Flyghistorisk Revy 2010
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Flyghistorisk Revy 2010
Igår damp årets upplaga av Flyghistorisk Revy ner i brevlådan, och efter de senaste årens praktverk System 37 Viggen, Svenska Flygbaser och Torslanda - Flygplatsen på framsidan så var förväntningarna självklart stora.
Därför blev jag faktiskt mycket besviken när jag öppnade mitt paket och fann ett Svensk civilregister. Knappast speciellt läsvänligt. Flygplanstyper, datum och namn sida upp och sida ned. Inget vidare roligt faktiskt.
Jag menar med detta inlägg inte att Flyghistorisk Revy borde handla om militära ämnen, utan snarare att det borde vara en läsvänlig fördjupning i ett flyghistorikt ämne, en fördjupning som leder till ökad kunskap och ökad nyfikenhet.
Verket i sig är försås viktigt. Jag kan tänka mig att det är en utmärkt källa till information för den som söker ägande uppgifter, årtal osv, men som Flyhistorisk Revy tycker jag inte att den passar.
Mvh
Fredrik Lager
Därför blev jag faktiskt mycket besviken när jag öppnade mitt paket och fann ett Svensk civilregister. Knappast speciellt läsvänligt. Flygplanstyper, datum och namn sida upp och sida ned. Inget vidare roligt faktiskt.
Jag menar med detta inlägg inte att Flyghistorisk Revy borde handla om militära ämnen, utan snarare att det borde vara en läsvänlig fördjupning i ett flyghistorikt ämne, en fördjupning som leder till ökad kunskap och ökad nyfikenhet.
Verket i sig är försås viktigt. Jag kan tänka mig att det är en utmärkt källa till information för den som söker ägande uppgifter, årtal osv, men som Flyhistorisk Revy tycker jag inte att den passar.
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Jag håller med, för en kalenderbitare är den nog så bra.
Men för dom som vill sätta sig ner framför brasan en vinterdag under julledigheten med något gott att dricka och en bra bok, de blir utan läsning.
Om man inte som jag, gjort egna inköp hos medlemsservice.
/M
Men för dom som vill sätta sig ner framför brasan en vinterdag under julledigheten med något gott att dricka och en bra bok, de blir utan läsning.
Om man inte som jag, gjort egna inköp hos medlemsservice.
/M
- Peter Andersson
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 22 okt 2008, 10:45
- Ort: Växjö
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Jag håller också med. Ett verkligt lågvattenmärke. Jag hade verkligen sett fram emot spännande läsning i julhelgen, som Flyghistorisk revy brukar vara.
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Tillåt mig att ha en avvikande mening. Jag uppskattade verkligen
senaste FR. Att det gått drygt 25 år sedan det föregående A-registret gavs ut innebär ju
också att mängder av ny intressant information kommit fram. Särskilt det som
behandlar de riktigt tidiga registreringarna, exempelvis historiken om de Junkrar som
AB Flygindustri byggde . Ett jättejobb har redaktörerna lagt ner i sitt historiska "grävande"
och detta förtjänar en stor eloge!
Att sedan alla inte kan bli nöjda är ju helt naturligt. Men vi
inom den civila "falangen" får ju acceptera att FR behandlar övervägande
militära ämnen såsom flygbaser och Viggen. Det är kanske ändå rättvist att alla får sina flyghistoriska
intressen tillgodosedda. Vad det gäller Flyghistorisk Tidskrift så tycker jag
att den är välbalanserad i sin mix av civilt och militärt,
nytt som gammalt. Forumet å andra sidan har ju en tydlig slagsida åt militära ämnen.
Med risk för att bli betraktad som stofil!
Hälsningar och med tillönskan om en riktigt god jul!
Tommy clementzlor
senaste FR. Att det gått drygt 25 år sedan det föregående A-registret gavs ut innebär ju
också att mängder av ny intressant information kommit fram. Särskilt det som
behandlar de riktigt tidiga registreringarna, exempelvis historiken om de Junkrar som
AB Flygindustri byggde . Ett jättejobb har redaktörerna lagt ner i sitt historiska "grävande"
och detta förtjänar en stor eloge!
Att sedan alla inte kan bli nöjda är ju helt naturligt. Men vi
inom den civila "falangen" får ju acceptera att FR behandlar övervägande
militära ämnen såsom flygbaser och Viggen. Det är kanske ändå rättvist att alla får sina flyghistoriska
intressen tillgodosedda. Vad det gäller Flyghistorisk Tidskrift så tycker jag
att den är välbalanserad i sin mix av civilt och militärt,
nytt som gammalt. Forumet å andra sidan har ju en tydlig slagsida åt militära ämnen.
Med risk för att bli betraktad som stofil!
Hälsningar och med tillönskan om en riktigt god jul!
Tommy clementzlor
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Hej alla glada och mindre glada!
Det är alltid kul med reaktioner, särskilt om de är positiva, förstås. Jag var själv i allra högsta grad inblandad i arbetet med årets FR, både som författare och som redaktör. Det finns några saker som jag tycker att man bör tänka på innan man ”värderar” en FR.
