Ahrenbergs-Cub'ar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Ahrenbergs-Cub'ar

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Annons från då det begav sig :-)

Bild
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Pär Petersson skrev:Tänk att både ATL och ATE var stationerade på Eslövsfältet
när jag var där i början av sextiotalet, då far var flygchef på Engströms.
Birger Petersson, också känd från Sydaero och Zenith i Borlänge :D

Detta med att Ahrenbergscubarna SE-ATE och -ATL, att de genom åren hängt ihop är lite anmärkningsvärt, märks om inte annat om man studerar denna forumtråden. Det första jag tänker på är att SE-ATL 1946-55 ägdes av Hälsingborgs flygklubb (sedermera namnändrat till Nordvästra Skånes flygklubb). Bilden nedan kommer via Claës Hagenfeldt.

Bild

Idag ägs SE-ATE av Helsingborgs flygklubb...
Pär Petersson

Inlägg av Pär Petersson »

Fredric Lagerquist skrev:
Pär Petersson skrev:Tänk att både ATL och ATE var stationerade på Eslövsfältet
när jag var där i början av sextiotalet, då far var flygchef på Engströms.
Birger Petersson, också känd från Sydaero och Zenith och Tuna Aero i Borlänge.
Detta med att Ahrenbergscubarna SE-ATE och -ATL, att de genom åren hängt ihop är lite anmärkningsvärt, märks om inte annat om man studerar denna forumtråden. Det första jag tänker på är att SE-ATL 1946-55 ägdes av Hälsingborgs flygklubb (sedermera namnändrat till Nordvästra Skånes flygklubb). Bilden nedan kommer via Claës Hagenfeldt.

Bild

Idag ägs SE-ATE av Helsingborgs flygklubb...
Pär Petersson

Ytterliggare en bild på ATL från slutet av femtiotalet, början av sextitalet. På eslövs flygfält.
Bilagor
Foto Birger Petersson
Foto Birger Petersson
Pär Petersson

I bland är världen liten. Då jag började leta dokumentation kring mitt skalabygge av "Engströms SE-ATE" kunde jag väl aldrig drömma om att jag
skulle hitta den, i flygbart skick. När jag dess utom vid ett besök i Skåne blev bjuden på en flygtur med Clas och ATE, fick jag både gåshud och
blodad tand. Började googla på Engströms cessna, som jag fick mitt livs första flygtur med tidigt sextiotal. Då jag sedan många år är bosatt i dalarna
blev jag extra förvånad när även denna kärra fans kvar i flygbart skick och dess utom var stationerad i Mora.
Bilagor
Foto Birger Petersson
Foto Birger Petersson
Pär Petersson

SE-ATE igen. Den var inte allt för populär bland puderflygarna, då den inte var försedd
med ljuddämpare, det gav väl några hästkrafter mer.
Det var som synes raka rör!!
I bakgrunden skymtar man fars vw, var väl den vanligaste bilen i slutet på 50 talet.
Bilagor
Foto Birger Petersson
Foto Birger Petersson
Pär Petersson

Det finns mycket fina och intressanta bilder i fars samlingar!
Undra vad arbetarskyddet skulle säga om hanteringen av bekämpningsmedel
och andra substanser.
Lennart Nordström till vänster, Birger Petersson sen tror jag det är Börje Grese?
Bilagor
Pärm 4 sid 17 bild 194b.jpg
Pärm 4 sid 17 bild 195b.jpg
Foto Birger Petersson
Foto Birger Petersson
Pär Petersson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Pär Petersson skrev:Det finns mycket fina och intressanta bilder i fars samlingar!
Undra vad arbetarskyddet skulle säga om hanteringen av bekämpningsmedel
och andra substanser.
Lennart Nordström till vänster, Birger Petersson sen tror jag det är Börje Grese?
Bild

Bredvid Grese sitter antagligen Lindborg.

Tack att du visar oss din fars bilder, Pär. Underbart :D

Uppdaterat 11-03-09 kl 8.15
Fick ett mail från Guy Abrahamsson, som bl a skriver:
Den som har en svart skjorta är förmodligen Karl-Erik Martinsson, kullare med Birger P. Lennart Nordström är en kull senare. Betr. Grese. Kan det vara en som tidigare hade ett sonnamn, Nilsson??
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

SE-ASR på airliners.net

Enligt SFF:s SE-A register tillhörde planet vid den här tidpunkten en privatperson i Sundbyberg, för att i april 1968 och åtta månader framåt användas i Motorflygskolan, som ägdes av samma person. Luftvärdighetsbeviset gick ut september 1974, men flygplanet är fortfarande med i luftfartygsregistret.

