Julklapp till användare av SFF Forum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Julklapp till användare av SFF Forum

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Ladda upp bild i forumet

Det är många som länge önskat att det skall vara möjligt att ladda upp bilder direkt i forumet. Det är det nu! När Du har loggat in och skapar en ny tråd eller gör ett inlägg i en befintlig tråd, då finns under skrivfältet en flik med text "Ladda upp en bilaga". Tryck på fliken och sedan kan Du med knappen "Bläddra" hämta bilden på Din hårddisk. Därefter trycker Du på knappen Bifoga filen. Det kan ta en liten stund innan bilden är uppladdad. Sedan ställer Du markören där Du vill ha bilden och trycker på knappen "Placera inom inlägget".
Bilden får inte vara för stor, lämplig storlek ca 600 pixlar på bredsidan. Lämpligaste formatet är jpg.
2010-12-21_002-1088584.jpg
Här en bild på Gul Kalle med 600 pixlar på bredsidan som jag laddat upp.
Om bilden är för stor, så kommer endast en del av bilden att synas. Ovanstående bild är något stor på höjden, därav får man skrollningslisten till höger och kan rulla bilden upp och ned.
Bilden är tagen av bortgångne Freddy Stenbom och kommer från den samling diabilder som SFF erhållit från dödsboet.
De bilder som Du laddar upp måste Du ha rättigheten till. Vi accepterar inte att material som någon annan än Du själv har rätten till laddas upp.

Vill också passa på att önska alla här på SFF Forum en Riktigt God Jul!

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Per Björkqvist

Re: Julklapp till användare av SFF Forum

Inlägg av Per Björkqvist »

Vad bra!
Jag hann se testet här du gjorde idag och tänkte att "undras-om-det-är-från-hårddisk-test" och då var det ju så då :D !
Kul och det gör allt så mycket enklare!
jens-olof

Inlägg av jens-olof »

Om jag skulle vara lite tråkig, så skulle jag gärna villkora bildinläggningen!

När man har rättigheten till bilden man lägger upp, så skulle jag gärna se att
samma bild (när det gäller flygetyg) per automatik hamnar i SFF;s
fotoregister. Det gäller alltså att man accepterar att den finns på fler
ställen inom SFF;s domäner.

Jens
cogito ergo doleo
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Det känns roligt att denna nya funktion med att ladda upp bilder uppskattas.

Jag håller med Jens att det skulle varit väldigt bra om uppladdade bilder hamnade i SFF:s fotoarkiv. Nu är det dock så att vi har som krav att alla bilder i SFF fotoarkiv måste hålla en hög upplösning, så att de skall kunna användas i eventuella framtida publikationer. Den upplösning som vi använder på internet och här i forumet är väldigt liten, ca 600 pixlar på bredsidan och kan därför inte användas i tryck. I vårt digitala fotoarkiv använder vi mellan 4000 - 6000 pixlar för bredd och då blir en jpg-bild på ca 3-5 Mb, dvs nästan 100 ggr så stor som de med 600 pixlars bredd. Skulle vi lägga bilder på 5 Mb på vår internetserver, så skulle vi snabbt fylla vårt utrymme där. När vi sedan lägger ut bilderna ur originalarkivet till hemsidans fotoarkiv som kan nås av medlemmar med lösenord, så drar vi ned dem till en väldigt lite upplösning, men det är en annan sak.
Men med tanke på hur snabbt utvecklingen går inom IT, så finns det kanske snart en riktigt enkel lösning på detta problem.
Men alla är välkomna att skicka in sina foton till vårt bildarkiv för att vi skall kunna spara dem där för framtiden.
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"