Var tog SAS Q400 vägen?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Var tog SAS Q400 vägen?
God fortsättning på 2011!
En liten undran bara! Vart tog alla SAS Bombardier DHC-8-402Q vägen? Skulle vara intressant att veta.
Hälsningar,
/Hans
SFF-F
En liten undran bara! Vart tog alla SAS Bombardier DHC-8-402Q vägen? Skulle vara intressant att veta.
Hälsningar,
/Hans
SFF-F
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Enligt airfleets.net ser det ut så här:
Avställda 7 st
Haveri 1 st
Avyttrade 20 st
OBS! Notera att 4008 och 4012 är omregistrering inom SAS. 4012 står även med som avställd.
Avställda 7 st
Haveri 1 st
Avyttrade 20 st
OBS! Notera att 4008 och 4012 är omregistrering inom SAS. 4012 står även med som avställd.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Tack Kenneth!
Det var ett snabbt svar! Uppskattat.
/Hans
Det var ett snabbt svar! Uppskattat.
/Hans
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
LN-RDQ c/n 4008 till Nord-Flyg SE-LSM , LN-RDD c/n 4009 / LN-RDL c/n 4011 / LN-RDB c/n 4018 till Bluebird Aviation 5Y-VVY / 5Y-VVW / 5Y-VVX resp. , LN-RDC c/n 4019 / LN-RDE c/n 4020 till Mozambique Express C9-AUL / C9-AUM resp. , LN-RDF c/n 4021 / LN-RDG c/n 4022 / LN-RDM c/n 4033 / LN-RDR c/n 4034 till FlyBe G-ECOW / G-ECOY / G-ECOV / G-ECOZ resp. , LN-RDH c/n 4023 / OY-KCH c/n 4064 till AirPhil Express RP-C3036 / RP-C3030 resp. , LN-RDW c/n 4040 / LN-RDN c/n 4043 till Securité Civile F-ZBMC/73 / F-ZBMD/74 resp. , LN-RDX c/n 4041 /LN-RDU c/n 4044 till Augsburg Airways D-ADHR / D-ADHS resp. , OY-KCD c/n 4054 / OY-KCE c/n 4057 / OY-KCF c/n 4062 / OY-KCG c/n 4063 till Malev HA-LQA / HA-LQB / HA-LQC / HA-LQD resp. , LN-RDK c/n 4025 haveri Aalborg 9 sept. 2007 , LN-RDS c/n 4035 haveri Vilnius 12 sept. 2007 , LN-RDP c/n 4012 / LN-RDA c/n 4013 / LN-RDT c/n 4038 "stored" Nyköping/Skavsta , LN-RDJ c/n 4010 / LN-RDI c/n 4024 / LN-RDO c/n 4036 "stored" Köpenhamn.
Jag tror att jag fått med alla 28 som flugit för SAS. I sammanställningen har jag tagit med senaste operatören av resp. maskin , några har ju varit hos en annan operatör innan den nu aktuella. LN-RDI som havererade i Köpenhamn 27 okt. 2007 har reparerats men är "stored". Ett par av de som flugit för FlyBe (G-ECOW / G-ECOY ) är nu också ur trafik och är "stored" i Exeter. Jag är litet osäker på aktuell status på Nord-Flygs SE-LSM efter bolagets konkurs , den flögs från Skavsta till Exeter 10 aug. 2010 , någon som har aktuell uppgift om den ?
Jag tror att jag fått med alla 28 som flugit för SAS. I sammanställningen har jag tagit med senaste operatören av resp. maskin , några har ju varit hos en annan operatör innan den nu aktuella. LN-RDI som havererade i Köpenhamn 27 okt. 2007 har reparerats men är "stored". Ett par av de som flugit för FlyBe (G-ECOW / G-ECOY ) är nu också ur trafik och är "stored" i Exeter. Jag är litet osäker på aktuell status på Nord-Flygs SE-LSM efter bolagets konkurs , den flögs från Skavsta till Exeter 10 aug. 2010 , någon som har aktuell uppgift om den ?
Senast redigerad av Rolf Larsson den 02 jan 2011, 17:09, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 4100
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Hej Hans!
en lista med SK Q400 och deras status/subsequent ID dato Okt 2010 som jag mejlade vidare till någon som ställde samma fraga. Kanske inte komplett, men i stort sett samma info som Roffe har mejlat men i en annat format.
