Hej.
1959-06-26 (fredag) kolliderar Safir SF-12 med ett annat plan utanför Björneborg.
Piloten Lauri J Mustoka (stavningen?) omkommer efter misslyckat ? hopp.
Eleven (vem?) hoppar "lyckligt".
Det andra planet landar med bla. vingskador.
Vilket frågas?
Finska FV:s sista Safir , SF-36 var en ombyggd 91B till 91D.
91246 med ex reg. SE-BYN o OH-SFA, som efter flera haverier köptes av Fi FV ca 1967?
Finns närmare datum?
(inte väl hav reparation mellan 1956-1967?
Som ovan sagts hoppade eleven.
Finns listor över fallskärmshoppare / avlidna vid haverier i Fi FV Under fredstiderna?
källor: Saab Safir Annerfalk// C Sidelöv samt tidningar
Hoppsam på många svar mvh Bengt
Finska Safir frågor.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Re: Finska Safir frågor.
Eleven var Leo Kuronen och andra fpl SF-9
Lauri Mustola omkom.
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 0.html#new
Lauri Mustola omkom.
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 0.html#new
-
Hej Bengt
Du frågar om det finns listor om FV olyckor i Finland.Egentliga listor har jag inte sett men Jaakko Hyvönen har skrivit en bokserie utgiven av förlaget Apali i Tammerfors,börjar från 1918-1988.Böckerna heter Kohtalokkaat Lennot samt 1918-1938, 1939-1944 och 1945-1988 om jag inte missminner mig.Böckerna innehåller en kort skildring om olyckan, plantyp samt besättning.
Mvh.aw
Du frågar om det finns listor om FV olyckor i Finland.Egentliga listor har jag inte sett men Jaakko Hyvönen har skrivit en bokserie utgiven av förlaget Apali i Tammerfors,börjar från 1918-1988.Böckerna heter Kohtalokkaat Lennot samt 1918-1938, 1939-1944 och 1945-1988 om jag inte missminner mig.Böckerna innehåller en kort skildring om olyckan, plantyp samt besättning.
Mvh.aw
ägare till en Ranger 440
Tack för svaren.
Ser att jag nog oxså får skaffa ett Finskt "lexikon"
mvh Bengt
Ser att jag nog oxså får skaffa ett Finskt "lexikon"
mvh Bengt
Tack igen Arne.arne wallen skrev:Hej Bengt
Mvh.aw
Har nu alla 3 lånade och verkligen interssant att kopla ihop med mina gamla anteckningar.
Nåja "lite" svårt med språket , men kanon ändå.
MVH Bengt
-
Japp, böckerna är bra, vissa tolkningsfrågor har upstått om orsakerna men ingen har tillsvidare kunnat stjälpa Hyvönens påståenden, han har använt en massa tid i olika arkiv samt säkert även expertis.
ägare till en Ranger 440