5-års jubileum världens längsta flygning med Boeing777-200LR

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström

5-års jubileum världens längsta flygning med Boeing777-200LR

Inlägg av Hans O. Sandström »

Flygvänner,
Kanske inte svensk flyghistoria men jag vet att många är intresserade av lite civilflyg,

Den 9 november i år är det fem år sedan Boeing tog tillbaka världsrekordet i långflygning med sin Boeing 777-200LR (Longer-Range) Worldliner när man flög nonstop från Hong Kong den 9 november till London Heathrow Airport där man landade den 10 november efter 22 timmar och 42 minuter i luften. Man korsade två oceaner och en kontinent. Vid starten i Hong Kong vägde 777-200LR 322,500 kilo. Ungefär hälften av vikten utgjordes av bränsle och man förbrukade 147,000 kilo bränsle under flygningen.

Sträckan man flög var 2,160 mil (11,664 nautical miles). Det var 35 passagerare ombord under rekord flygningen. Projektledare under flygningen/rekordet var kapten Suzanna Darcy-Hennemann som också var Chief Project Pilot Boeing 777-200LR program.

Ett fåtal specialbrev medföljde på resan (se bild) och ett par skickades till mig från Chuck Cadena 777 Communications som själv deltog på denna flight. Modellen av Boeing 777-200LR i skala 1/100 fick jag i personlig gåva av Scott E. Carson dåvarande President/Executive Vice President Boeing Commercial Airplanes. Scott E. Carson pensionerades 31 dec. 2009.

Med flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland

Boeing 777-200LR Worldliner skala 1/100 modell.
Bild
Breven som medföljde den långa flygningen
Bild

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"