1) Vad är en FR?
Det du får ”på köpet” i princip, på ditt medlemskap i SFF, representerar många tusentals arbetstimmar som lagts ned av att antal människor, normalt i stort sett helt utan ersättning. Det innebär att man inte kan ställa så höga krav på innehållet överhuvudtaget.
Hur många timmar kan du tänka dig att bidra medsjälv: två, 10, 300? För de flesta blir nog svaret noll, och det är inget underligt med det. Sådan är människan konstruerad.
2) Vad ska en FR handla om?
Ja, det bestämmer faktiskt de som skriver - inte de som läser. Eftersom ämnet är kopplat till att det finns någon som av eget intresse forskar, intervjuar och samlar information för att sedan författa en text - på sin dyrbara fritid. Man kan naturligtvis önska sig att någon ville skriva och en viss sak och man kan också starta ett projekt som går ut på att jaga fram texter om exempelvis Viggen eller flygbaser, men det är en stor apparat som kräver ännu mer arbete av dem som går med på att hjälpa till. Jag vet, för jag var redaktör för Flygbasboken. Det finns massor av folk som har åsikter och gillar att prata om vad som borde göras, men som sedan aldrig producerar något själva, inte ens det som de faktiskt tar på sig att göra.
3) Vilken typ av böcker ska SFF satsa på som FR?
Det finns populära ämnen och det finns smala ämnen. Det finns lättlästa böcker och det finns tabellverk. Man kan skriva om Draken och Viggen och man kan skriva om Bleriot eller Nordiska Aviatik. Man kan välja mellan civilt och militärt, och så vidare.
För det första finns det aldrig så många projekt eller färdiga manus att välja på för SFF. Orsaken står att finna i det redan nämnda. För det andra så måste man fundera över skillnaden mellan ett kommersiellt förlags utgivning och SFF:s publikationer. Ett förlag skulle knappast ge ut A-registret för det är omöjligt att tjäna några pengar på en sådan bok. SFF har ett ansvar för att bevara och studera svensk flyghistoria och kan, till skillnad från förlagen, även ge spridning åt det som inte är kommersiellt gångbart. SFF behöver inte ha vinst på det man gör.
A-registret är ett typexempel på grundläggande svensk flyghistoria. I denna FR kan du följa hela det civila flygets utveckling från första början fram till 40/50-talet. A-registret kommer att vara ett ovärderligt hjälpmedel för alla som ska skriva något, oavsett ämne, som berör svensk civilflyg inom aktuell period.
I alla länder med utvecklat flyghistoriskt intresse och motsvarande organisation ges det egna landets civila flygplansregister ut i bok- eller häftesform. Det finns också ett stort internationellt intresse för just denna typ av publikation, eftersom man där hittar uppgifter om vart flygplan av en viss typ tog vägen och vad som hände med dem. SFF:s brittiska systerorganisation Air-Britain har givit ut mängder av civilregister för olika länder.
4) Vad göra för den som är missnöjd?
En förening består av sina medlemmar och av det arbete som medlemmarna frivilligt bidrar med till alla andras ”njutning”. Det är inte något man betalar för, konsumerar och sedan ställer samma krav på som när man handlar i en affär. Om du inte är nöjd och vill ha en förändrig är det bara att sätta i gång och engagera sig. Vill du läsa om ett visst ämne och boken inte finns - skriv den! Presentera sedan projektet eller det färdiga manuset för SFF:s styrelse så kanske det kan bli en FR i din egen smak av det hela om några år!
Trevlig läsning tillönskas, speciellt alla kalenderbitare! Ni som har svårt med tabeller får använda fantasins vingar och läsa lite mellan raderna! Förslag till ”julnöt”: Hur många civila svenska flygplan har lämnat den plats där det sist ställdes av ägaren, fört av någon som obehörigen tagit flygplanet i besittning och med eller utan flygcertifikat försökt sig på en färd på marken eller i luften? Se där, en uppgift som lämpligen löses med hjälp av årets FR - Svenskt civilregister! Varför inte skriva en artikel om det du hittar och skicka till SFT?
Bästa julhälsningar,
Lennart A
Det är alltid kul med reaktioner, särskilt om de är positiva, förstås. Jag var själv i allra högsta grad inblandad i arbetet med årets FR, både som författare och som redaktör. Det finns några saker som jag tycker att man bör tänka på innan man ”värderar” en FR.
1) Vad är en FR?
Det du får ”på köpet” i princip, på ditt medlemskap i SFF, representerar många tusentals arbetstimmar som lagts ned av att antal människor, normalt i stort sett helt utan ersättning. Det innebär att man inte kan ställa så höga krav på innehållet överhuvudtaget.
Hur många timmar kan du tänka dig att bidra medsjälv: två, 10, 300? För de flesta blir nog svaret noll, och det är inget underligt med det. Sådan är människan konstruerad.
2) Vad ska en FR handla om?
