Kortbanorna vid Lidköping

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av Christian S »

Idag fick jag se att Trafikverket, möjligen på uppdrag av FortV, har bilat upp alla vändfickor eller vad man kan kalla dem i varje ände av kortbanorna på Rv44 mellan Grästorp och Lidköping. Alla vändfickor utom två var uppbilade eller asfalten uppgrävd. Alla elinstallationer var borta. Är detta ett led i avvecklingen av vägbassystemen eller klarar sig Gripen utan p-fickor vid kortbanorna?
/Christian i Trollywood
Andy
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av Andy »

Förstår inte varför man tar bort asfaltsytor vid sidan om trafikerad väg, mycke kan man lämna kvar för det är ju trots allt bra avställningsytor för yrkestrafik mm. Däremot förstår jag inte varför man inte tar bort asfalt från gamla baser i skogar, det ser för illa ut att lämna kvar, det fyller ju absolut inget syfte längre.
olof52
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av olof52 »

Andy skrev:Förstår inte varför man tar bort asfaltsytor vid sidan om trafikerad väg, mycke kan man lämna kvar för det är ju trots allt bra avställningsytor för yrkestrafik mm. Däremot förstår jag inte varför man inte tar bort asfalt från gamla baser i skogar, det ser för illa ut att lämna kvar, det fyller ju absolut inget syfte längre.
Hej, det finns "pengar" i att återvinna asfalten. Kan nyttjas (blandas upp) i ny beläggning.
mvh Olof
Olof Nycop
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av Roger Andreasson »

Dessutom spar väl försvaret lite pengar när arrendet sägs upp.

/Roger
Bengt Ekbladh

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Christian S skrev:....eller klarar sig Gripen utan p-fickor vid kortbanorna?
Eller är de tänkta att användas överhuvud taget ?

Bengt
Andy
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av Andy »

Vad menar han med detta ¨ Henrik Gebhardt, informationschef på Skaraborgs Flygflottilj F7, uppger att det inte längre finns några landningshjälpmedel på basen¨ han säger ju det är en övningsbas?
Carl-Johan
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av Carl-Johan »

Christian S skrev:Idag fick jag se att Trafikverket, möjligen på uppdrag av FortV, har bilat upp alla vändfickor eller vad man kan kalla dem i varje ände av kortbanorna på Rv44 mellan Grästorp och Lidköping. Alla vändfickor utom två var uppbilade eller asfalten uppgrävd. Alla elinstallationer var borta. Är detta ett led i avvecklingen av vägbassystemen eller klarar sig Gripen utan p-fickor vid kortbanorna?
Vägverket vill inte ha kvar dessa fickor av säkerhetsskäll. Tyvärr används dom ofta olovligt till att ställa upp släp och annan maskin utrustning.

Vägbas systemet är väl redan idag mer eller mindre avvecklat?

Hade jag varit FV ledningen så hade jag resonerat så att den lilla flygplansflotta vi har skulle vid behov klara sig med dom civila flygplatser som finns i Sverige.

Har dom BAS 90 anläggningar som finns runt om i Sverige sparats eller har man stängt och pluggat dom med?
Carl-Johan Lagerkvist
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Inlägg av Emil Lindberg »

Carl-Johan skrev:Hade jag varit FV ledningen så hade jag resonerat så att den lilla flygplansflotta vi har skulle vid behov klara sig med dom civila flygplatser som finns i Sverige.
Fast dessa flygplatser har ju i många fall inte "inbyggda" möjligheter till att "gömma" flygplanen på tillbakadragna (ca 1-3 km från banan) och spridda klargöringsplatser. Vidare saknas fortifierade ledningsplatser, ammunitionsförråd, m.m. Vid basering på flygplatser utan sådana möjligheter är flygplanen, förbanden som betjänar dem och kringutrustning således väldigt sårbara för så enkla vapentyper som granatkastare, manuellt utplacerade sprängladdningar eller liknande.
Carl-Johan skrev:Har dom BAS 90 anläggningar som finns runt om i Sverige sparats eller har man stängt och pluggat dom med?
Idags finns endast följande militära flygplatser/flygbaser kvar: Ronneby, Hagshult, Visby, Såtenäs, Malmen, Uppsala, Jokkmokk, Luleå och Vidsel. Karlsborg har återuppstått som övningsbas.
Vissa av dessa anpassades under 1980-/1990-talet i varierande utsträckning mot Bas 90-systemet. Men som du ser i denna tråd som sker rivning av krigsrelaterade objekt, såsom t.ex klargöringsplatser, även inom de militära flygplatser som finns kvar. Och på många ställen har man helt enkelt slutat underhålla krigsrelaterade objekt och system.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"