4008: LN-RDQ>SE-LSM Nord-Flyg (parked Exeter)
4009: LN-RDD>5Y-VVY Bluebird Aviation
4010: LN-RDJ>(stored Kastrup)
4011: LN-RDL>5Y-VVW Bluebird Aviation
4012: LN-RDP>(RP-C3035)>LN-RDP (parked Skavsta)
4013: LN-RDA>(parked Skavsta)
4018: LN-RDB>5Y-VVX Bluebird Aviation
4019: LN-RDC>C9-AUL Moçambique Expresso
4020: LN-RDE>C9-AUM Moçambique Expresso
4021: LN-RDF>G-ECOW Bombardier Services UK Ltd
4022: LN-RDG>G-ECOY Bombardier Services UK Ltd
4023: LN-RDH>RP-C3036 PAL Express
4024: LN-RDI>(emergency landing Kastrup 20071027)>"SE-LSN" (NTU Nord-Flyg)>(stored Kastrup)
4025: LN-RDK>(DBR 20070909 Aalborg)
4033: LN-RDM>G-ECOV (Flybe)
4034: LN-RDR>G-ECOZ (Flybe)
4035: LN-RDS>(DBR 20070912 Vilnius)
4036: LN-RDO>(stored Kastrup)
4038: LN-RDT>(parked Skavsta)
4040: LN-RDW>N532DS>C-FBAM>F-ZBMC/73 (Securité Civile/France)
4041: LN-RDX>N533DS>C-FFUV>JY-ASM (Royal Jordanian)>C-FRGT>D-ADHR (Augsburg AW)
4043: LN-RDN>N535DS>C-FBSG>F-ZBMD/74 (Securité Civile/France)
4044: LN-RDU>N536DS>C-FGNV>JY-ASN (Royal Jordanian)>C-FRBO>D-ADHS (Augsburg AW)
4054: OY-KCD>HA-LQA Malev
4057: OY-KCE>HA-LQB Malev
4062: OY-KCF[2]>HA-LQC Malev
4063: OY-KCG>HA-LQD Malev
4064: OY-KCH>LN-WDD Widerøe>RP-C3030 PAL Express
en lista med SK Q400 och deras status/subsequent ID dato Okt 2010 som jag mejlade vidare till någon som ställde samma fraga. Kanske inte komplett, men i stort sett samma info som Roffe har mejlat men i en annat format.
4008: LN-RDQ>SE-LSM Nord-Flyg (parked Exeter)
4009: LN-RDD>5Y-VVY Bluebird Aviation
4010: LN-RDJ>(stored Kastrup)
4011: LN-RDL>5Y-VVW Bluebird Aviation
4012: LN-RDP>(RP-C3035)>LN-RDP (parked Skavsta)
4013: LN-RDA>(parked Skavsta)
4018: LN-RDB>5Y-VVX Bluebird Aviation
4019: LN-RDC>C9-AUL Moçambique Expresso
4020: LN-RDE>C9-AUM Moçambique Expresso
4021: LN-RDF>G-ECOW Bombardier Services UK Ltd
4022: LN-RDG>G-ECOY Bombardier Services UK Ltd
4023: LN-RDH>RP-C3036 PAL Express
4024: LN-RDI>(emergency landing Kastrup 20071027)>"SE-LSN" (NTU Nord-Flyg)>(stored Kastrup)
4025: LN-RDK>(DBR 20070909 Aalborg)
4033: LN-RDM>G-ECOV (Flybe)
4034: LN-RDR>G-ECOZ (Flybe)
4035: LN-RDS>(DBR 20070912 Vilnius)
4036: LN-RDO>(stored Kastrup)
4038: LN-RDT>(parked Skavsta)
4040: LN-RDW>N532DS>C-FBAM>F-ZBMC/73 (Securité Civile/France)
4041: LN-RDX>N533DS>C-FFUV>JY-ASM (Royal Jordanian)>C-FRGT>D-ADHR (Augsburg AW)
4043: LN-RDN>N535DS>C-FBSG>F-ZBMD/74 (Securité Civile/France)
4044: LN-RDU>N536DS>C-FGNV>JY-ASN (Royal Jordanian)>C-FRBO>D-ADHS (Augsburg AW)
4054: OY-KCD>HA-LQA Malev
4057: OY-KCE>HA-LQB Malev
4062: OY-KCF[2]>HA-LQC Malev
4063: OY-KCG>HA-LQD Malev
4064: OY-KCH>LN-WDD Widerøe>RP-C3030 PAL Express
Senast redigerad av Paul R Compton den 11 mar 2024, 16:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Bra med info, men tyvärr tyckte jag det blev lite svårt att tyda utan radbrytningar. Så här blir det med radbrytningar:Rolf Larsson skrev: Jag tror att jag fått med alla 28 som flugit för SAS. I sammanställningen har jag tagit med senaste operatören av resp. maskin , några har ju varit hos en annan operatör innan den nu aktuella. LN-RDI som havererade i Köpenhamn 27 okt. 2007 har reparerats men är "stored". Ett par av de som flugit för FlyBe (G-ECOW / G-ECOY ) är nu också ur trafik och är "stored" i Exeter. Jg är litet osäker på aktuell status på Nord-Flygs SE-LSM efter bolagets konkurs , den flögs från Skavsta till Exeter 10 aug. 2010 , någon som har aktuell uppgift om den ?
