Mörkerspanings kapsel till S 35E
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Mörkerspanings kapsel till S 35E
Den mörkerspanings kapsel som fanns till S 35E Draken, hade den ett eller två fönster för blixaggregaten? Vissa skisser indikerar ett fönster, vissa indikerar två fönster. Det samma gäller för kameraöppningar, bilder på kapseln monterd på S 35:or visar en liten rund öppning riktad snett ner åt en sidan men fanns det en till i samma position på andra sidan?
Nicklas Karlén
http://www.aef.se/Avionik/Bilder/S35E%2 ... %20700.jpg
Nicklas Karlén
http://www.aef.se/Avionik/Bilder/S35E%2 ... %20700.jpg
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
Re: Mörkerspanings kapsel till S 35E
Om jag inte minns helt fel, så var kapslarna - en på varje sida - olika, så de bilder du sett är förmodligen riktiga. Den ena hade kameror och blixtaggregat, medan den andra hade enbart blixtaggregat - med reservation för minnesfel. Det var inga vanliga blixtar, utan de låg nära IR-området och då de arbetade kunde man bara se svaga blinkar från kapslarna.
Ingemar
Ingemar
Re: Mörkerspanings kapsel till S 35E
Är det inte kamerasystemet till spaningsviggen du tänker på? Det är uppbyggt på det sätt som du beskriver. Vad jag har luskat ut så var det bara en kapsel med kamror och "blixt" på Draken som hängdes på ena vänstra kroppsbalken under motorn. Någonstan har jag sett att den också gick under namnet "Blue Baron recce pod". Tydligen fanns det även en "Red Baron recce pod" som användes av Danmark på deras RF-35:or.
Nicklas
Nicklas
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Mörkerspanings kapsel till S 35E
Det var väl denna spaningspod som salufördes av FFV under namnet "Red Baron"? Har väl också hängts på SK 60C? Åtminstone tror jag mig ha sett bilder på podden under SE-XBZ.
Den hade tre kameror: en som arbetade rakt fram, två som var riktade 40 grader åt sidorna.
Den hade tre kameror: en som arbetade rakt fram, två som var riktade 40 grader åt sidorna.
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26
Re: Mörkerspanings kapsel till S 35E
I samband med Nicklas Karléns frågor om Mörkerspaningskapseln till S35 E, undrar jag om storleken.
Hade den samma storlek som extratankarna? I Widfelts Drakenbok finns det en skiss på den och där ser
den mycket större ut.
/Peder Thorell
Hade den samma storlek som extratankarna? I Widfelts Drakenbok finns det en skiss på den och där ser
den mycket större ut.
/Peder Thorell
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Mörkerspanings kapsel till S 35E
Samma bild som Nickas länkade till, fast utan flygplan:Peder Thorell skrev:I samband med Nicklas Karléns frågor om Mörkerspaningskapseln till S35 E, undrar jag om storleken.
Hade den samma storlek som extratankarna? I Widfelts Drakenbok finns det en skiss på den och där ser
den mycket större ut.
/Peder Thorell
Den var lite kortare och tjockare jmfrt med fälltanken.
Intressant är att notera i sammanhanget att kapseln kom i användning 1974 och att man fortsatte att uppdatera S 35E med åtskilliga modiferingar fram tills att man avförde versionen 1979/80. 35 Erik var alltså då ett mer än skapligt potent spaningsplan, även med internationella mått mätt...
Re: Mörkerspanings kapsel till S 35E
Här lite vad Flight 1975 skrev om
the active Blue Baron and the passive Red Baron,
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 02265.html
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 02266.html
Bengt
the active Blue Baron and the passive Red Baron,
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 02265.html
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 02266.html
Bengt