I min barndom bevittnade jag en lördagseftermiddag (troligen omkring 1950) hur en J28 Vampire var efter varv cirklade runt luftrummet ovanför Säve flygfält (F9) samtidigt som brandbilar placerade ut sig på fältet. Eftersom landningställen inte var utfällda förstod jag att en nödlandning var på gång.
Med spänning iakttog jag sedan hur planet norrifrån gick ned på gräset och gled parallellt med huvudbanan (18-36) i riktning mot den öst-västliga banan (28-10). När det på buken kanande planet sedan kommer i kontakt med asfalten på den korsande banan slår det gnistor. J28:an fortsätter därefter ytterligare ett antal meter på gräset innan det blir stopp och en oskadd förare kliver ut ur planet.
Skulle vara mycket tacksam om någon kunde bekräfta händelsen.
Har hört sägas att föraren var en hög chef inom flygvapnet. Kan det stämma?
Mvh
Rune Lidö
Buklandning
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Buklandning
Det kan väl inte vara buklandningen av J 28B 28359 F8- som du menar?t004541 skrev:I min barndom bevittnade jag en lördagseftermiddag (troligen omkring 1950) hur en J28 Vampire var efter varv cirklade runt luftrummet ovanför Säve flygfält (F9) .........
Har hört sägas att föraren var en hög chef inom flygvapnet. Kan det stämma?
Mvh Rune Lidö
En tidning skrev;
En J28:a buklandar på F9 Säve efter att v.landställs ben ej gått ut.
Det andra fälls in igen. föraren oskadd. Fpl. obetydligt skadat.
från Krigsarkivet sägs ung. samma sak
156 flygtim. då för 28359 som hade motor nr 4164
Datumet:: 1953-03-17
Förare:: CFV genljt. Nordenskiöld !
Bengt
Hej Bengt,
Tack för din bekräftelse.
Ja, klart att det är den buklandning som du beskriver. Själva landningen har jag bevittnat men vad jag inte mindes var årtal och vem föraren var. Rykten sa då att föraren var general Nordenskiöld, vilket jag nu således har fått bekräftat.
Mvh
Rune
Tack för din bekräftelse.
Ja, klart att det är den buklandning som du beskriver. Själva landningen har jag bevittnat men vad jag inte mindes var årtal och vem föraren var. Rykten sa då att föraren var general Nordenskiöld, vilket jag nu således har fått bekräftat.
Mvh
Rune
- Christer Sidelöv
t004541 skrev: När det på buken kanande planet sedan kommer i kontakt med asfalten på den korsande banan slår det gnistor.
Kroppen på J 28, alla versioner, och även J 33 var byggd helt i trä. Man undrar var "gnistorna" kom ifrån?
Framkroppen är byggd i trä, allt bakom brandskottet är i metall, därav gnistorna.
Jonny
Jonny