Hej!
Jag såg på gripen.com idag att det finns en video online om den första kvinnliga Gripen piloten. Därför tänkte jag att jag lägger upp länken här om någon annan kanske är intresserad av att se videon (den är i 2 delar). Jag har inte sett någon länk till den här videon på forumet men har jag missat att någon annan lagt upp den så ber jag om ursäkt på förhand.
http://beta.mnet.co.za/carteblanche/Art ... 3&ShowId=1
Mvh
Emma
Video om den första kvinnliga Gripen piloten
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Re: Video om den första kvinnliga Gripen piloten
Hade vi inte en svensk tjej som blev stridspilot, tror att Pilotmagasinet (papperstidningen) hade ett reportage om henne.
Hon tog sitt PPL på Tullinge.
Träffade henne på Barkis en gång, mycket trevlig och oerhört målinriktad i sitt flygande.
Någon som vet hur det gick för henne ??
/M
Hon tog sitt PPL på Tullinge.
Träffade henne på Barkis en gång, mycket trevlig och oerhört målinriktad i sitt flygande.
Någon som vet hur det gick för henne ??
/M
-
Du tänker på Veronica Novak. Tillhörde samma flygklubb för tiotalet år sedan, en mycket trevlig och framåt person. Hon flyger för Skyways numera men håller sig på behörigt avstånd från rampljuset och det tänker jag respektera.
Senast redigerad av perborjeson den 02 dec 2010, 20:41, redigerad totalt 1 gång.
Per Börjeson
- Tony Damberg
- Kontakt:
Hej
Sveriges första kvinnliga stridspilot, Anna Maltinger, utexaminerad 1992 (?) på Krigsflygskolan i Ljungbyhed flög JA 37 Viggen vid bland annat F 16 Upplands Flygflottilj. Hon var även instruktör på detta flygsystem tror jag. Var även vid F 15 Hälsinge Flygflottilj om jag inte minns helt fel... vad hon har för uppgift/yrke idag vet jag inte helt säkert...
2004 eller 2005 utexaminerades Veronica Novak vid Flygskolan på Malmslätt. Efter GFU flög hon ett tag transportflygplan tror jag men har sedan övergått till civilt flygande... det finns säkert personer här med mer kunskap och information.
Men visst är det strongt av dessa kvinnor!!!
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Sveriges första kvinnliga stridspilot, Anna Maltinger, utexaminerad 1992 (?) på Krigsflygskolan i Ljungbyhed flög JA 37 Viggen vid bland annat F 16 Upplands Flygflottilj. Hon var även instruktör på detta flygsystem tror jag. Var även vid F 15 Hälsinge Flygflottilj om jag inte minns helt fel... vad hon har för uppgift/yrke idag vet jag inte helt säkert...
2004 eller 2005 utexaminerades Veronica Novak vid Flygskolan på Malmslätt. Efter GFU flög hon ett tag transportflygplan tror jag men har sedan övergått till civilt flygande... det finns säkert personer här med mer kunskap och information.
Men visst är det strongt av dessa kvinnor!!!
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
- olle jensen
Den enda kvinna som har flugit STRIDSFLYGPLAN i svenska Flygvapnet är Anna Maltinger.
Olle J
Olle J