SE-AWL och vilken flygplats
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9947
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-AWL och vilken flygplats
Här en bild på Piper J3C-65 Cub, SE-AWL. Vilken flygplats är bilden tagen på? Notera flygplanladan med de målade "fejkade fönstren".
Och den här helgula målningen med svarta strips?
och denna med röd nos?
Tacksam för hjälp med plats och år för de olika ommålningarna.
/Sven-Erik
Flygplanet har varit målat i ett antal olika målningsschema. När hade den denna målning?Och den här helgula målningen med svarta strips?
och denna med röd nos?
Tacksam för hjälp med plats och år för de olika ommålningarna.
/Sven-Erik
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Tyvärr Sven-Erik så kan jag inte hjälpa Dig ang. målningen, men lite bakgrundshistoria kan Du få. SE-AWL tillverkades i början på Juni 1944 ( tyvärr så har jag inte exakt datum ) och togs emot av USAAF den 6 Juni 1944 ( D-dagen ). Den hade serienummer 12044, ramnummer 11871 och motornummer T-026431. Den fick Mil. nummer 44-79748. Den kom till Newark den 8 Juni och skickades mot England den 16 Juni. Den blev iskriven hos 8 Air Force den 19 Juni för Army Ground Service. 8 Air Force tog emot den den 4 Juli 1944. Under hösten 1944 blev den flyttad till 9 Air Force. Den 2 Maj 1946 blev den utskriven från 9 Air Force till "Unknown". Resterande historik finns i Svenskt Civilregister, som för min del är den skrift jag uppskattat mest av SFF:s publikationer.
/Bertil
/Bertil
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Den översta och understa bilden tror jag är tagna på Sundbro.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Sven-Erik Jönsson skrev:Och den här helgula målningen med svarta strips?
/Sven-Erik
Platsen gissar jag är Siljansnäs (?) och detta är det nuvarande utseende på SE-AWL. Se tråden Ahrenbergs-Cub'ar
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9947
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Tack Bertil och Fredric för Er hjälp.
Betr plats för SE-AWL i sin nuvarande helgula målning, så skall det vara Ljusdal enligt notering på diabilden. Tack för tipset betr den första och sista bilden, att det kan vara Sundbro. Hoppas någon kan bekräfta.
Det vore intressant om det finns uppgifter när flygplanet hade de två andra målningarna. Om jag tolkat svårlästa präglingar på diabildram rätt, så skall fotot med den nuvarande helgula målning vara taget 1984 och bilden med röd nos tagen 1983?
Enligt en svårläst prägling på Kodak diabildram, kan detta foto vara från 1983.
När kan flygplanet ha fått denna målning?
och enligt en lika svårläst prägling kan detta foto vara från 1984.
I så fall skulle denna helblå målningen vara äldst, och när fick fpl denna målning?
Kan någon bekräfta?
Betr plats för SE-AWL i sin nuvarande helgula målning, så skall det vara Ljusdal enligt notering på diabilden. Tack för tipset betr den första och sista bilden, att det kan vara Sundbro. Hoppas någon kan bekräfta.
Det vore intressant om det finns uppgifter när flygplanet hade de två andra målningarna. Om jag tolkat svårlästa präglingar på diabildram rätt, så skall fotot med den nuvarande helgula målning vara taget 1984 och bilden med röd nos tagen 1983?
Enligt en svårläst prägling på Kodak diabildram, kan detta foto vara från 1983.
När kan flygplanet ha fått denna målning?
och enligt en lika svårläst prägling kan detta foto vara från 1984.
I så fall skulle denna helblå målningen vara äldst, och när fick fpl denna målning?
Kan någon bekräfta?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-AWL och vilken flygplats
I stora drag är det samma utseende som SE-AWL hade när Cuben användes av SAS FKs Göteborgsavdelning med namnet Kålle Viking fr o m slutet av 50-talet.Sven-Erik Jönsson skrev:
I så fall skulle denna helblå målningen vara äldst, och när fick fpl denna målning?
