ABA's Northrop Gamma, är den en Gamma?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
ABA's Northrop Gamma, är den en Gamma?
Försöker bygga om Williams gamla byggsats av Northrop Gamma till den svenska varianten men körde fast pga motorn. Byggsatsens har en slitsad plåt så jag behövde byta ut den. Den nya motorn visade sig vara mycket större så när jag sökte tips om en lösning så fick jag reda på att ABAs plan (c/n 29) i Northrops papper betecknas som en Delta 1E och inte Gamma.
Jag kanske är lättpåverkad men nu när jag tittar på bilder på ABA-planet så verkar den lite "fetare" än kroppen på Ellsworths Antarktiska plan.
Så hade ABA en Delta och en Gamma eller två Deltor?
Jag hoppas personligen på att det är en Delta 1E med rundare kropp än en Gamma. Det blir mer jobb att bygga men det förenklar samtidigt på något sätt.
Björn Bäcklund
Jag kanske är lättpåverkad men nu när jag tittar på bilder på ABA-planet så verkar den lite "fetare" än kroppen på Ellsworths Antarktiska plan.
Så hade ABA en Delta och en Gamma eller två Deltor?
Jag hoppas personligen på att det är en Delta 1E med rundare kropp än en Gamma. Det blir mer jobb att bygga men det förenklar samtidigt på något sätt.
Björn Bäcklund
Senast redigerad av Björn Bäcklund den 24 apr 2008, 21:54, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag har ett minne av att i en gammal SFT står något om att en av dem benämndes "fel".
Jag ser i Günther Sollingers register över "luftfartygen" i boken "Svensk civil Luftfart 1923-1945" att både SE-ADI och -ADW listas som Delta 1-c och anges ha samma motortyp och längd och spännvidd. Tomvikten skilde förstås litet.
Man får kanske begrunda vad de grekiska bokstäverna står för. Återkommer eventullt om ingen annan klargör det hela.
Tillägg: Ser vid en förnyad titt och med förstoringsglas att för -ADW står det Delta 1-e hos Sollinger. Litet forskande i Aerofiles har också gett intrycket att Delta var varianten med passagerarkabin, som blev inaktuell över en natt när enmotoriga trafikplan" förbjöds" i USA (eller?) samt att Gamma var diverse en/två-sitsiga varianter som kunde se litet olika ut. Vidare att -ADW vad avser kroppskorpulens och nos var mycket lik -ADI, mindre lik Hawks och Ellsworths Gamma-plan. (Sedan hade ju -ADI ett helt annat kroppstuk än -ADW.)
Lars S, i viss hast
Jag ser i Günther Sollingers register över "luftfartygen" i boken "Svensk civil Luftfart 1923-1945" att både SE-ADI och -ADW listas som Delta 1-c och anges ha samma motortyp och längd och spännvidd. Tomvikten skilde förstås litet.
Man får kanske begrunda vad de grekiska bokstäverna står för. Återkommer eventullt om ingen annan klargör det hela.
Tillägg: Ser vid en förnyad titt och med förstoringsglas att för -ADW står det Delta 1-e hos Sollinger. Litet forskande i Aerofiles har också gett intrycket att Delta var varianten med passagerarkabin, som blev inaktuell över en natt när enmotoriga trafikplan" förbjöds" i USA (eller?) samt att Gamma var diverse en/två-sitsiga varianter som kunde se litet olika ut. Vidare att -ADW vad avser kroppskorpulens och nos var mycket lik -ADI, mindre lik Hawks och Ellsworths Gamma-plan. (Sedan hade ju -ADI ett helt annat kroppstuk än -ADW.)
Lars S, i viss hast
Senast redigerad av Lars Sundin den 25 apr 2008, 08:27, redigerad totalt 1 gång.
ABA:s Northrop-plan var
c/n 7 SE-ADI Delta 1C - inga konstigheter
c/n 29 SE-ADW Gamma 1E, men i dokumenten kallad "Delta 1E", av okänd anledning.
En av skillnaderna mellan Delta och Gamma var att Delta hade en kabin för passagerare i kroppen, vilket Gamma saknade. SE-ADW var utrustat som postflygplan och var helt klart en Gamma.
