DC3/c46 buklandning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Pär Petersson

DC3/c46 buklandning

Inlägg av Pär Petersson »

Någon som vet något om en buklandning under skolflygning med dc3 alt c-46 utanför Malmö någon gång 1964-65?
Tror det var höger huvudställ som inte låste i utfällt läge.
Pär Petersson

Re: DC3/c46 buklandning/Transair

Tror att det var en händelse när blivande Transair piloter flög in sig på typen.
Michael Gustafsson

Re: DC3/c46 buklandning

Inlägg av Michael Gustafsson »

Transairs C-46 SE-CFH råkade ut för en landningsolycka på Bulltofta 650225. Det finns två bilder i Trettio år med Transair Sweden.

/Michael
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Så, var det en buklandning eller kollaps av höger ställ som inte låste med åtföljande ground-loop? Två olika saker som kan beskriva två olika händelser.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: C-46-tillbud Bulltofta 1965

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Christer Sidelöv skrev:Så, var det en buklandning eller kollaps av höger ställ som inte låste med åtföljande ground-loop? Två olika saker som kan beskriva två olika händelser.
Tittat på bilderna (på s.46 och s.141) och vänsterstället verkar inte låst eller kommit ut. Högerbenet ser ut att varit fullt ut utfällt.

Se även bild 002-1010829 i SFF bildarkiv.
Pär Petersson

Vad jag kan minnas (var inte så gammal då) visades hela nödlandningen på Aktuellt.
Min far Birger Petersson var en av piloterna ombord, dock ej vid spakarna vid detta tillfälle,
så det är nog mitt mest skräckfyllda minne i fars flygarbana, vi satt hemma och såg detta på tv.
Vad jag dra mig till minnes var det en trasig säkring som gjorde att vänster huvudställ inte låste i utfällt läge
och landningen utfördes därför på gräs.
pp
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"