Ja, det bestämmer faktiskt de som skriver - inte de som läser. Eftersom ämnet är kopplat till att det finns någon som av eget intresse forskar, intervjuar och samlar information för att sedan författa en text - på sin dyrbara fritid. Man kan naturligtvis önska sig att någon ville skriva och en viss sak och man kan också starta ett projekt som går ut på att jaga fram texter om exempelvis Viggen eller flygbaser, men det är en stor apparat som kräver ännu mer arbete av dem som går med på att hjälpa till. Jag vet, för jag var redaktör för Flygbasboken. Det finns massor av folk som har åsikter och gillar att prata om vad som borde göras, men som sedan aldrig producerar något själva, inte ens det som de faktiskt tar på sig att göra.
3) Vilken typ av böcker ska SFF satsa på som FR?
Det finns populära ämnen och det finns smala ämnen. Det finns lättlästa böcker och det finns tabellverk. Man kan skriva om Draken och Viggen och man kan skriva om Bleriot eller Nordiska Aviatik. Man kan välja mellan civilt och militärt, och så vidare.
För det första finns det aldrig så många projekt eller färdiga manus att välja på för SFF. Orsaken står att finna i det redan nämnda. För det andra så måste man fundera över skillnaden mellan ett kommersiellt förlags utgivning och SFF:s publikationer. Ett förlag skulle knappast ge ut A-registret för det är omöjligt att tjäna några pengar på en sådan bok. SFF har ett ansvar för att bevara och studera svensk flyghistoria och kan, till skillnad från förlagen, även ge spridning åt det som inte är kommersiellt gångbart. SFF behöver inte ha vinst på det man gör.
A-registret är ett typexempel på grundläggande svensk flyghistoria. I denna FR kan du följa hela det civila flygets utveckling från första början fram till 40/50-talet. A-registret kommer att vara ett ovärderligt hjälpmedel för alla som ska skriva något, oavsett ämne, som berör svensk civilflyg inom aktuell period.
I alla länder med utvecklat flyghistoriskt intresse och motsvarande organisation ges det egna landets civila flygplansregister ut i bok- eller häftesform. Det finns också ett stort internationellt intresse för just denna typ av publikation, eftersom man där hittar uppgifter om vart flygplan av en viss typ tog vägen och vad som hände med dem. SFF:s brittiska systerorganisation Air-Britain har givit ut mängder av civilregister för olika länder.
4) Vad göra för den som är missnöjd?
En förening består av sina medlemmar och av det arbete som medlemmarna frivilligt bidrar med till alla andras ”njutning”. Det är inte något man betalar för, konsumerar och sedan ställer samma krav på som när man handlar i en affär. Om du inte är nöjd och vill ha en förändrig är det bara att sätta i gång och engagera sig. Vill du läsa om ett visst ämne och boken inte finns - skriv den! Presentera sedan projektet eller det färdiga manuset för SFF:s styrelse så kanske det kan bli en FR i din egen smak av det hela om några år!
Trevlig läsning tillönskas, speciellt alla kalenderbitare! Ni som har svårt med tabeller får använda fantasins vingar och läsa lite mellan raderna! Förslag till ”julnöt”: Hur många civila svenska flygplan har lämnat den plats där det sist ställdes av ägaren, fört av någon som obehörigen tagit flygplanet i besittning och med eller utan flygcertifikat försökt sig på en färd på marken eller i luften? Se där, en uppgift som lämpligen löses med hjälp av årets FR - Svenskt civilregister! Varför inte skriva en artikel om det du hittar och skicka till SFT?
Bästa julhälsningar,
Lennart A
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Lennart,
Jag delar helt din uppfattning. Självklart kan inte alla i en förening av SFF storlek ha samma uppfattning. Smaken lär ju vara som baken = delad.
Men om man nu har delad smak, så bör man naturligtvis också redovisa andra förslag till intressanta ämnen för FR eller varför inte önskningar om artiklar i SFT. Eller kanske själv skriva en intressant artikel i sagda publikation. Själv har jag också den förra utgåvan av motsvarande förteckning, men den här anser jag vara klart överlägsen den tidigare. Tack för det jättejobb du och dina medarbetare lagt ner på årets FR.
God Jul mm,
Ingemar
Jag delar helt din uppfattning. Självklart kan inte alla i en förening av SFF storlek ha samma uppfattning. Smaken lär ju vara som baken = delad.
Men om man nu har delad smak, så bör man naturligtvis också redovisa andra förslag till intressanta ämnen för FR eller varför inte önskningar om artiklar i SFT. Eller kanske själv skriva en intressant artikel i sagda publikation. Själv har jag också den förra utgåvan av motsvarande förteckning, men den här anser jag vara klart överlägsen den tidigare. Tack för det jättejobb du och dina medarbetare lagt ner på årets FR.
God Jul mm,
Ingemar
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Det finns enstaka stunder då jag kan tycka det är litet råkigt att jag lämnat SFF och det här är ett av de tillfällena.
