Hej!
Det har ju tagits fram fina register över flygplan genom åren, nu senast det intressanta A-registret.
Finns det något motsvarande över segelflygplan? Det vore intressant att läsa om dessa.
Jag skrev nyss en fråga om SE-SFC och hade jag haft tillgång till ett sådant register hade jag nog kunnat finna svar på en del frågor där.
Om någon har ett tips om något på nätet tas det gärna emot. Någon sorts tabell antar jag att någon har eller känner till.
Martin Hellberg, Backamo
Segelflygregister
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Re: Segelflygregister
Under de 16 år (1994-2010) som jag ansvarade för SFF Medlemsservice, fick jag många frågor angående våra register. Störst antal frågor gällde om det kom någon ny när vi precis hade gett ut en, precis som du ställer frågan nu. SE-Bxx och SE-Cxx har rönt störst intresse och nu när vi fått ett uppdaterat SE-Axx så har vi nu tillgång till det som mest har frågats efter vad gäller enskilda individer. Ytterst få har frågat efter SE-Sxx, -Txx, -Uxx, dvs segelflygregistren. Själv väntar jag tåligt på detta, eftersom segelflyg är mitt största intresse.
Att ta fram ett register av den typ SFF gjort, är ett mastodontjobb och det har skett på frivillig basis. Det finns ett antal kalenderbitare i föreningen som under flera år gjort egna listor och som "donerat" dessa till vårt kansli, för att man ska kunna få uppgifter om i princip alla flygplan som varit registrerade fram till dags datum. Men att trycka upp dessa listor rakt av, har inte varit föreningens ambition. De ska bara användas för att kunna ge svar på typ din fråga, men också när någon t ex vill göra en djupare artikel om ett visst flygplan.
Att ta fram ett register av den typ SFF gjort, är ett mastodontjobb och det har skett på frivillig basis. Det finns ett antal kalenderbitare i föreningen som under flera år gjort egna listor och som "donerat" dessa till vårt kansli, för att man ska kunna få uppgifter om i princip alla flygplan som varit registrerade fram till dags datum. Men att trycka upp dessa listor rakt av, har inte varit föreningens ambition. De ska bara användas för att kunna ge svar på typ din fråga, men också när någon t ex vill göra en djupare artikel om ett visst flygplan.
-
Hej Kenneth!
Tack för ditt svar.
Jag är övertygad om att det måste vara ett stort arbete bakom registren. Vi skall vara tacksamma för de eldsjälar som tar fram de skrifter och publikationer som när de dimper ned i lådan glädjer läsare runt om i landet år efter år. Jag själv bläddrar ofta i mina register och söker information om något jag sett eller hört. De har jag haft mycket nytta av.
Martin
Tack för ditt svar.
Jag är övertygad om att det måste vara ett stort arbete bakom registren. Vi skall vara tacksamma för de eldsjälar som tar fram de skrifter och publikationer som när de dimper ned i lådan glädjer läsare runt om i landet år efter år. Jag själv bläddrar ofta i mina register och söker information om något jag sett eller hört. De har jag haft mycket nytta av.
Martin
-
Hi Martin!
precis som Kenneth skriver, ingen publikation med ett SE- segelflygplan register finns att få tag i. Kenneth och jag tog upp den här diskussion i somras innan SE-A uppdatering blev klart. Vi var överens att intresset för ett segelflygplan (SE-S, resp. SE-T/U) register (ballong SE-Z register likaså) - är ganska svagt bland SFF medlemmar. Under ett antal år har jag ägnat flera timmar av min fritid att skriva ihop register för SE-D och SE-F serien och uppdatera/korrigera SE-H registret. Uppdateringen av det nyss utgivna SE-A registret kom i mellan. Samtidigt har jag även samlat ihop detaljer för de flesta SE- segelflygplan. Mao, informationen finns tillhands, men 'glider nuts' som du, Kenneth och jag är en minoritet och darför har SFF självklart andra prioriteringar. Men.... du är välkommen att höra av dig om det är något specifikt du behöver. Vem vet, kanske jag kan hjälpa till.
Ang: SE-SFC, här har du att fåtal extra detaljer:
>>
SE-SFC
DFS 108-49 Grunau Baby IIB-2 c/n 111 YoM 1945
19450706 LvB #467
19450706 NrB #381 Aeroklubben i Göteborg, Göteborg
19460723 Haveri, Örebro, vikning i brant höger sväng
19510610 Haveri, Torslanda (?)
19570117 Avreg, kasserat
precis som Kenneth skriver, ingen publikation med ett SE- segelflygplan register finns att få tag i. Kenneth och jag tog upp den här diskussion i somras innan SE-A uppdatering blev klart. Vi var överens att intresset för ett segelflygplan (SE-S, resp. SE-T/U) register (ballong SE-Z register likaså) - är ganska svagt bland SFF medlemmar. Under ett antal år har jag ägnat flera timmar av min fritid att skriva ihop register för SE-D och SE-F serien och uppdatera/korrigera SE-H registret. Uppdateringen av det nyss utgivna SE-A registret kom i mellan. Samtidigt har jag även samlat ihop detaljer för de flesta SE- segelflygplan. Mao, informationen finns tillhands, men 'glider nuts' som du, Kenneth och jag är en minoritet och darför har SFF självklart andra prioriteringar. Men.... du är välkommen att höra av dig om det är något specifikt du behöver. Vem vet, kanske jag kan hjälpa till.
Ang: SE-SFC, här har du att fåtal extra detaljer:
>>
SE-SFC
DFS 108-49 Grunau Baby IIB-2 c/n 111 YoM 1945
19450706 LvB #467
19450706 NrB #381 Aeroklubben i Göteborg, Göteborg
19460723 Haveri, Örebro, vikning i brant höger sväng
19510610 Haveri, Torslanda (?)
19570117 Avreg, kasserat
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:09, redigerad totalt 1 gång.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Det är inte tvunget att SFF ska förlägga SE-segelflygregistret. Vet att Segelflyget har tidigare visat intresse att ge ut en sådan publikation.
-
Hej!
Tack för tips och info.
Det vore kul om de "tar fram något".
Vi får väl se hur det blir.
Martin
Tack för tips och info.
Det vore kul om de "tar fram något".
Vi får väl se hur det blir.
Martin