ABAs neutralitetsmålning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Bäcklund

ABAs neutralitetsmålning

Inlägg av Björn Bäcklund »

Jag fortsätter att terrorisera forumet met civila spörsmål. (Jag är väl en av dom som upskattade årets bok frå SFF)

Nåväl, jag håller på att planera för ett par nya DC-3 modellbyggen. Den ena blir en P&W försedd förkrigsmaskin och den andra blir SE-BAF eller SE-BAG med Wright Cyclone-motorer.
Hur var det nu med neutralitetsmålningen? Hann Gladan och Gripen med att få den tidiga målningen med svenska flaggor och stor SWEDEN-text eller blev dom orange från början?
Hur såg egentligen den tidiga målningen ut på DC-3orna? Jag har bara sett bilder från sidan med en stor svensk flagga på fenan men inte hur dom såg ut på vingarna. Nosen ser ochså ut att vara målad men jag vet inte om den är randig eller om det är en flagga eftersom jag inte kan se den framifrån.

Björn B
Användarens profilbild
Björn Bäcklund

Re: ABAs neutralitetsmålning

Inlägg av Björn Bäcklund »

Jag får väl svara mig själv. Jag hittade till min förvåning bilder på en flaggprydd Gladan. Ju mer jag läste om ABA under krigsåren ju mer övertygad blev jag att man hann gå över till den orange färgen innan hon levererades.
Men Gripen verkar ha blivit orange direkt. Så nu är det bara frågan om nosen är målad med en flagga eller bara blå-gul-blå ränder kvar.

Björn B
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"