Tyvärr så anses ju det civila flyget vara något fult inom stora delar av föreningen och det är jag den förste att beklaga. Flyghistoria är ju ett ganska brett ämne och alla har vi ju våra specialintessen.
Ett varmt tack till alla er som jobbat med publikationen och sett till att den blivit utgiven. Jag hoppas få tag i ett exemplar så småningom.
Ryktet går att en publikation som heter "Sömmerskorna bakom general Nordenskölds kalsonger" lär vara under färdigställande, kanske den kommer ut 2011 och blir en riktig kioskvältare inom föreningen?
En god vän funderar på att ge ut 2013 års stora FR - fullödig tabellsammaställning över alla FVs hangarhundar.....
Tyvärr så anses ju det civila flyget vara något fult inom stora delar av föreningen och det är jag den förste att beklaga. Flyghistoria är ju ett ganska brett ämne och alla har vi ju våra specialintessen.
Ett varmt tack till alla er som jobbat med publikationen och sett till att den blivit utgiven. Jag hoppas få tag i ett exemplar så småningom.
Ryktet går att en publikation som heter "Sömmerskorna bakom general Nordenskölds kalsonger" lär vara under färdigställande, kanske den kommer ut 2011 och blir en riktig kioskvältare inom föreningen?
En god vän funderar på att ge ut 2013 års stora FR - fullödig tabellsammaställning över alla FVs hangarhundar.....
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Men gud vad festligt!
Vilken respons man kan få bara av att uttycka sitt missnöje!
Jag vill påpeka att jag på inget ställe i mitt orginalinlägg påstår att jag vill att Flyghistorisk Revy bara borde handla om militära saker, utan snarare att det borde vara en fördjupning av ett flyghistoriskt ämne. Om ämnet är militärt eller civilt spelar absolut ingen roll. Det viktiga är att man lär sig något.
Årets upplaga av FR är ett uppslagsverk. Det är ett viktigt verk, det skrev jag också i mitt orginalinlägg, men jag menar fortfarande att detta verk kanske passat sig bättre till försäljning hos medelmsservice än som FR.
Av inläggen i detta ämne så verkar det än så länge vara 50/50 mellan de som tycker att årets FR var dålig och de som tycker att den är bra. Vänligen respektera varandras olika åsikter, det är helt okej att tycka olika. Det brukar tyvärr ofta tendera till pajkastning och påhopp på detta forum.
Mvh
Fredrik Lager
Vilken respons man kan få bara av att uttycka sitt missnöje!
Jag vill påpeka att jag på inget ställe i mitt orginalinlägg påstår att jag vill att Flyghistorisk Revy bara borde handla om militära saker, utan snarare att det borde vara en fördjupning av ett flyghistoriskt ämne. Om ämnet är militärt eller civilt spelar absolut ingen roll. Det viktiga är att man lär sig något.
Årets upplaga av FR är ett uppslagsverk. Det är ett viktigt verk, det skrev jag också i mitt orginalinlägg, men jag menar fortfarande att detta verk kanske passat sig bättre till försäljning hos medelmsservice än som FR.
Av inläggen i detta ämne så verkar det än så länge vara 50/50 mellan de som tycker att årets FR var dålig och de som tycker att den är bra. Vänligen respektera varandras olika åsikter, det är helt okej att tycka olika. Det brukar tyvärr ofta tendera till pajkastning och påhopp på detta forum.
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Vad som passar till försäljning hos SFF Medlemsservice är nog en anna fråga. SFF producerar inga andra böcker är FR, varken för Medlemsservice eller på annat sätt. En diskussion om innehållet i FR tycker i alla fall jag är både viktig och intressant.
Någon som helst slutsats om vad SFF:s medlemmar tycker kan man inte dra av det som uttryckts här av någon promille av medlemmarna, eller av icke-medlemmar.
Någon pajkastning ska vi inte ha, möjligen får man skvätta lite julgröt. Ett skämt sitter sällan fel.
Lennart A
Någon som helst slutsats om vad SFF:s medlemmar tycker kan man inte dra av det som uttryckts här av någon promille av medlemmarna, eller av icke-medlemmar.
Någon pajkastning ska vi inte ha, möjligen får man skvätta lite julgröt. Ett skämt sitter sällan fel.
Lennart A
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Eftersom jag är både intresserad av att läsa flyghistoria och att bygga modeller,
så gillar jag allt som SFF gett ut. De senaste åren så har det varit en majoritet
av böcker som mest uppmuntrat till läsning, så jag uppskattar verkligen den
senaste boken. Jag är ingen kalenderbitare, utan betraktar den som en fantastisk
inspirationskälla! Tack för A-registret!
Jens
så gillar jag allt som SFF gett ut. De senaste åren så har det varit en majoritet
av böcker som mest uppmuntrat till läsning, så jag uppskattar verkligen den
senaste boken. Jag är ingen kalenderbitare, utan betraktar den som en fantastisk
inspirationskälla! Tack för A-registret!