Någon som vet var det finns idag? Sista noteringen i SE-A registret är att det i januari 1975 fick ett tillfälligt flygtillstånd och flögs över till Sveg-Ope :roll:
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Olsson

Inlägg av Olsson »

Det köptes av min kompis Hasse Bergström, Frösön som tänkte renovera det. Han sålde det dock senare till Norge, och om jag minns rätt så hette köparen Deiden eller något sådant.
/Bertil
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Olsson skrev:Det köptes av min kompis Hasse Bergström, Frösön som tänkte renovera det. Han sålde det dock senare till Norge, och om jag minns rätt så hette köparen Deiden eller något sådant.
/Bertil
Kan det varit Torleif Disen? Kan delar av SE-ASR använts i renoveringen av LN-IKJ, före detta SE-ASO. Se denna länken.

Bild
Olsson

Inlägg av Olsson »

Det verkar mycket troligt. Jag ska söka reda på Hasse ( han har flyttat från Östersund ) och kontrollera mera noga.
/Bertil
Olsson

Inlägg av Olsson »

Jag fick tag på Hasse Bergström, och han bekräftar att det var Torleif Disen som köpte SE-ASR. Fanatstiskt roligt att gräva i dessa historier och försöka få registren så kompletta som möjligt. Enl. Hasse så köpte Disen även några andra flygetyg i Sverige, men han kunde inte säga vilka.
/Bertil
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Se där, kul :D

Med tanke att SE-ASR antagligen är intecknad - och därför fortfarande registrerad som sådan - kanske LN-IKJ till större delen t o m är denna Cub. Kanske någon av våra norska vänner kan hjälpa oss?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Föjande skanning kommer ur boken Sportflyg från 1947.

Bild

Som tidigare i tråden nämnts så gjordes inte alla Ahrensbergs-Cubar iordning hos Skåneflyg på Bulltofta. Det var några exemplar som fixades till hos Ahrenbergsflyg på Lindarängen också, SE-AWD var en och gissningsvis även SE-AUA (som fick pontoner). Var det fler?
Pär Petersson

Gamla flygplan är häftigt, ytterligare en liten anknytning till artikeln ovan.
När familjen var med i norrland i mitten av 60 talet, när far sputade skog för sterner aero,
var vi i Vålodalen och jag fick en helikoptertur med Spökis.
pp
Jörgen

Inlägg av Jörgen »

Fredric Lagerquist skrev:Föjande skanning kommer ur boken Sportflyg från 1947.
Som tidigare i tråden nämnts så gjordes inte alla Ahrensbergs-Cubar iordning hos Skåneflyg på Bulltofta. Det var några exemplar som fixades till hos Ahrenbergsflyg på Lindarängen också, SE-AWD var en och gissningsvis även SE-AUA (som fick pontoner). Var det fler?
Hej,
man kan som vi diskuterade innan misstänka att "SE-AWL" (min ägandes L-4/Cub) också översågs på Lindarängen, eftersom uppgifter i senaste "SE-AXX" registerboken hävdar att SE-AWL provflögs på Bromma. Dessutom verkar det vara ett sammanträffande som pekar i samma riktning att artikeln i "Sportflyg" 1947 (tack för det högintressanta stycket flyghistoria) nämner att "SE-AWD" hyrdes ut till Nordmalingsflygklubb, det var i Nordmalings FK som "SE-AWL" inregistrerades december 1946.
Pär Petersson skrev:Gamla flygplan är häftigt, ytterligare en liten anknytning till artikeln ovan.
När familjen var med i norrland i mitten av 60 talet, när far sputade skog för sterner aero,
var vi i Vålodalen och jag fick en helikoptertur med Spökis.
pp
"SE-AWL" ägdes av "Spökis" (eller rättare Jämtlands Flygskola) under 50-talet, officiellt som "övningsobjekt för flygmekar" eftersom inget officiellt luftvärdighetstillstånd innehades. Jag har alltid undrat hur ofta luftvärdighetsbeviset kontrollerades uppe i fjällvärden....

Hälsningar/ Jörgen
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Från SAS Flygklubb 60 år (s.12) av Joakim Schlegel och Örjan Fredriksson:

Då klubben själv kunde utföra översyn och renovering blev kostnaden endast 20 000 kronor för de fem Cubar som köptes. Flygplanen levererades i trälåda och sammanbyggnaden skedde på ABA:s dåvarande verkstäder i Malmö. Fyra av flygplanen byggdes upp medan det femte fick bli reservdelsförråd. Flygplanen fick registreringarna SE-ATW, -ATX, -ATY och -ATZ. Klubben utlyste en namnpristävling "Döp Cubarna". Efter avgörande på ett medlemsmöte döptes planen efter sagan om Snövit och de sju dvärgarna till Glader, Blyger, Toker och Kloker.