Sedan kan man förstås diskutera ifall om man ska sortera efter registrering, serienummer eller operatör/status. Någon som vet om det finns en sådan funktion i forum eller html att man kan göra tabeller som i excel och sedan själv välja vad man vill sortera på?LN-RDQ c/n 4008 till Nord-Flyg SE-LSM ,
LN-RDD c/n 4009 till Bluebird Aviation 5Y-VVY,
LN-RDL c/n 4011 till Bluebird Aviation 5Y-VVW,
LN-RDB c/n 4018 till Bluebird Aviation 5Y-VVX,
LN-RDC c/n 4019 till Mozambique Express C9-AUL,
LN-RDE c/n 4020 till Mozambique Express C9-AUM,
LN-RDF c/n 4021 till FlyBe G-ECOW,
LN-RDG c/n 4022 till FlyBe G-ECOY,
LN-RDM c/n 4033 till FlyBe G-ECOV,
LN-RDR c/n 4034 till FlyBe G-ECOZ,
LN-RDH c/n 4023 till AirPhil Express RP-C3036,
OY-KCH c/n 4064 till AirPhil Express RP-C3030,
LN-RDW c/n 4040 till Securité Civile F-ZBMC/73,
LN-RDN c/n 4043 till Securité Civile F-ZBMD/74,
LN-RDX c/n 4041 till Augsburg Airways D-ADHR,
LN-RDU c/n 4044 till Augsburg Airways D-ADHS,
OY-KCD c/n 4054 till Malev HA-LQA,
OY-KCE c/n 4057 till Malev HA-LQB,
OY-KCF c/n 4062 till Malev HA-LQC,
OY-KCG c/n 4063 till Malev HA-LQD,
LN-RDK c/n 4025 haveri Aalborg 9 sept. 2007,
LN-RDS c/n 4035 haveri Vilnius 12 sept. 2007,
LN-RDP c/n 4012 "stored" Nyköping/Skavsta,
LN-RDA c/n 4013 "stored" Nyköping/Skavsta,
LN-RDT c/n 4038 "stored" Nyköping/Skavsta,
LN-RDJ c/n 4010 "stored" Köpenhamn,
LN-RDI c/n 4024 "stored" Köpenhamn,
LN-RDO c/n 4036 "stored" Köpenhamn.
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
De två hette hos SAS från början OY-KCB (c/n 4008) och OY-KCA (c/n 4012) , blev, som framgår av de andra sammanställningarna , LN-RDQ resp. LN-RDPKenneth Göransson skrev:
OBS! Notera att 4008 och 4012 är omregistrering inom SAS. 4012 står även med som avställd.
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
En bild på Dasharna på Skavsta, 10 Augusti
/Roger
/Roger
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Flygvänner,
Tack till er alla för all information och bilder m.m. Ska nu in i mina files.
Synd på ett så vackert flygplan , gillade personligen Q400 mycket vad avser komfort och snabbhet.
/Hans
Tack till er alla för all information och bilder m.m. Ska nu in i mina files.
Synd på ett så vackert flygplan , gillade personligen Q400 mycket vad avser komfort och snabbhet.
/Hans
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
LN-RDW c/n 4040 till Securité Civile F-ZBMC/73,
LN-RDN c/n 4043 till Securité Civile F-ZBMD/74,
En kul liten detail är att dessa har blivit Vattenbombare i Frankrike
[url]http://www.flickr.com/photos/sadmanuk/5094705443/[url]
God fortsättning
Göran
LN-RDN c/n 4043 till Securité Civile F-ZBMD/74,
En kul liten detail är att dessa har blivit Vattenbombare i Frankrike
[url]http://www.flickr.com/photos/sadmanuk/5094705443/[url]
God fortsättning
Göran
Senast redigerad av Göran Hansson den 04 jan 2011, 14:05, redigerad totalt 1 gång.
A real Engine is round
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Intressant Göran,
Såg att de benämndes Q400-MR nu!
Tack,
/Hans
Såg att de benämndes Q400-MR nu!
Tack,
/Hans
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Liten kuriosabild av Q400-MR under vattenbombning! Lite annorlunda bild av denna förra SAS maskin! F-ZBMC/73 ex LN-RDW
Med tillstånd av fotografen Alexandre Dubath. Bilden från Brignoles Frankrike.
/Hans SFF-F
Med tillstånd av fotografen Alexandre Dubath. Bilden från Brignoles Frankrike.
/Hans SFF-F
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Det står ett antal på Skavsta (enligt bild) någon som vet varför? Är de sålda?Roger Andreasson skrev:En bild på Dasharna på Skavsta, 10 Augusti
/Roger
mvh Olof
Olof Nycop
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
Uppenbarligen har det av olika anledningar inte hittats nya operatörer för de DHC-8-402 som är "stored". De tre på Skavsta ägs av SAS Struktur Skand Kommanditbolag , Stockholm (LN-RDA och LN-RDP) och USK Trevally Co. Ltd. , Tokyo (LN-RDT).olof52 skrev: Det står ett antal på Skavsta (enligt bild) någon som vet varför? Är de sålda?
mvh Olof
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Var tog SAS Q400 vägen?
/Sven-Erik