Tredje huvudställ under buken
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Tredje huvudställ under buken
I tråden om Finnairs nya logo och målningsschema finns en bild av en Airbus A340 vilken föranledde en fråga om det var ett tredje huvudlandningsställ mitt under flygplanskroppen. Den frågan besvarades med ett ja och en länk av undersidan på en landande SAS A340 gavs http://www.airliners.net/photo/Scandina ... 1197543/L/.
Min fråga är då om det finns flera exempel på flygplansmodeller med detta tredje ställ under buken? Boeing B747 har ju två sådana extra ställ bredvid varandra under buken men något förskjutna i längdriktningen i förhållande till ställen under respektive vinge. Jag förstår att man måste fördela vikten över flera ställ på tyngre plan men det ser faktiskt lite lustigt ut med bara ett tredje "stödben" under buken på detta Airbus A340.
Min fråga är då om det finns flera exempel på flygplansmodeller med detta tredje ställ under buken? Boeing B747 har ju två sådana extra ställ bredvid varandra under buken men något förskjutna i längdriktningen i förhållande till ställen under respektive vinge. Jag förstår att man måste fördela vikten över flera ställ på tyngre plan men det ser faktiskt lite lustigt ut med bara ett tredje "stödben" under buken på detta Airbus A340.
- samsonreklam
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
- Ort: Västerås
Re: Tredje huvudställ under buken
Jodå, DC-10-30 har också detta tredje "stödben" som behövs ibland på dessa fraktplan.
http://www.airliners.net/photo/ATA-Airl ... 8d87f72e5c
http://www.airliners.net/photo/ATA-Airl ... 8d87f72e5c
Re: Tredje huvudställ under buken
Ser man på - det hade jag ingen aning om att DC-10 hade ett sådant extra stödställ. Har alla DC-10 detta? Jag har ju faktiskt flugit med DC-10 både till och från Japan och USA med detta widebodyplan längre tillbaka i tiden och har inte observerat detta extra landningsställ. Eller är det bara fraktversionerna som har detta ställ? Frågetecknen hopar sig!samsonreklam skrev:Jodå, DC-10-30 har också detta tredje "stödben" som behövs ibland på dessa fraktplan.
http://www.airliners.net/photo/ATA-Airl ... 8d87f72e5c
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tredje huvudställ under buken
Hej Arne,
Jag blir lika förvirrad också! Har sett ett antal DC-10-10 både med och utan det tredje huvudställen (ombyggda?) som tydligen sitter marginellt förskjutet bakåt! Kanske någon f.d. SAS skeppare kan ge svaret!
/Hans
Jag blir lika förvirrad också! Har sett ett antal DC-10-10 både med och utan det tredje huvudställen (ombyggda?) som tydligen sitter marginellt förskjutet bakåt! Kanske någon f.d. SAS skeppare kan ge svaret!
/Hans
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Tredje huvudställ under buken
Beroende på vilken typ av operationer , exempelvis short range domestic , inaktiverade eller t.o.m. demonterade vissa operatörer det tredje main landing gear då det inte behövdes av vikt/strukturella skäl. Aktiverades/monterades igen när operationerna krävde högre vikter. Speciellt gällde detta de japanska DC-10 operatörerna.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 04 mar 2008, 16:02
Re: Tredje huvudställ under buken
Lite Googlande ger att DC 10-10 och DC 10-15 inte har exta ställ under buken men att DC10-30 och DC 10-40 har.
Det fanns planer på större versioner med fyrhjuligt bukställ men dom kom inte i produktion.
// Bengt
Det fanns planer på större versioner med fyrhjuligt bukställ men dom kom inte i produktion.
// Bengt
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
- Ort: Halmstad
Re: Tredje huvudställ under buken
DC 10 10 utan mittre huvudlandställ.Bengt Löfgren skrev:Lite Googlande ger att DC 10-10 och DC 10-15 inte har exta ställ under buken men att DC10-30 och DC 10-40 har.
Det fanns planer på större versioner med fyrhjuligt bukställ men dom kom inte i produktion.
// Bengt
Kent.S
Halmstad