Ytterligare exempel på Ahrenbergs-Cubar som inte iståndsattes av Skåneflyg - SE-ATW, -ATX och -ATY registrerades 46-11-26 och -ATZ två dagar senare. Vet någon id på reservdelsplanet?
Per Svantesson

Inlägg av Per Svantesson »

Hej!
Att Albin Ahrenberg var den, som praktiskt-teknisk svarade för att dessa flygplan kom till Sverige är väl inte någon tvekan om men den, som hade förutsättning att finansiellt genomföra affären var väl den, som han omnämner som "fédrottningen" i slutet av "Ett Flygarliv" - nämligen hustrun Margit (född Liljeqvist). Någon som studerat hennes betydelse i svensk flyhistoria?
Undrar
Per S
Pär Petersson

Är väl inte någon ahrenbergare men väl en gammal lillcub.
Foto Birger Petersson
Foto Birger Petersson
engst2.jpg
Olsson

Inlägg av Olsson »

För att belysa det här med svårigheten att följa vissa individer av Cubar ska jag ge ett exempel på att det heller inte var så kristallklart när de importerades. Tyvärr så har jag inte tillgång till skanner så jag skriver av brevet som är sänt från Alrik Stenström till Bertil Gustafsson Göta-Flyg:
Kalmar den 18/3 -47
Broder
Du får ursäkta mej att jag redan skriver till Dej så snart efter din operation. Jag hoppas att den gick bra och att Du nu är på bättringsvägen så Du snart kan komma ner och hälsa på oss och flyga med den första Cub:en. Resan hem gick fint, jag skrev även kontrakt med en mek till oss. Som Du ser av överskriften är jag tillbaks i Kalmar. Jag har haft rätt jobbigt att möblera och få någotsånär ordning i lägenheten som nu är bebolig. Jag måste tyvärr besvära dej med en sak om Du på något sätt kan ordna det. Jag har fått brev från Ostermans i Malmö och de omtalar att det ej lyckats med förtullningen enär n:r på flp. och dokumentet inte stämmer överens. Om Du kunde få legationen att ändra de sistnämnda eller skriva ett intyg. N:r på dokumentet är 43-29768, 43-29412, 43-30389, 44-79897 och fpl. är 44-80312, 44-80316, 44-80251, 44-80239. Jag medsänder dokumentet och hoppas att det går att ordna på något sätt, annars får vi dem aldrig från tullen. Tullen vill även ha upplysning om storleken på hemflygningskostnaderna. Om Du ska ta med kostnaderna för transporten från Köpenhamn så är den 4 st. flygbiljetter Malmö-Köpenhamn á 10:- samt bensin c:a 13:-. S:a 53:-.
Jag hoppas du kryar på dej så vi kan få detta ordnat ty den första kärran är flygklar nu och att jag får höra från Dej så snart Du kan rita hop ett par rader.
De bästa hälsningar och lycka till
P.S. Adr. är Lagmansgat. 6 B
Kalmar
Dessa maskiner är SE-BFD, SE-BFE, SE-BFF och SE-BNI. Det blev ytterligare något bekymmer med BNI ang. registreringen, och det är orsaken till att BNI inte följer BF serien. En orsak kan var att ramnummer på SE-BNI är 11979 och alltså hade ett förflutet som 44-79855, men kom till Sverige som 44-80312.
/Bertil
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Om Ahrenbergs-Cub SE-AWF (och SE-ATZ?) i separat tråd.

Bild

Samma bild som nr 002-1008898 i SFF bildarkiv.
Jörgen

Inlägg av Jörgen »

Hej,
stort tack till Bengt Ekbladh som i tråden "Bildfråga, styrspak" länkade till denna utmärkta hemsida med bilder och berättelser från Nordmalings FK och Kurt Bjärestigs flygargärning med mycket mera.

http://gustavsviksflygfalt.se/text/bjar ... maling.htm

Här är de tidigaste bilder på "SE-AWL", tidigare US Army "44-79748" som jag (hittills!) hittat- från sommaren 1947. Enjoy!!

Hälsningar/ Jörgen
Kjellf4

Inlägg av Kjellf4 »

Jag har inte varit inne på länge på forumet så därför kommer detta sent. SE-AIC som nämndes tidigare i ett inlägg kommenterades inte. Detta flygplan är inte en Ahrenberg-cub utan byggd/monterad i Danmark 1939. SE-AHP, som jag är närmare bekant med, är också en förkrigsmaskin men byggd i USA. Ingen av dessa är luftvärdiga idag men ändå "fullt flygbara". -AHP har bara loggat 946 tim och 5 min enligt resedagboken totalt. Knappast utsliten alltså. Motorn - en Cont A-50 hade på den tiden en TBO på 400 timmar och genomgick en översyn. Trots att det nästan var fängelsestraff förr för överskridande av gångtider så flög Allan Widman drygt 100 timmar över TBO andra vändan, det var krig och han gick målgång åt försvaret och därför såg man väl lite snällare på brottet. Men en andra översyn medgav inte K Luftfartsstyrelsen. Samma motor har f.ö. en TBO på 1800 timmar idag och det är nu en rekommendation som under vissa förhållanden kan överskridas.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"