Vilket flygplansmodell är det?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Lager

Vilket flygplansmodell är det?

Inlägg av Fredrik Lager »

Om man går in på eniro.se, väljer karta och sedan söker på Uppsala flygplats hamnar man raskt på gamla fina F16. Om man sedan väjer funktionen Utsikt och letar sig ner till Bana 03's södra banände så står det ett litet flygplan där (åt fel håll) på en av uppställningsplatserna.

Det ser ut som ett Sk 60, men jag vill ha en "second opinion" :D

Vilken typ av flygplan ser ni?

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Vilket flygplansmodell är det?

Inlägg av Kenneth Göransson »

Second opinion: SK 60, se Eniro
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Johan Kjellin

Inlägg av Johan Kjellin »

300meter sydöst om flygplanet finns en lada där det står en Stridsvagn S på tomten (om jag ser rätt?).
Erik

Inlägg av Erik »

och nedanför tornet/kanslihuset finns två jordkulehangarer, minus jord. En till saknar jord sett från ett håll.
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Inlägg av Fredrik Lager »

Plattan framför de något raserade jordkulehangarerna ser inte heller direkt övergiven ut. Det är väl en massa klargöringsutrustning som står där? Hur pass mycket militär flygverksamhet finns det kvar där? De här bilderna är från efter Flottiljens nedläggning. Jag vet att FMLOG har verksamhet där.
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarens profilbild
Hellenius
Kontakt:

Inlägg av Hellenius »

Fredrik Lager skrev:...Hur pass mycket militär flygverksamhet finns det kvar där?...
LSS finns där: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband ... kolan-LSS/
Mvh
/Björn Hellenius
Håkan G

Re: Vilken flygplansmodell är det?

Inlägg av Håkan G »

Flygplanet är en SK60 med motorn urplockad och används för bl.a. räddningsövningar. På området finns också framdelen av en AJ37 som används för bogseringsövningar.

Det flygs fortfarande från Ärna (f.d. F16), bl.a. med den från TV kända räddningshelikoptern och ett par Safirer tillhöriga Ärna Flygklubb. Militärt förekommer en hel del flygningar med transporter till/från utlandsstyrkorna, dessutom diverse personaltransporter för de militära myndigheter som finns på området, oftast med SK60. Dessutom landar emellanåt en och annan JAS-rote. Det är i 1.hand dessa som hamnar bland den klargöringsutrustning som syns väster om jordkulehangarerna.
Användarens profilbild
RobinW

Inlägg av RobinW »

undrar om det är samma flygplan som stod 800m ssv om där den står på bilden. under 2006 när jag gjorde min värnplikt där. det flyttades sen till parkeringen vid hangaren 8-900 SW om där det står på bilden. serienr på den kärran som stog där då var 60022. och det var en sk 60 (C?) (den med fönster i näsan) kanske har bilder på den med. flygbilderna är nog ganska aktuella jag ser mycket som talar för att dom skulle kunna vara tagna under de senaste 2-3 åren.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"