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Hej,
jag är nuvarande ägare till SE-AWL och kan konfirmera att den helgula målningen är den nuvarande och således den senaste. Den helblå målningen tillkom såvitt jag vet i slutet av femtiotalet då SE-AWL bland annat tjänstgjorde i "Skandinavisk Aerotjänst" och AWL var blå när hon såldes av Gösta Svensson i Skånes Fagerhult till en viss hr Danielsson i Stockholm i början av 70-talet. Jag har inte sett den intressanta bilden med gulröd kropp och blå vingar, kan det vara en tillfällig målning under renovering- kroppen först, vingarna sedan? Jag återkommer när jag kollat de uppgifter jag har.
Bästa hälsningar/
Jörgen Åstrand, Lund
jag är nuvarande ägare till SE-AWL och kan konfirmera att den helgula målningen är den nuvarande och således den senaste. Den helblå målningen tillkom såvitt jag vet i slutet av femtiotalet då SE-AWL bland annat tjänstgjorde i "Skandinavisk Aerotjänst" och AWL var blå när hon såldes av Gösta Svensson i Skånes Fagerhult till en viss hr Danielsson i Stockholm i början av 70-talet. Jag har inte sett den intressanta bilden med gulröd kropp och blå vingar, kan det vara en tillfällig målning under renovering- kroppen först, vingarna sedan? Jag återkommer när jag kollat de uppgifter jag har.
Bästa hälsningar/
Jörgen Åstrand, Lund
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Hej igen,
har kollat de noteringar jag har (se nedan) och korsrefererat till nyutgåvan av SVFF:s "Svenskt Civilregister" och jag håller med Bertil att det är en högintressant publikation. Uppgifterna nedan kommer från "Individual Aircraft Registration Card" som fördes av USAAF under WW 2, tidigare utgåva av civilregistret och som sagt den senare utgåvan. Jag har en del uppgifter från Bertil Olsson och även Bo Danielsson, som varit tidigare ägare på 70-talet medan SE-AWL fortfarande var blå. Enligt mina uppgifter var SE-AWL helgul från ca 1982 och blå 1958-ca 1975. Den "röd/blå/gula bilden kan ha varit tagen efter omdukning av kroppen 1976 men innan omdukning av vingarna 1981.
Jag har alltid trott "SE-AWL" varit en Ahrenberg Cub, men i senaste utgåvan av civilregistret anges den inte som AhrenbergCub och provflygning anges ha skett på Bromma vilket kan indikera att det varit en annan importör?
Bästa hälsningar/ Jörgen
Nedan listas uppgifterna:
SE-AWL’s curriculum vitae
1944 6/6: ”Roll out” Lock Haven, Pennsylvania. (Dagen ”D”, Normandie.)
8/6: ankomst Newark.
16/6: avresa med båt från USA, nedpackad i låda.
4/7: ankomst England, emottagen av ”8 Army Ground Forces”.
5/7: utrustad av 8:e AGF. Militärt Serienr 44-79748.
1945 (okänt datum) övertagen av 9th Air Force.
2/5: såld av 9th Air Force.
8/5: V-dagen (Tyskland ”officiellt” besegrat.)
1946 8/26: Provflygning Bromma
1946 31/8- 31/9 ”IR”
1946 16/12: Registrerad i Sverige som ”SE-AWL” av Nordmalings flygklubb.
1952 12/10: Fpl. Besiktigat 1953 men luftvärdighetsbevis ej utfärdat på grund av dålig kondition.
Eo 1953-05: Hyrd av Eskilstuna flygklubb
1954 (maj): Sålt till Jämtlands flygskola som undervisningsobjekt.
1955 3/11: ”kroppsbyte” till nuvarande ramnr 11871.(Felaktigt enl. Bertil Olsson, Jämtlands FK. 12044 som i ”flyghysteriska” annaler är angivet som möjligt tidigare nr tillhör enl. honom en individ som finns i Tyskland och inte varit i Sverige. Originaldokument från Piper i Lock Haven visar också att detta är korrekt- ramnumret har alltid varit "11871")
Avregistrerat
1956-06-16: F E Bergman, Göteborg
1956-06-16: Aero Nord, Stockholm
1956-06-24: Duells Aero, Göteborg
1958 28/8: Nyregistrering SAS flygklubb, Bromma.