Lennart Andersson
c/n 7 SE-ADI Delta 1C - inga konstigheter
c/n 29 SE-ADW Gamma 1E, men i dokumenten kallad "Delta 1E", av okänd anledning.
En av skillnaderna mellan Delta och Gamma var att Delta hade en kabin för passagerare i kroppen, vilket Gamma saknade. SE-ADW var utrustat som postflygplan och var helt klart en Gamma.
Lennart Andersson
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Jag fick ett svar på ett annat forum
"Hi Bjorn,
comparing similar angle photos of SE-ADW, a Delta and some Gammas,
and a photo of SE-ADI and SE-ADW side-by-side, it appears to my eye
that SE-ADW is indeed a wider fuselage Delta with only the cockpit
and canopy arrangement being similar to that of the Gamma "Polar
Star". The windscreen is like that of TWA NR13757.
So it appears that the aircraft cannot be built directly from the
Williams Bros. Gamma kit or from a Delta kit."
Att bygga svenska modeller är inte lätt. Jag har hållit på att försvenska ett par Ju 52 i ett par år nu.
Björn
comparing similar angle photos of SE-ADW, a Delta and some Gammas,
and a photo of SE-ADI and SE-ADW side-by-side, it appears to my eye
that SE-ADW is indeed a wider fuselage Delta with only the cockpit
and canopy arrangement being similar to that of the Gamma "Polar
Star". The windscreen is like that of TWA NR13757.
So it appears that the aircraft cannot be built directly from the
Williams Bros. Gamma kit or from a Delta kit."
Att bygga svenska modeller är inte lätt. Jag har hållit på att försvenska ett par Ju 52 i ett par år nu.
Björn
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Northrops bruk av det grekiska alfabetet kanske jag behöver få mer kläm på, men "Gamma-plan" kunde se ganska olika ut i detaljerna. Hur som haver handlar det om banbrytande konstruktioner, som lade grunden för plan som DC-3, vår B 5, Dauntless m fl.
Jag tar mig friheten att visa ett av de tidningsklipp jag enligt SFF årberättelse håller på att klassificera, (nå, jag känner trycket...), men njut av av uttrycket "bärande hud" för det vi i dag (eller i går) kallar skalkonstruktion.
http://larssundin.ownit.nu/ADW-haveri.jpg
Och notera förresten vad planet kallas i artikeln. "Aerotransports Northrop-Delta-maskin Småland"!
Lars S
Jag tar mig friheten att visa ett av de tidningsklipp jag enligt SFF årberättelse håller på att klassificera, (nå, jag känner trycket...), men njut av av uttrycket "bärande hud" för det vi i dag (eller i går) kallar skalkonstruktion.
http://larssundin.ownit.nu/ADW-haveri.jpg
Och notera förresten vad planet kallas i artikeln. "Aerotransports Northrop-Delta-maskin Småland"!
Lars S
Jag kan också rekommendera Richard S Allens utmärkta bok "The Northrop Story 1929-1939". Han skriver bl a:
"Although exported as a Delta 1E the ship was more in the configuration of Lincoln Ellsworth's Gamma, the 'Polar Star'. It was acquired by AB Aerotransport for use as a night mail plane, with a cargo compartment forward and a tandem cockpit with sliding canopy to the rear of the fuselage. The Swedes called it a Gamma..."
Den bärande "huden" kommer förstås från engelskans "skin". Undrar vad de skulle ha skrivit om de "ribs" som finns inuti vingarna...
Lennart A
"Although exported as a Delta 1E the ship was more in the configuration of Lincoln Ellsworth's Gamma, the 'Polar Star'. It was acquired by AB Aerotransport for use as a night mail plane, with a cargo compartment forward and a tandem cockpit with sliding canopy to the rear of the fuselage. The Swedes called it a Gamma..."
Den bärande "huden" kommer förstås från engelskans "skin". Undrar vad de skulle ha skrivit om de "ribs" som finns inuti vingarna...
Lennart A
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Karlströmsritning
Jo jag har det nummret men ritningen är inte till mycket hjälp om man vill bygga svenskt.
Den verkar vara en blandning mellan olika versioner av Gamma.
Det är fel motorkåpa och propeller för att vara den svenska, dessutom har motorn den slitsade frontplattan som jag inte sett på den svenska.
Den vänstra sidovyn har den svenska huven medan högervyn har samma huv som TWA-planen.
