En vänlig gest blev en Boeing 727-200!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström

En vänlig gest blev en Boeing 727-200!

Inlägg av Hans O. Sandström »

DSCN6883.jpg
Inte svensk flyghistoria men hoppas någon tycker det är en liten trevlig berättelse om en flyghobby!

Vid ett besök på Syrianair´s danska kontor på Vester Farimagsgade i Köpenhamn någon gång på 80-talet träffade jag den äldre och mycket vänlige dåvarande Skandinavian-managern för Syrianair Mr Abdul Baky. Vi hade träffats några månader tidigare i Göteborg på TUR-mässan.
Då blev jag inbjuden att besöka honom om jag eventuellt skulle besöka Köpenhamn någon gång i framtiden.

Vi fick en mycket trevlig pratstund med arabiskt kaffe och lite tilltugg. Under tiden jag var där anlände en dansk hantverkare som inte kunde vare sig ett ord arabiska och knappt någon engelska. Han skulle göra ett antal renoveringar på nämnda kontor.

Så jag fick bli tolk för ett ögonblick vilket Mr Abdul Baky uppskattade så mycket att han lovade skicka över en trevlig present någon gång framöver som tack för hjälpen.
Jag hade naturligtvis nämnt om mitt stora modellintresse när det gäller trafikflyg.
Vi tackade varandra och jag avslutade med den vänliga arabiska frasen shukran naharak said till Mr Baky (tack och ha en bra dag)!

Fjorton dagar senare kom det ett paket från Damaskus med en stilig Boeing 727-200 modell. En glad och trevlig överraskning från en man som höll sitt löfte!

Hans,
SFF-F

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"