Uthyrd till Aeroklubben i Göteborg 1959-60. ”Kålle Viking”
1962 11/1:Skandinavisk Aerotjänst, Bromma
1963 27/5: Gösta Svensson, Strömsnäsbruk. Flög från Skånes Fagerhult, mestadels småturer under en halvtimme långa.
1974 3/4: Bo Danielsson, Upplands Väsby. Flög från Skå Edeby och Sundbro. Flygsafari tur o. retur England och Frankrike sommaren –74.
1975 15/8: Harry Habel, Sundbyberg. Flög från Sundbro.
1976 24/3: Kroppen omdukad.
1981-09-14: J Eriksson, Bälinge
1981 (sept): Lars-Olof Johansson, Alunda. Flög från Alunda, från –83 Voxome.
1981 10/9: Vingarna omdukade.
1996 19/9: Jan van Dun, Staffanstorp. Flög från Bjällerup.
1999 28/6: Jörgen Åstrand, Johan Nilsson, Hans-Uno Bengtsson, Hans Fisher, Mikael Roslund, Lund resp. Malmö. Flyger från Bjällerup.
2004-09-15: Hans-Uno Bengtsson, Lund
2006-05-08: Omklassad experimental (EAA 1315)
2007-11-09: J Åstrand, Lund
har kollat de noteringar jag har (se nedan) och korsrefererat till nyutgåvan av SVFF:s "Svenskt Civilregister" och jag håller med Bertil att det är en högintressant publikation. Uppgifterna nedan kommer från "Individual Aircraft Registration Card" som fördes av USAAF under WW 2, tidigare utgåva av civilregistret och som sagt den senare utgåvan. Jag har en del uppgifter från Bertil Olsson och även Bo Danielsson, som varit tidigare ägare på 70-talet medan SE-AWL fortfarande var blå. Enligt mina uppgifter var SE-AWL helgul från ca 1982 och blå 1958-ca 1975. Den "röd/blå/gula bilden kan ha varit tagen efter omdukning av kroppen 1976 men innan omdukning av vingarna 1981.
Jag har alltid trott "SE-AWL" varit en Ahrenberg Cub, men i senaste utgåvan av civilregistret anges den inte som AhrenbergCub och provflygning anges ha skett på Bromma vilket kan indikera att det varit en annan importör?
Bästa hälsningar/ Jörgen
Nedan listas uppgifterna:
SE-AWL’s curriculum vitae
1944 6/6: ”Roll out” Lock Haven, Pennsylvania. (Dagen ”D”, Normandie.)
8/6: ankomst Newark.
16/6: avresa med båt från USA, nedpackad i låda.
4/7: ankomst England, emottagen av ”8 Army Ground Forces”.
5/7: utrustad av 8:e AGF. Militärt Serienr 44-79748.
1945 (okänt datum) övertagen av 9th Air Force.
2/5: såld av 9th Air Force.
8/5: V-dagen (Tyskland ”officiellt” besegrat.)
1946 8/26: Provflygning Bromma
1946 31/8- 31/9 ”IR”
1946 16/12: Registrerad i Sverige som ”SE-AWL” av Nordmalings flygklubb.
1952 12/10: Fpl. Besiktigat 1953 men luftvärdighetsbevis ej utfärdat på grund av dålig kondition.
Eo 1953-05: Hyrd av Eskilstuna flygklubb
1954 (maj): Sålt till Jämtlands flygskola som undervisningsobjekt.
1955 3/11: ”kroppsbyte” till nuvarande ramnr 11871.(Felaktigt enl. Bertil Olsson, Jämtlands FK. 12044 som i ”flyghysteriska” annaler är angivet som möjligt tidigare nr tillhör enl. honom en individ som finns i Tyskland och inte varit i Sverige. Originaldokument från Piper i Lock Haven visar också att detta är korrekt- ramnumret har alltid varit "11871")
Avregistrerat
1956-06-16: F E Bergman, Göteborg
1956-06-16: Aero Nord, Stockholm
1956-06-24: Duells Aero, Göteborg
1958 28/8: Nyregistrering SAS flygklubb, Bromma.
