Här är tre avsnitt ur tidskriften Flygning kring flygfältbelysning och optiska flygfyrar.
Henry Kjellson skrev i numret inför ILIS 1931 en artikel som möjligen baseras på en studieresa till USA. Vidare finns en artikel om vad AGA har att bjuda på. Klicka
här
Vidare gjordes omfattande prov i Sverige. Klicka
här.
Det verkar som sedan AGA (AB Gasaccumulator) tog ordern åtminstone för sträckan Barkarby-Bulltofta. Som framgick av ett annat inlägg från Sven-Erik Davidsson tog det tid att bygga ut alla tre lederna, och jag vet inte vilken teknik som användes på de olika lederna eller vid de stora flygplatserna. Av AGA:s annons framgår att man har ett speciellt funktionssätt. Klicka
här.
Det är Lars Henriksson i Ljungskile som skannat ett antal nummer av tidskriften "Flygning" som han fått via en bekant privat. Jag har sedan fått några CD med skanningar och jag har tidigare i olika sammanhang tagit ned dem till rimligt format för webbpublicering m m. Bilderna är nu ca 1000 pixel breda (även om de kanske först dyker upp som en smal "spalt").
Lars Henriksson träffas
här, där det finns såväl flyg, tåg, webbpublikationstjänster som annat.
På "Flygnings" tid var det helt OK att sälja förstasidan som annons (och senare; jag minns SvD och Gefle Dagblad exempelvis). Så här kunde det se ut:
Lars S