Trevlig helg från Småland!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Trevlig helg från Småland!

Inlägg av Hans O. Sandström »

Trevlig helg tillönskas från en mycket kall men vacker Vätterbygd!

Hans SFF-F

Fokker F28-4000 Fellowship i sista målningen skala 1/50
Image-ECE69B7341F611D8.jpg
Convair CV340/440 Metropolitan skala 1/72
DSCN2778.jpg
LPI-Observer

Re: Trevlig helg från Småland!

Inlägg av LPI-Observer »

Lite nyfiken bara Hans! Hur många flygplansmodeller har du i din ägo? :-) Mvh David
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

LPI-Observer skrev:Lite nyfiken bara Hans! Hur många flygplansmodeller har du i din ägo? :-) Mvh David
David,
Du hittar en del modeller här: http://www.hansmodels.com/

Med vänlig hälsning,
/Hans SFF-F
LPI-Observer

Inlägg av LPI-Observer »

Tack så mycket för länken! :D Ligger visst i lä där med mina tre modeller :-) Mvh David
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

LPI-Observer skrev:Tack så mycket för länken! :D Ligger visst i lä där med mina tre modeller :-) Mvh David
Hej David,

Glöm inte att jag också hade endast tre modeller en gång på 70-talet när jag jobbade på Linjeflyg!

/Hans
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

På tal om Linjeflyg och deras Fokker färger!
Man såg en klar skillnad på -1000 som endast hade en nödutgång över vingen och -4000 som hade två.
/Hans SFF-F

Fokker F28-4000 Fellowship i första färgen. Skala 1/50
DSCN6988_2.jpg
Fokker F28-4000 Fellowship i andra färgen även kallad Olle Hedberg målningen då jag vill minnas Olle var VD under denna tid. Skala 1/50
DSCN6931_2.jpg
Rolf Larsson

Inlägg av Rolf Larsson »

Som tillägg till Hans modeller med olika färgscheman på LIN:s F28 flotta finns den här sidan med de olika målningar som samtliga flygplansindivider hade hos LIN: http://www.fokker-aircraft.info/linpics.htm
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Rolf Larsson skrev:Som tillägg till Hans modeller med olika färgscheman på LIN:s F28 flotta finns den här sidan med de olika målningar som samtliga flygplansindivider hade hos LIN: http://www.fokker-aircraft.info/linpics.htm
Hej Roffe!!

Din intro bild med Fokkrarna i Innsbruck (tror jag) är helt suverän!! Mycket vacker!
Vid vilket tillfälle användes den F28-1000 som du har på bild med Röda Korset + sverigeflaggan? Tror aldrig jag sett den innan.
Tack för ditt "historiska" inlägg!
/Hans
Rolf Larsson

Inlägg av Rolf Larsson »

Hans O. Sandström skrev:
Rolf Larsson skrev:Som tillägg till Hans modeller med olika färgscheman på LIN:s F28 flotta finns den här sidan med de olika målningar som samtliga flygplansindivider hade hos LIN: http://www.fokker-aircraft.info/linpics.htm
Hej Roffe!!

Din intro bild med Fokkrarna i Innsbruck (tror jag) är helt suverän!! Mycket vacker!
Vid vilket tillfälle användes den F28-1000 som du har på bild med Röda Korset + sverigeflaggan? Tror aldrig jag sett den innan.
Tack för ditt "historiska" inlägg!
/Hans
SE-DGA med det röda korset och sverigeflaggan användes under en med försvaret gemensam övning i mars 1982.

Bilden med de tre F28:orna är mycket riktigt, som du säger, tagen i Innsbruck. Inföll det arbetsdag på lördag/söndag under vinterhalvåret/skidsäsongen så var det mer regel än undantag att INN var en destination i schemat. Minns att det vid några tillfällen stod fem LIN F28 samtidigt på plattan. Inflygningarna var mycket spektakulära och i fint väder helt fantastiska.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Rolf Larsson skrev:SE-DGA med det röda korset och sverigeflaggan användes under en med försvaret gemensam övning i mars 1982.
Bild

Bilden :-)

Har även förekommit med kronmärke på nosen. 14-16 bårplatser. Byte av anti coll. lights; rött blev blått.

Hur var det nu? Enligt uppgift har även LINs F.28 övat på vägbas. Vet någon mer om detta?
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Fredric,

Spännande att höra att Fokker F28 skulle övat vägbas. Men du brukar ju verkligen veta vad du talar om!

En som definitivt inte övat vägbas är Boeing 737-59D. Boeing 737-300/500 blev de sista flygplanen i Linjeflygs historia.Som info (många vet) så var 9D Linjeflygs kundnummer hos Boeing.
Modellen av 737-59D skala 1/100 fick jag av en kontakt på Boeing.
Hans SFF-F
DSCN6929_2.jpg
Rolf Larsson

Inlägg av Rolf Larsson »

Hans O. Sandström skrev:En som definitivt inte övat vägbas är Boeing 737-59D. Boeing 737-300/500 blev de sista flygplanen i Linjeflygs historia.Som info (många vet) så var 9D Linjeflygs kundnummer hos Boeing.
Och de som var 9D maskiner var SE-DNA/DNB/DND/DNE/DNI/DNK/DNL , SE-DNF/DNG/DNH var Q8 och SE-DNC var 3A. Den inhyrda B.737-300 maskinen SE-DLA var en 737-3Q8.
Rolf Larsson

Inlägg av Rolf Larsson »

Fredric Lagerquist skrev: Hur var det nu? Enligt uppgift har även LINs F.28 övat på vägbas. Vet någon mer om detta?
Träffade idag Linjeflygs flygchef under F28 epoken och tog upp frågan om vägbaslandningar i samband med övningar. Svaret är nej , några sådana landningar gjordes aldrig !
Erik

Inlägg av Erik »

Vad menas i detta fall med landning på vägbas? Kortbana/smalbana eller landning på valfri bana på krigsbas? Bana H är ju inga som helst problem att landa på, särskilt inte i de fall det till vardags är en civil flygplats.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Erik skrev:Vad menas i detta fall med landning på vägbas? Kortbana/smalbana eller landning på valfri bana på krigsbas? Bana H är ju inga som helst problem att landa på, särskilt inte i de fall det till vardags är en civil flygplats.
Förutsättningen borde varit att Bana H i detta fallet tillhörde vägnätet. Fick uppgiften från en f d LIN-mek, men om Myr-Olle (gissar jag) säger att det inte skett så är jag helt med på det
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Hej Roffe,

Då fick vi äntligen ett svar på ev. Fokker F28 landning på vägbas! Har också hört "rykten" bland LF personer om att detta ev skulle ha skett.
Dock litar jag helt på smålänningen P-O Olemyr och hans svar i detta sammanhang!
Vem som myntade namnet slöFokker på CV-340/440 Metropolitan har jag dock ingen aning om. Lite kul dock.

Lev väl,
Hans SFF-F
LF/JKG under CV-340/Fokker F28 epoken
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"