UNOGIL Libanon 1958

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan H Vold

UNOGIL Libanon 1958

Inlägg av Jan H Vold »

Fra SFF's krönika:

1958, 28 juni: Fyra Sk 16 och ett transportplan med 12 man från flygvapnet flyger från Västerås för att på FN:s
begäran till Sverige delta i FN:s insatser UNOGIL för att bringa ordnade förhållanden i Libanon där oroligheter
utbrutit. Senare fick gruppen förstärkning liksom mer lämpade spaningsflygplan (icke-svenska) samt helikoptrar.
Flygverksamheten avslutades 26 november. (42)

På det linkede forumet, er det en tråd med private bilder derfra.
I siste delen, noen Svenske Sk 16 i UN-maling.

http://forum.airpics.com/read.php?TID=28519&page=1

note til kröniken:

(42) Om UNOGIL –insatsen i Libanon 1958 har bl a deltagaren S-E Everstål skrivit i ”Ett år i luften” 1959-1960
(Allhems förlag, 1959) samt Jan Forsgren i Ikaros 2001 (Flygvapenmusei årsbok).

Jan
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: UNOGIL Libanon 1958

Inlägg av Kenneth Göransson »

Jan H Vold skrev: Om UNOGIL –insatsen i Libanon 1958 har bl a deltagaren S-E Everstål skrivit i ”Ett år i luften” 1959-1960 (Allhems förlag, 1959) samt Jan Forsgren i Ikaros 2001 (Flygvapenmusei årsbok).
Se även i SFF:s Flyghistorisk Revy från 2006 Flygvapnets Sk 16 av Peter Liander, sid 88-99

Att notera: Sex st. Sk 16 gjordes i ordning för uppdraget, varav fyra användes, 16043 (01), 16047 (04)*, 16055 (03), 16075 (02), och två, (05) och 16026 (vitmålades) (06?), lämnades kvar i Sverige som reserver.

Transportflygplanet som användes var Tp 82 Vickers Varsity

*Civilreg i Norge 1972 som LN-MAA, i Storbritannien 1975 som G-BDAM och i Kanada 2004 som C-GFLR
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

ÄR det känt vilken som var nr. 05 ?

Den skall ju ha återsänts till "sin " flottilj alltså F1 Västerås.

Peter Liander // som skrev Flygvapnets Sk 16 kanske har nya uppgifter?

Bengt
Peter Liander

Inlägg av Peter Liander »

Hej!

Har ingen mera info om vilken Sk 16 avsedd för UNOGIL som märktes med nummer 05 på fenan. Det finns åtta möjliga, men jag fann inga uppgifter om vilket av dessa det var när jag skrev boken.

Med tanke på att det emellanåt dyker upp nya bilder av dessa flygplan, så kanske det finns någon SFF:are som råkar ha en bild av just flygplan 05 i sina gömmor?

Passar på att nämna att mitt Sk 16-intresse inte avstannat i och med att boken kom ut. Personliga minnesbilder och fotografier är fortfarande av intresse - så kontakta mig gärna om Sk 16! Om det sker via e-mail, så är adressen enligt principen förnamn_efternamn@hotmail.com

Med vänliga hälsningar
Peter Liander
eralehm

Inlägg av eralehm »

Nämnas bör att många av de bilder som signaturen LN-PEJ lagt ut har han lagt beslag på från mig för några år sedan. Han fick låna mina repronegativ och diabildskopior men har vägrat lämna tillbaka dessa eller ens svara på brev och e-post. Inte heller har han betalat den ersättning jag krävt för bilderna, trots att ärendet gått till utmätning i Norge.

Per-Einar Jansen, alltså, i Uggdal, Norge. En riktig klippa... Uppenbarligen inte alltför klipsk heller, eftersom han lägger ut bevisen på Internet.

/Leif Hellström
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sånt är ju mycket "tråkigt"
då man inte kan lita på sina "kolleger"

Man måste tydligen vara mycket varsam med vissas samröre.
Genom ditt uttalande blir fler medvetna om detta.
R. Fröjdh säger ju att något liknande hänt med hans bilder

Hoppas inte detta påverkar din medverkan på forumet.

Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

UNOGIL kod 05 kan ha varit 16009. Hittats en del antydan till vit färg i olika skarvar, nitar etc.
Peter Liander

Inlägg av Peter Liander »

Med hjälp av Fredric Lagerqvist plockar jag upp en flera år gammal tråd, eftersom jag just funnit svaret på frågan om vilken Sk 16 som var nummer fem i ordningen av de som togs ut för att användas av FN-förbandet UNOGIL i Libanon 1958. Det flygplan som märktes med nummer 05 på fenan hade registreringsnummer 16037. I likhet med 16026/06 flögs aldrig flygplan 05 till Libanon, utan båda blev kvar i Sverige som reserver.

Mvh
Peter
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"