Jens
cogito ergo doleo
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Kloka ord Lennart!Lennart A skrev:
Någon pajkastning ska vi inte ha, möjligen får man skvätta lite julgröt. Ett skämt sitter sällan fel.
Lennart A
Vill även passa på och skicka beröm till er bok "ÖB's Klubba". Fascinerande och spännande läsning. Tack för att du tog tid att skriva!
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Att säga att detta inte passar som en FR tyder på att man inte är bekant med SFFs utgivning av flyghistorisk litteratur överhuvudtaget: 1983 kom första upplagan av A-registret, 1992 kom B-registret, 1994 kom dito C- och 2002 kom E-registret. Att 27 år senare komma med ett praktverk där man uppdaterar A-registret är inte bara en önskvärt, det är banne mig ett måste! Heder åt Lennart och Lasse!
Jag vill inte säga att FR om Draken och Viggen varit dåliga, tvärtom. Men deras framkomst har styrts av olika jubileumsaspekter, vilket gjort att det har blivit överdrivet mycket militaria i SFFs utgivning på senare år. Hade jag startat en tråd på SFF forum över ett jag varit besviken för att det kom en (i mina ögon) "onödig Viggenbok härom året? Nä, inte...för jag uppskattade den faktiskt ändå. Att i överhuvudtaget denna forumtråd existerar gör mig något förbryllad, vad är problemet? Ändå tycker jag det är bra att vi diskuterar innehållet i FR...
De flyghistoriska organisationer, som finns internationellt sett, som SFF kan jämföras med publicerar nästan bara tabellverk, jag tänker närmast på Air Britain. När SFF en gång bildades var väl också Air Britain förebilden (?).
Slutligen, gissa vad som gör SFF känt inom olika statliga verk och andra institutioner vad det gäller publikationer, och det långt utanför Sveriges gränser? Jo, utgivningen av dessa register.....
hälsar Fredric (och nu kommer en sundinsk underlinare): Som slutat att bidra till SFFs publikationsverksamhet av andra skäl, som faktiskt har med militärflyg att göra
Jag vill inte säga att FR om Draken och Viggen varit dåliga, tvärtom. Men deras framkomst har styrts av olika jubileumsaspekter, vilket gjort att det har blivit överdrivet mycket militaria i SFFs utgivning på senare år. Hade jag startat en tråd på SFF forum över ett jag varit besviken för att det kom en (i mina ögon) "onödig Viggenbok härom året? Nä, inte...för jag uppskattade den faktiskt ändå. Att i överhuvudtaget denna forumtråd existerar gör mig något förbryllad, vad är problemet? Ändå tycker jag det är bra att vi diskuterar innehållet i FR...
De flyghistoriska organisationer, som finns internationellt sett, som SFF kan jämföras med publicerar nästan bara tabellverk, jag tänker närmast på Air Britain. När SFF en gång bildades var väl också Air Britain förebilden (?).
Slutligen, gissa vad som gör SFF känt inom olika statliga verk och andra institutioner vad det gäller publikationer, och det långt utanför Sveriges gränser? Jo, utgivningen av dessa register.....
hälsar Fredric (och nu kommer en sundinsk underlinare): Som slutat att bidra till SFFs publikationsverksamhet av andra skäl, som faktiskt har med militärflyg att göra
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Flyghistorisk Revy 2010
När vi ändå är inne på ämnet så måste jag bara undra vilka kriterier som gäller för att en bok skall kunna bli en Flyghistorisk Revy?? Caproni-boken höll tydligen inte måttet och då hade väl ändå SFF "beställt" den för att den skulle bli just en Flyghistorisk Revy...?!
Jag ser fram emot att få A-registret i brevlåda kommande vecka... Du Lennart med flera, gör ett fantastiskt arbete med era böcker... FR eller inte...!!!
Jag ser fram emot att få A-registret i brevlåda kommande vecka... Du Lennart med flera, gör ett fantastiskt arbete med era böcker... FR eller inte...!!!
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Jag tror att det kallas för yttrandefrihet. Friheten att tycka olika. Eller är det bara okej att diskutera innehållet i FR om man har för avsikt att hylla den?Fredric Lagerquist skrev:Att i överhuvudtaget denna forumtråd existerar gör mig något förbryllad, vad är problemet? Ändå tycker jag det är bra att vi diskuterar innehållet i FR...
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Nej, självfallet inte. Men man bör kanske vara bekant med vilka publikationer som tidigare getts ut som FR innan man säger att ett civilregister inte passar som en...FRFredrik Lager skrev:Jag tror att det kallas för yttrandefrihet. Friheten att tycka olika. Eller är det bara okej att diskutera innehållet i FR om man har för avsikt att hylla den?Fredric Lagerquist skrev:Att i överhuvudtaget denna forumtråd existerar gör mig något förbryllad, vad är problemet? Ändå tycker jag det är bra att vi diskuterar innehållet i FR...
Mvh
Fredrik Lager
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
- Ort: Halmstad
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Hahaha!
