. nr. 97

Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"