F4 Östersund (Vita uppställningsplatser?)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Lager

F4 Östersund (Vita uppställningsplatser?)

Inlägg av Fredrik Lager »

Denna fråga gäller de flygplansfickor som ligger strax nordväst om huvudbanan.

Jag har tittat på fd F4 med ett par olika satelitkarttjänster (Google Earth, Mapper, Eniro mfl) och funnit att på samtliga dessa så det ut som om dessa fickor skulle vara vitmålade.

Jag undrar nu om det är så att de är vitmålade och vad syftet med detta då skulle vara?
Jag har även funnit liknande "vitmålade" fickor på fd Kubbe-basen och Vidsel.

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarens profilbild
Lennart A

Re: F4 Östersund (Vita uppställningsplatser?)

Inlägg av Lennart A »

Ljus betong i stället för asfalt, antar jag.

Lennart A
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Inlägg likt detta görs med fördel i tråden "Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser", så får vi allt samlat på ett och samma ställe - lättare att leta och få överblick. Vid nya inlägg hamnar ju tråden längst/långt upp i forumet, så folk ser ju att det har gjorts ett nytt inlägg i tråden och svarar förhoppningsvis.

I "Svenska flygbaser"-tråden finns ett långt inlägg om Frösö-basen. Dock syns inte alla flygplan-/klargöringsplatser i de Hitta-länkar som finns i inlägget
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1011&p=6719

Och det är med 99% som Lennart skriver: Flygplanplatserna "lyser vitt" p.g.a att de är gjorda av betong. Betong har bättre beständighet mot bränsle, oljor, värme, m.m. än asalt.
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Inlägg av Fredrik Lager »

Emil Lindberg skrev:Inlägg likt detta görs med fördel i tråden "Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser", så får vi allt samlat på ett och samma ställe - lättare att leta och få överblick. Vid nya inlägg hamnar ju tråden längst/långt upp i forumet, så folk ser ju att det har gjorts ett nytt inlägg i tråden och svarar förhoppningsvis.

I "Svenska flygbaser"-tråden finns ett långt inlägg om Frösö-basen. Dock syns inte alla flygplan-/klargöringsplatser i de Hitta-länkar som finns i inlägget
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1011&p=6719

Och det är med 99% som Lennart skriver: Flygplanplatserna "lyser vitt" p.g.a att de är gjorda av betong. Betong har bättre beständighet mot bränsle, oljor, värme, m.m. än asalt.
Jag håller inte med dig om att det skulle vara lätt att leta och lätt att få överblick genom att ha allt om flygbaser, flottiljer mm i en och samma tråd. Jag skulle snarare vilja hävda motsatsen. Det är svårt att få en överblick då tråden är väldigt lång och innehåller väldigt många olika "grenar" av intresse.

Om man vill få det lättletat och överblickbart är nog Fortforums trådindelning att föredra. En tråd för varje flottilj, flygbas ect. På detta sätt hamnar inläggen i rätt tråd från början. Tänker att denna trådindelning måste vara möjlig även på detta forum, om sådant intresse finns förstås.

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"