Jag tror Kent på ett mycket humoristiskt sätt satt punkt för den här diskussionen!
Vi kommer nog inte mycket längre.
Vi tycker olika helt enkelt, det får vi lära oss att leva med.
Mvh
Fredrik Lager
Jag tror Kent på ett mycket humoristiskt sätt satt punkt för den här diskussionen!
Vi kommer nog inte mycket längre.
Vi tycker olika helt enkelt, det får vi lära oss att leva med.
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Nu hör jag tyvärr inte till den lyckliga skara som fått FR ännu, Kanske tomten har problem med vädret som LON/FRA/PAR har.
Hoppas att fel som fanns i den gamla A-registret har blivit rättade.
Kanske att när nya B-registret kommer att vi lägger upp en tråd på forumet där vi kan komma med inspel om "kända" fel i det gamla registret.
Annars så tycker jag att registrerna absolut har en plats i SFF FR biliotek.
Keep up the good work
God Jul
Göran
Hoppas att fel som fanns i den gamla A-registret har blivit rättade.
Kanske att när nya B-registret kommer att vi lägger upp en tråd på forumet där vi kan komma med inspel om "kända" fel i det gamla registret.
Annars så tycker jag att registrerna absolut har en plats i SFF FR biliotek.
Keep up the good work
God Jul
Göran
A real Engine is round
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Mitt huvudintresse är militära jetplan, men jag tog mig ändå tid att läsa igenom alstret.
Jag insåg då vilket omfattande jobb som måste legat bakom det hela. Hatten av för det!
Några saker som jag kom att tänka på:
Flera av de allra tidigaste "flygfartygen" hade en livslängd på bara några år.
Kan det berott på att man flög vårdslöst på den tiden, att man inte hade så bra material eller visste man helt enkelt inte bättre?
(Flyget befann sig ju fortfarande "i sin linda", så att säga)
De lite nyare planen (ca 1935-1945) verkade ofta råka ut för allvarliga haverier, men man reparerade och flög igen bara för att haverera igen lite senare.
Kanske berodde det på att man under kriget hade begränsade medel och man försökte återvinna så mycket som möjligt?
mvh Johan
Jag insåg då vilket omfattande jobb som måste legat bakom det hela. Hatten av för det!
Några saker som jag kom att tänka på:
Flera av de allra tidigaste "flygfartygen" hade en livslängd på bara några år.
Kan det berott på att man flög vårdslöst på den tiden, att man inte hade så bra material eller visste man helt enkelt inte bättre?
(Flyget befann sig ju fortfarande "i sin linda", så att säga)
De lite nyare planen (ca 1935-1945) verkade ofta råka ut för allvarliga haverier, men man reparerade och flög igen bara för att haverera igen lite senare.
Kanske berodde det på att man under kriget hade begränsade medel och man försökte återvinna så mycket som möjligt?
mvh Johan
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Intressanta frågor, tycker jag. Antar att det delvis har att göra med vilka material som används, men det finns säkert någon här med bättre teknisk utbildning än vad jag har (dvs ingen!) som kan svara på detta. Om man tänker sig en bil som är byggd av trä, duk och lite wire, och sen jämför med en bil byggd i metall, så inser man ju att träbilen nöts ut mycket snabbare.
En annan faktor är väl att utvecklingen gick mycket snabbare i bröjan. En enkel jämförelse får man om man delar in utvecklingen i 20-årsperioder
0. 1900 - Flygplan fanns inte
1. 1920 - flygplan i tä och duk, ofta dubbeldäckare
2. 1940 - Spitfire, Messerschmitt Bf 109 och liknande
3. 1960 - J 35 Draken
4. 1980 - AJ 37 Viggen
5. 2000 - JAS 39 Gripen
Skillnaden mellan steg 1 och 2 och mellan 2 och 3 är enorm, men den minskar sedan.
När det gäller reparationer så är det nog som med bilen. Man reparerar så länge det lönar sig, sen skrotar man. Var denna gräns går skiftar. I Sovjetunionen reparerade man exempelvis på 20-talet ibland flygplan som efter ett haveri hade avskrivits till 100 %. Det betydde att man i princip byggde ett nytt flygplan med hjälp av lite hela delar från det gamla, plus tillverkningsnumret. Man kan ju anta att kostnaden inte hade någon större betydelse i den ekvationen.
Hälsningar,
Lennart A
En annan faktor är väl att utvecklingen gick mycket snabbare i bröjan. En enkel jämförelse får man om man delar in utvecklingen i 20-årsperioder
0. 1900 - Flygplan fanns inte
1. 1920 - flygplan i tä och duk, ofta dubbeldäckare
2. 1940 - Spitfire, Messerschmitt Bf 109 och liknande
3. 1960 - J 35 Draken
4. 1980 - AJ 37 Viggen
5. 2000 - JAS 39 Gripen
Skillnaden mellan steg 1 och 2 och mellan 2 och 3 är enorm, men den minskar sedan.
