29440 F22 vG
Moderator: Sven-Erik Jönsson
29440 F22 vG
Hej!
Söker information om haveriet med J29B F22—vG 29440
Kamina Kongo
Hände tydligen nattetid då ”belysningen”inte tändes i tid?
Bengt
Söker information om haveriet med J29B F22—vG 29440
Kamina Kongo
Hände tydligen nattetid då ”belysningen”inte tändes i tid?
Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Hej! Ja jag har sett det men:
>>"F22 hade förlorat en J29 genom general Peyrons haveri på Kaminabasen i mars 1962 i samband med landning i dåligt väder. General Peyron undkom relativt oskadd tack vare flyghjälmen">>
>>29440 Struck off charge due to crash (Peyron) at Kamina 63-03-16>>
måste vara datumfel Haveriet var 1962 0316
>>generalmajor Peyron, inspekterade de svenska flygförbanden i Kongo 14- 21 mars 1962. I sin rapport efter besöket tog han upp bl a följande saker; brister i flygsäkerheten och bristfällig stabstjänst. De allvarligaste bristerna som C E 3 tog upp var bristen på brand/räddningsfordon och ambulanser. Vidare anmärktes på kraftförsörjningen som påverkade flygfältsbelysningen. C E 3 gick till och med så långt i sin bedömning att han inte höll det för otroligt att ett haveri med en J 29 B, med nummer 29940, den 16 mars hade kunnat undvikas om belysningen hade tänts i tid.>>
Obs Fel serienummer skall vara 29440
Lite mer om omständigheterna?
Bengt
>>"F22 hade förlorat en J29 genom general Peyrons haveri på Kaminabasen i mars 1962 i samband med landning i dåligt väder. General Peyron undkom relativt oskadd tack vare flyghjälmen">>
>>29440 Struck off charge due to crash (Peyron) at Kamina 63-03-16>>
måste vara datumfel Haveriet var 1962 0316
>>generalmajor Peyron, inspekterade de svenska flygförbanden i Kongo 14- 21 mars 1962. I sin rapport efter besöket tog han upp bl a följande saker; brister i flygsäkerheten och bristfällig stabstjänst. De allvarligaste bristerna som C E 3 tog upp var bristen på brand/räddningsfordon och ambulanser. Vidare anmärktes på kraftförsörjningen som påverkade flygfältsbelysningen. C E 3 gick till och med så långt i sin bedömning att han inte höll det för otroligt att ett haveri med en J 29 B, med nummer 29940, den 16 mars hade kunnat undvikas om belysningen hade tänts i tid.>>
Obs Fel serienummer skall vara 29440
Lite mer om omständigheterna?
Bengt
stulen?!
Ja vad tror ni om nedanstående påstående
Som var på soldf. År 2002 o 2005
>>Blev en J-29 'stulen' eller nedskjuten i Kongo och händelsen nedtystad?>>
http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t1204.html
Bengt
Som var på soldf. År 2002 o 2005
>>Blev en J-29 'stulen' eller nedskjuten i Kongo och händelsen nedtystad?>>
http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t1204.html
Bengt
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: stulen?!
[quote="Bengt Ekbladh"]Ja vad tror ni om nedanstående påstående[/quote]
Vilket av dem?
Fougaägarens Fouga lämnade Kongo innan nån Tunna kom dit, så det avgör ju den saken i alla fall.
Vilket av dem?
Fougaägarens Fouga lämnade Kongo innan nån Tunna kom dit, så det avgör ju den saken i alla fall.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: stulen?!
Inte enligt denna sida. Enligt den sidan levererades 3 av 8 beställda flygplan till Katanga. Ett havererade och ett erövrades av FN tidigare 1961. Det tredje var enligt den sidan kvar även efter att J29 anlände och har antagligen havererat 22 december 1961.UrbanFredriksson skrev:Fougaägarens Fouga lämnade Kongo innan nån Tunna kom dit, så det avgör ju den saken i alla fall.
Enligt Fredsflygarna (se inlägg ovan) fanns den sista Fougan kvar i Kongo så sent som 1963, dock utan att flygas, för att senare smugglas till Angola landvägen.
Har du någon bättre källa?
Att någon J29 blev nerskjuten av Fougan, kan vi nog glömma.
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: stulen?!
Ägarens egen uppgift. Den är alltså inte nån av de omnämnda katangesiska.Erik skrev:Har du någon bättre källa?
Re: stulen?!
Menar du att det förutom de tre katangesiska även fanns en privatägd Fouga? Det hade jag missat.UrbanFredriksson skrev:Ägarens egen uppgift. Den är alltså inte nån av de omnämnda katangesiska.Erik skrev:Har du någon bättre källa?
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: stulen?!
Nej.Erik skrev:Menar du att det förutom de tre katangesiska även fanns en privatägd Fouga?
Men belgiska flygvapnet hade en flygskola i Kamina, med 20 st Fouga Magister. De hann inte användas för utbildning, men några användes i strid _mot_ rebellsidan.
Hej,
Flygplanet avskrevs efter skador vid landning.
Vad som hände var i korthet att Peyron gjorde en flygtur i rote tillsammans med Lampell och råkade ut för dåligt väder. Vid landningen fick de marksikt väldigt sent och upptäckte då att de låg fel i förhållande till banan och behövde gå runt.
Peyron tog då av misstag in klaffen i stället för landstället och sjönk igenom, och landade hårt utanför banan. Planet fick omfattande skador men var i stort sett i ett stycke. Vraket användes senare för kamouflagemålningsprov.
Hälsningar,
/Leif
Flygplanet avskrevs efter skador vid landning.
Vad som hände var i korthet att Peyron gjorde en flygtur i rote tillsammans med Lampell och råkade ut för dåligt väder. Vid landningen fick de marksikt väldigt sent och upptäckte då att de låg fel i förhållande till banan och behövde gå runt.
Peyron tog då av misstag in klaffen i stället för landstället och sjönk igenom, och landade hårt utanför banan. Planet fick omfattande skador men var i stort sett i ett stycke. Vraket användes senare för kamouflagemålningsprov.
Hälsningar,
/Leif
- Sten Johnson
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36
- Kontakt: