Vad hände med S 18A 18126?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Vad hände med S 18A 18126?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Saab S 18A nr 18126 (kod F 21-23) ditchade i vattnet vid Avabådan utanför Sundsvall den 16 november 1949. Det finns en intressant redogörelse för vad som hände, berättad av besättningsmedlemmen Göte Holgren, i en artikel skriven av Lennart Berns publicerad i Flyghistoriskt Månadsblad nr 11 1971 (finns att tillgå som pdf via medlemslogg-in, klicka på publikationer). Av allt att döma blev inte 18126 allt för mycket skadad vid nödlandningen på vatten, bärgades rätt snart efter en tid på ca 7 meters djup.

Artikeln avslutas så här:
I Göte Holmgrens redogörelse lämnas uppgiften att flygplanet skänktes till en yrkesskola. Vilken skola det var är oklart, men troligen var det frågan om en skola i trakten av Vindeln eller Boden/Pitåområdet. Den person som föranstaltade om gåvan var dåvarande chefen för avdelning 6 vid F 21, flygingenjör Ragnar Bengtsson.
Spontant undrar man vilken skola, fanns något kvar där? Kort sagt: Vad hände med vraket efter S 18A 18126?
Bengt Ekbladh

Re: Vad hände med S 18A 18126?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Tyvärr har jag en liten "lucka" årsskiftet 49/50
så det blir ett litet ?
Dock kan sägas att 18126 överlämnades från F3 till F21 enl. CFV 452/49 , skrivelsens datum 1949-05-13.

Planet hade då motorerna nr 1224 ,samt nr 1228 .
Vid haveritillfället hade F21 10 st S18A:
(( nr: 18108, 111,126,127, 133, 143, 146, 152, 153 o 199 !
199 måste vara felskrivet då det är 18119.))

Kan sägas at 18126 1949-06-14 hade motorstörning på h. motor, (1228) pga.
kablar bemängda med vatten
det hade även 18111 o 18119.

Ingen "skol-lokaliering" men kanske någon hjälp pga. motornummren?
Leif F har naturligtvis mer data?

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Vad hände med S 18A 18126?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Om 18126 kan man läsa i
Flygförvaltningen Matrielavd. 18:776--21:68 F1 Vol. 6 1949

Att kärran hade 490 gg timmar 1949-11-03
Därefter bör det inte stå något om B 18 i volymerna av 1949.
Sen kommer min lucka angående B/S 18
(möjligtvis i sista slumpen år 1949 finns något.

Svaret kan finnas under 1950 års volymer rörande B/S 18 i volymerna 1-12
(vol 13 handlar om J26)

Någon har kanske läst eller antecknat om "fördelning " av "skrotet" eventuellt?

Intet svar igen , men kanske en vägledning?

mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"