När det gäller reparationer så är det nog som med bilen. Man reparerar så länge det lönar sig, sen skrotar man. Var denna gräns går skiftar. I Sovjetunionen reparerade man exempelvis på 20-talet ibland flygplan som efter ett haveri hade avskrivits till 100 %. Det betydde att man i princip byggde ett nytt flygplan med hjälp av lite hela delar från det gamla, plus tillverkningsnumret. Man kan ju anta att kostnaden inte hade någon större betydelse i den ekvationen.
Hälsningar,
Lennart A
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Först ett stort tack till Lennart Andersson för ett mycket komplett och bra A-register som jag kommer att ha glädje av för lång tid framöver. I denna FR finns verkligen mycket av vår tidiga civila svenska flyghistoria.
Beträffande att de tidiga flygplanen var så kortlivade, så var ju först kvaliteten på materielen inte särskilt bra, men kanske än mer betydelsefullt att de flesta flygplanen inte var särksilt bra ur aerodynamisk synpunkt, de var många gånger svårflugna och vindkänsliga. Dessutom hade piloterna en väldigt dålig utbildning eftersom deras lärare och skolor inte hade någon lång erfarenhet av flyg. Utbildningen till ett aviatörsdiplom var ofta inte mer än 2-3 timmar och när man kunde göra ett par svängar eller åttor i luften utan att "ramla ner" och göra en lyckad landning, så blev man godkänd.
Utvecklingen av flygplan och flygplanmotorer gick snabbt och flygplanen blev omoderna tidigare än senare tillverkade flygplan.
Allt tillsammans bidrog till kort livslängd.
/Sven-Erik
Beträffande att de tidiga flygplanen var så kortlivade, så var ju först kvaliteten på materielen inte särskilt bra, men kanske än mer betydelsefullt att de flesta flygplanen inte var särksilt bra ur aerodynamisk synpunkt, de var många gånger svårflugna och vindkänsliga. Dessutom hade piloterna en väldigt dålig utbildning eftersom deras lärare och skolor inte hade någon lång erfarenhet av flyg. Utbildningen till ett aviatörsdiplom var ofta inte mer än 2-3 timmar och när man kunde göra ett par svängar eller åttor i luften utan att "ramla ner" och göra en lyckad landning, så blev man godkänd.
Utvecklingen av flygplan och flygplanmotorer gick snabbt och flygplanen blev omoderna tidigare än senare tillverkade flygplan.
Allt tillsammans bidrog till kort livslängd.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Efter den ovanligt livliga diskussionen om årets Flyghistorisk revy (se ovan) kan jag inte förneka att jag verkligen såg fram emot julposten med förväntan (samt ett visst mått av spänning) för att själv få bekanta mig med detta omdebatterade och kontroversiella (?) alster. Sedan jag denna höst av förekommen anledning (dvs. slutförandet av ett manuskript om Aero OY:s första trafikflygare Gunnar Lihr) så gott som helt och hållet slitit ut FR 1983 (första upplagan av A-registret, som nu alltså förvandlats till en samling lösblad, där alla sidor har olika stora hundöron, gula minneslappar mm.) var det verkligen en välkommen julklapp!
Jag kommer med största nöje följa det utmärkta förslaget att:
"sätta mig ner framför brasan en vinterdag under julledigheten med något gott att dricka" (jag glömmer nog inte heller lite julgröt enligt Lennarts rekommndation),
samt sträckläsa den nya FR-volymen.
Enligt min åsikt kan man inte ju säga det bättre; den följande FR-enstusiasten når nog inte till samma poetiska höjder i sitt prisande av det nya A-registret, men jag instämmer även helt med denna skribents lakoniska konstaterade:
"Jag har verkligen sett fram emot spännande läsning i julhelgen, som Flyghistorisk revy brukar vara".
Enda nackdelen ur min synpunkt är att jag nu blir tvungen att samtidigt lusläsa mitt Lihr-manus för att dubbelkolla alla hänvisningar till det gamla A-registret, och ersätta noterna med uppdaterade hänvisningar till den nya boken!
Stort tack Lennart och Lars (samt övriga redaktionemedlemmar) - ett helt fantastiskt jobb, otroligt innehållsrikt register - såväl text som bilder!
GJ och GNÅ
Carl-Fredrik Geust
PS. I väntan på de redan utlovade, men nog så arbetskrävande FR-volymerna "Sömmerskorna bakom general Nordenskölds kalsonger" och "Alla FVs hangarhundar" (jag skall be att få ställa mig i den växande kön av förhandsbeställare) hoppas jag att de värderare deltagarna i ovanstående konstruktiva diskussion också åtar sig att uppdatera det personhistoriska praktverket "Svenskt flyg och dess män" (1939). En ny ABA-historik (med samma detaljrikedom som vi vant oss att vänta av Lennart A) skulle inte heller sitta illa. Som jag har förstått har alla deltagare i denna forumtråd anmält sig som frivilliga författare av kommande FR-volymer, vilket säkert noterats av föreningens publikationsansvariga!