Jag har börjat att bygga upp kroppsdiametern på min modell för att få den att se mer ut som ABAs plan:
http://biphome.spray.se/griffon/new/delta1e.JPG
Björn
Den verkar vara en blandning mellan olika versioner av Gamma.
Det är fel motorkåpa och propeller för att vara den svenska, dessutom har motorn den slitsade frontplattan som jag inte sett på den svenska.
Den vänstra sidovyn har den svenska huven medan högervyn har samma huv som TWA-planen.
Jag har börjat att bygga upp kroppsdiametern på min modell för att få den att se mer ut som ABAs plan:
http://biphome.spray.se/griffon/new/delta1e.JPG
Björn
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Vad jag förstår är det denna byggsats Björn B utgår från:
http://www.tradera.com/Williams_Northro ... n-58549139
Northrop Gamma är litet som bofinken; kan se ut hur som helst. Åtminstone vad gäller kropp och huv (se f ö byggsatsens alternativ). Annars tycker jag ju släktskapen med vår B 5 (som går under Douglas-namnet) lyser igenom starkt. Det fanns företagshistoriskt ett nära samband mellan namnen Northrop och Douglas; även mellan personerna.
Det är väl så att ekonomiavdelningar betecknar flygplanen på sitt sätt, med hänsyn till "diverse omständigheter", certifieringsmyndigheter på sitt, flyghistoriker på sitt medan konstruktörer (och mekaniker) visste in på bara skinnet vad som var likt och vad som var olikt.
Det finns några få bilder av SE-ADW i bildarkivet. Planet hann väl knappt bli fotograferat. Till och med på sajten "SAS Flight Operations" visas Northrops "reklambilder" av någon Gamma-variant (Frank Hawks exemplar?) och samma gäller de annonser med bild man kan se i tidskriften Flygning från 1934. Jag fann tyvärr där ingen informerande artikel om ABA:s nyanskaffningar vad jag minns.
Om Frank Hawks och litet om Gamma på http://www.acepilots.com/wwi/pio_hawks.html
Lars S
http://www.tradera.com/Williams_Northro ... n-58549139
Northrop Gamma är litet som bofinken; kan se ut hur som helst. Åtminstone vad gäller kropp och huv (se f ö byggsatsens alternativ). Annars tycker jag ju släktskapen med vår B 5 (som går under Douglas-namnet) lyser igenom starkt. Det fanns företagshistoriskt ett nära samband mellan namnen Northrop och Douglas; även mellan personerna.
Det är väl så att ekonomiavdelningar betecknar flygplanen på sitt sätt, med hänsyn till "diverse omständigheter", certifieringsmyndigheter på sitt, flyghistoriker på sitt medan konstruktörer (och mekaniker) visste in på bara skinnet vad som var likt och vad som var olikt.
Det finns några få bilder av SE-ADW i bildarkivet. Planet hann väl knappt bli fotograferat. Till och med på sajten "SAS Flight Operations" visas Northrops "reklambilder" av någon Gamma-variant (Frank Hawks exemplar?) och samma gäller de annonser med bild man kan se i tidskriften Flygning från 1934. Jag fann tyvärr där ingen informerande artikel om ABA:s nyanskaffningar vad jag minns.
Om Frank Hawks och litet om Gamma på http://www.acepilots.com/wwi/pio_hawks.html
Lars S
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Tack.
Det blir nog en tur till biblioteket verkar det som.
Björn B
Björn B
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Tankeväckande
När jag i morse läste Mats Lundegårds kåseri på DN:s Namn och Nytt-sid kom jag mot slutet att erinras om problemet med SE-ADW:s rätta karakterisering.
Kåseriet är rubricerat "Vet fågeln vad den heter heter?" och slutklämmen lyder:
Jag kommer ihåg när jag en gång föreläste för en liten flicka i släkten om tornseglaren. Vi promenerade någonstans och tornseglarna svirrade kring oss där vi gick. Dessa blixtrande fåglar kallas ibland för tornsvalor påminde jag den lilla flickan. Och så vevade jag vidare lagom beskäftigt om hur felaktigt detta var. Den lilla fågelns korrekta namn var och förblir tornseglare.
– Men vet dom om det, undrade den lilla flickan.
Jag rodnade en smula om öronen. Och blev henne svaret skyldig.