Uthyrd till Aeroklubben i Göteborg 1959-60. ”Kålle Viking”
1962 11/1:Skandinavisk Aerotjänst, Bromma
1963 27/5: Gösta Svensson, Strömsnäsbruk. Flög från Skånes Fagerhult, mestadels småturer under en halvtimme långa.
1974 3/4: Bo Danielsson, Upplands Väsby. Flög från Skå Edeby och Sundbro. Flygsafari tur o. retur England och Frankrike sommaren –74.
1975 15/8: Harry Habel, Sundbyberg. Flög från Sundbro.
1976 24/3: Kroppen omdukad.
1981-09-14: J Eriksson, Bälinge
1981 (sept): Lars-Olof Johansson, Alunda. Flög från Alunda, från –83 Voxome.
1981 10/9: Vingarna omdukade.
1996 19/9: Jan van Dun, Staffanstorp. Flög från Bjällerup.
1999 28/6: Jörgen Åstrand, Johan Nilsson, Hans-Uno Bengtsson, Hans Fisher, Mikael Roslund, Lund resp. Malmö. Flyger från Bjällerup.
2004-09-15: Hans-Uno Bengtsson, Lund
2006-05-08: Omklassad experimental (EAA 1315)
2007-11-09: J Åstrand, Lund
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Nej, jag är rätt övertygad om att det är Ahrenberg som är importör. Herrarna Bjärestig och Pohlstrand - och säkert andra - var involverade i iståndsättning av Cub åt Ahrenberg, tror man gjorde jobbet i Lindarängen där Ahrenbergsflyg hade egna faciliteter. Bjärestig och Pohlstrand "fick" SE-AWD som lön och även den var väl senare använd i Nordmalings FK (?).Jörgen skrev:Jag har alltid trott "SE-AWL" varit en Ahrenberg Cub, men i senaste utgåvan av civilregistret anges den inte som AhrenbergCub och provflygning anges ha skett på Bromma vilket kan indikera att det varit en annan importör?
1946 8/26: Provflygning Bromma
1946 31/8- 31/9 ”IR”
1946 16/12: Registrerad i Sverige som ”SE-AWL” av Nordmalings flygklubb.
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Hej
En liten korrigering. Datum för försäljning från 9th Air Force skall nog vara 2 Maj 1946 och inte 1945. Beslut om utförsäljning av materiel kom först i slutet av 1945 och enl Archie DiFante på Department of the Air Force, Historical Research Agency så ska det vara 2 Maj 1946.
/Bertil
En liten korrigering. Datum för försäljning från 9th Air Force skall nog vara 2 Maj 1946 och inte 1945. Beslut om utförsäljning av materiel kom först i slutet av 1945 och enl Archie DiFante på Department of the Air Force, Historical Research Agency så ska det vara 2 Maj 1946.
/Bertil
Re: SE-AWL och vilken flygplats
Hej,
tack för kloka svar, det låter ju rimligt att inte börja sälja ut krigsmaterielen innan Tyskland var oficiellt besegrat. Kul att höra av dig igen Bertil, det var ett tag sedan. Jag har lite frågor till dig angående "SE-AWL"s år i Jämtland, så vi kan väl höras av.
Jag kan tillägga att Ken Wakefield ur ett av RAF's "port and dock documents" snokade fram att "SE-AWL" skeppades över på typ 3 tankern "Bulkcrude", ett systerfartyg till "Bulklube" som Ken har en bild av i sin bok "Lightplanes at War".
Hälsningar/ Jörgen
tack för kloka svar, det låter ju rimligt att inte börja sälja ut krigsmaterielen innan Tyskland var oficiellt besegrat. Kul att höra av dig igen Bertil, det var ett tag sedan. Jag har lite frågor till dig angående "SE-AWL"s år i Jämtland, så vi kan väl höras av.
Jag kan tillägga att Ken Wakefield ur ett av RAF's "port and dock documents" snokade fram att "SE-AWL" skeppades över på typ 3 tankern "Bulkcrude", ett systerfartyg till "Bulklube" som Ken har en bild av i sin bok "Lightplanes at War".
Hälsningar/ Jörgen