Jag kommer med största nöje följa det utmärkta förslaget att:
"sätta mig ner framför brasan en vinterdag under julledigheten med något gott att dricka" (jag glömmer nog inte heller lite julgröt enligt Lennarts rekommndation),
samt sträckläsa den nya FR-volymen.
Enligt min åsikt kan man inte ju säga det bättre; den följande FR-enstusiasten når nog inte till samma poetiska höjder i sitt prisande av det nya A-registret, men jag instämmer även helt med denna skribents lakoniska konstaterade:
"Jag har verkligen sett fram emot spännande läsning i julhelgen, som Flyghistorisk revy brukar vara".
Enda nackdelen ur min synpunkt är att jag nu blir tvungen att samtidigt lusläsa mitt Lihr-manus för att dubbelkolla alla hänvisningar till det gamla A-registret, och ersätta noterna med uppdaterade hänvisningar till den nya boken!
Stort tack Lennart och Lars (samt övriga redaktionemedlemmar) - ett helt fantastiskt jobb, otroligt innehållsrikt register - såväl text som bilder!
GJ och GNÅ
Carl-Fredrik Geust
PS. I väntan på de redan utlovade, men nog så arbetskrävande FR-volymerna "Sömmerskorna bakom general Nordenskölds kalsonger" och "Alla FVs hangarhundar" (jag skall be att få ställa mig i den växande kön av förhandsbeställare) hoppas jag att de värderare deltagarna i ovanstående konstruktiva diskussion också åtar sig att uppdatera det personhistoriska praktverket "Svenskt flyg och dess män" (1939). En ny ABA-historik (med samma detaljrikedom som vi vant oss att vänta av Lennart A) skulle inte heller sitta illa. Som jag har förstått har alla deltagare i denna forumtråd anmält sig som frivilliga författare av kommande FR-volymer, vilket säkert noterats av föreningens publikationsansvariga!
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Nu kanske jag vandra lite i tråden, (Sven-Erik, det kanske skulle vara bättre i dataforumet, men vet inte om någon läser det )
När jag suttit och läst alla kommentarer så slog det mig, varför kan vi inte göra ett levande
kartotek över alla flygplans som funnis i svenska register, så som ett wiki upplägg (typ wikipedia)
där alla som har information kan lägga in det i denna wiki, där kan också flygplatser, baser, personer finnas. kanske med korsreferenser mellan varandra.
Jag har "luskat" lite och det finns olika wiki program som är gratis och kan med fördel användas. Sen om vi vill ha det publikt eller som vi har det med vår bildbank med lösenord, det är väl något vi kan prata om senare
Men låt oss göra ett test och se om det låter sig göra på ett smidigt sätt.
Jag kan göra ett litet "fälttest" på en sådan lösning om Lennart A med övriga, tycker det är
ok att jag "lånar " den info som är publicerat i nya A-registret.
Låt oss säga 10 olika flygplans individer.
Så redovisar jag detta på forumet inom en snar framtid.
Synpunkter?
God Jul och gott nytt år
Göran
När jag suttit och läst alla kommentarer så slog det mig, varför kan vi inte göra ett levande
kartotek över alla flygplans som funnis i svenska register, så som ett wiki upplägg (typ wikipedia)
där alla som har information kan lägga in det i denna wiki, där kan också flygplatser, baser, personer finnas. kanske med korsreferenser mellan varandra.
Jag har "luskat" lite och det finns olika wiki program som är gratis och kan med fördel användas. Sen om vi vill ha det publikt eller som vi har det med vår bildbank med lösenord, det är väl något vi kan prata om senare
Men låt oss göra ett test och se om det låter sig göra på ett smidigt sätt.
Jag kan göra ett litet "fälttest" på en sådan lösning om Lennart A med övriga, tycker det är
ok att jag "lånar " den info som är publicerat i nya A-registret.
Låt oss säga 10 olika flygplans individer.
Så redovisar jag detta på forumet inom en snar framtid.
Synpunkter?
God Jul och gott nytt år
Göran
A real Engine is round
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Flyghistorisk Revy 2010
Tack Göran för ett bra förslag. Både flygplan, flygplatser och baser låter väldigt bra. Jag är tacksam om jag kan få hjälp av någon att skapa upp det eftersom jag ett tag framöver har svårt att hinna med det också. Vi kan ju under tiden fundera på om det skall vara publikt eller inte, men med ett publikt, dock med krav på loggin för att skriva i det, så når vi fler som kan hjälpa till.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Flyghistorisk Revy 2010
I Norge har vi et försöksprojekt som just går ut på detta... Olika personer skickar in artiklar om luftfartshistoria...Göran Hansson skrev: När jag suttit och läst alla kommentarer så slog det mig, varför kan vi inte göra ett levande
kartotek över alla flygplans som funnis i svenska register, så som ett wiki upplägg (typ wikipedia)
där alla som har information kan lägga in det i denna wiki, där kan också flygplatser, baser, personer finnas. kanske med korsreferenser mellan varandra.
Se:
http://www.luftfartshistorie.no