Lasse S, som har alla SFT f o m 6/1990 utom ett ett. Gissa vilket?
Kåseriet är rubricerat "Vet fågeln vad den heter heter?" och slutklämmen lyder:
Jag kommer ihåg när jag en gång föreläste för en liten flicka i släkten om tornseglaren. Vi promenerade någonstans och tornseglarna svirrade kring oss där vi gick. Dessa blixtrande fåglar kallas ibland för tornsvalor påminde jag den lilla flickan. Och så vevade jag vidare lagom beskäftigt om hur felaktigt detta var. Den lilla fågelns korrekta namn var och förblir tornseglare.
– Men vet dom om det, undrade den lilla flickan.
Jag rodnade en smula om öronen. Och blev henne svaret skyldig.
Lasse S, som har alla SFT f o m 6/1990 utom ett ett. Gissa vilket?
Senast redigerad av Lars Sundin den 28 apr 2008, 19:07, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Ed Heinemann skriver i sina memoarer Combat Aircraft Designer hur "ställd" man blev när den amerikanska luftfartsmyndigheten bestämde, mer eller mindre över en natt, att trafikflygplan för passagerarbefordran skulle vara minst tvåmotoriga. Efter att ha lagt ner en hel del arbete på Northrop Gamma, böjade man fundera på alternativa användningar för grundkonstruktionen, och fastnade därvid för störtbombare. Resultatet blev XA-16, i exporversion Model 2E. Det var den som sedermera, med beteckningen Northrop/Douglas 8A-1, såldes till Sverige och blev B 5. Vingen på B 5 är konstruerad av Jack Northrop som också konstruerade vingen för DC-3. Studerar man de båda vingarna ser man tydliga likheter. Flyghistorien bjuder onekligen på intressanta sidospår.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Vad som är huvudspår och vad som är sidospår är ju ett intressant ämne. När man studerar flyghistoria på avstånd, t ex läser om vad dom hade för sig i Kalifornien på 20- och 30-talen (och senare) så fastnar man lätt för de namn skapelserna blivit kända under. Snarare än männen bakom.Lennart Berns skrev:...
Flyghistorien bjuder onekligen på intressanta sidospår.
Heinemann (som tydligen behöll den tyska stavningen med nn) var ju en stor konstuktör men namnet är inte förknippat med det (officiella) namnet på någon typ vad jag vet. Se http://nationalaviation.blade6.donet.co ... rent_ID=-1
Men så stor som John (Jack) Northrop var han ändå inte som ju låg bakom banbrytande konstruktioner hos Lockheed såsom Vega med sin skalkonstruktion i trä (och senare i plåt) och hos Douglas (skal i plåt). Förutom de typer som blev kända under hans eget namn. Dessutom hann han med att förslösa mycken tid på flygande vingar... Se t ex http://www.invent.org/Hall_Of_Fame/194.html
Lars S
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Med risk för att byta spår vill jag ändå beröra Jack Northrop. Strax före sin död 1981 bjöds han till Northrop-fabriken för en föredragning. I slutet av denna sköt man över ett skrin till honom och bad honom öppna. Där låg en modell av den då mycket hemliga B-2-bombaren, en flygande vinge byggd med s k Steath-teknik. Den skulle bekantgöras för en större allmänhet först 1988 och flög sedan ffg året därefter. Förhoppningsvis dog Jack Northrop i vetskap om att han fått rätt till sist, trots alla hans tidigare bekymmer och misslyckanden med olika projekt för flygande vingar.
För att återknyta till Ed Heinemann förekom under flera år en av hans mera berömda konstruktioner i svensk tjänst, nämligen Douglas Skyraider som användes av Svensk Flygtjänst.
För att återknyta till Ed Heinemann förekom under flera år en av hans mera berömda konstruktioner i svensk tjänst, nämligen Douglas Skyraider som användes av Svensk Flygtjänst.
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: ABA's Northrop Gamma, är den en Gamma?
Efter mycket om och men har jag nu byggt min Northrop Delta 1E färdig.
Jämfört med en Gamma så ser den lite rundad ut.
Dags att ge sig på nästa av ABAs Deltor.
Jämfört med en Gamma så ser den lite rundad ut.
Dags att ge sig på nästa av ABAs Deltor.