Blåser lite liv i Björkvikstråden! Många anledningar och skälen till att jag reggade mig här på forumet, så härrör
ett av dem till just Björkvikbasen!
Min dyre fader har alltid varit genuint intresserad av jaktflygplan, så under min uppväxt på 70-talet så var "en sväng med bilen" synonymt med att åka och kolla på flygplan ute vid F11 (tisdagar hade flottiljen kvällsflygningar) Vid någon av vår eller höstmanövern 1976 strök familjen runt på grusvägar i Björkviksskogarna med bil, då vi fick stanna vid den "sydliga" banändan på Björkvikbasen. Snarlikt en järnvägsövergång så blinkade två röda lampor och en klocka som larmade.
Sedan lyfte en 35:a förbi där vi satt i bilen, med tänd EBK i skymningen och steg mot okänt företag!
Sedan dess har jag under 1980-talet per cykel, moped & bil åkt till just Björkvikbasen när den fortfarande nyttjades av FV och när de flög där ifrån. (inflygningen var över den by jag är uppvuxen i) Avslutningsvis har jag varit på själva basen under 2000-talet när nuvarande ägare anordnat Dragracing.
En skröna jag hört igenom åren angående Björkvikbasen är följande:
Vid Valsberg gård strax NV om Jönåker anlades under 1960-talet ekonomibyggnader/hönshus i ett markant mönster och i linje för inflygning mot Björkvikbasen, för att till jaktpiloternas fördel verka som "visuell inflygningsfyr".
Länk till karta för ovannämnda skröna:
http://kartor.eniro.se/m/9yo2M
Visst! När jag drar en linje ifrån de där hönshusen till flygbasen så kan det ju te sig som en intressant skröna.
Något annat som slår mig är att jag hörde detta första gången var; när "ta reda på från nätet" hade något med fiske att göra.
Samt att Åsa Bodhén & John Pohlman var de som kunde uppbringa satellitbilder!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)