Gripen i Libybiskt luftrum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Göran Hansson »

Det är märkligt tyst på forumet om "vår" insatts i den NATO leda insattsen i Lybien.

Som vi har fått information om i media så handlar det om 8st Gripen samt 1 "Herca" och en S100B

Vilken division är det som kommer åka ner?
Var kommer dom vara baserade?
Hur kommer S100:an användas?
Kommer "vi" använda oss av vår egen "Herca" för lufttakning eller kommer vi få hjälp av andra nationer?

Bara ett par frågor för att få igång diskutionen :-)I

Ha det gott

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Lite kluriga frågor..
Det enda vi vet är, att vi skall flyga söderut, men var vi blir baserade är inte bestämt än (2011-04-01, kl 12.40)

8 JAS 39 från F17
1 st TP 84 (842) för lufttankning av svenskt flyg, då JAS 39 endast är typad för lufttankning från TP 84 och fransk KC 135 (rätta mig gärna om jag har fel).

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Björn Fransson »

Blir det både C och D-versionerna? Är det klart vilka flygplansindivider som kommer att skickas?
LPI-Observer
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av LPI-Observer »

Sydafrika körde ju tankerprov med 707-300 från Saabfältet, 2005 var det väl. En riktig höjdpunkt när den kom dånande o rykande rakt över huset på inflygning mot Saab!! :D Mvh David
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Erik »

Göran Hansson skrev:Som vi har fått information om i media så handlar det om 8st Gripen samt 1 "Herca" och en S100B
Är det verkligen en S 100B? Tycker det vore mer logiskt med en S 100D, ifall det nu är en Saab 340 man skickar. Hittills har jag bara sett "spaningsflygplan" utan att man angett typ, vilket alltså lika gärna skulle kunna innebära S 102B.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Emil Lindberg »

Henrik Bergman skrev: 8 JAS 39 från F17
Nja, merparten av flygplanen kommer faktiskt från F 21, några från F 17 och nån från F 7. Så var det bestämt inför att Fighter Unit i EAW skulle gå in i beredskap (vid årsskiftet), och det är det koncept som man nu har nyttjat. Men de har flugits ner till F 17 för att "kittas till" med rätt utrustning inför insatsen.

Just nu kommer endast 39C att nyttjas i insatsen. Men det kan ju ändras.
Bengt Ekbladh

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Henrik Bergman skrev:Hej!
Lite kluriga frågor..
Det enda vi vet är, att vi skall flyga söderut, men var vi blir baserade är inte bestämt än (2011-04-01, kl 12.40) 8 JAS 39 från F17

1 st TP 84 (842) för lufttankning av svenskt flyg, då JAS 39 endast är typad för lufttankning från TP 84 och fransk KC 135 (rätta mig gärna om jag har fel). Mvh Henrik Bergman, Vargön
Det betyder väl att man bara övat med TP 84, KC 135 o ev 707-300 ?

Eller skiljer sig "munstyckerna" mellen JAS och andra tankerplan?
Hur är det, skiljer det mycket att tanka från tankerplan med "fast boom" (om ni förstår vad jag menar) som USAF ofta kör med gentemot
"vår/europeisk metod som använder ej fast sådan?
Och skulle JAS i nödfall kunna tankas från tex USAF tankers?

Bengt
LPI-Observer
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av LPI-Observer »

Hittade en länk till slut :-) http://www.af.mil.za/news/2005/gripen_boeing.htm En lite bättre bild på 1415 oxå! http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=5913433&nseq=0 Mvh David
Andy
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Andy »

Ja då har dom första gripenplanen åkt iväg från kallinge.. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12820472.ab
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Björn Fransson »

Björn Fransson skrev: Är det klart vilka flygplansindivider som kommer att skickas?
Svar på min egen fråga (om någon mer är intresserad): 39262, 39263 och 39266 var de tre första.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Emil Lindberg »

Bengt Ekbladh skrev: Det betyder väl att man bara övat med TP 84, KC 135 o ev 707-300 ?
Ja och nej. Av vad jag har fått lära mig de senaste åren måste resp. flygplan certifieras mot varje "ny" typ av tankerflygplan. Och som jag har förstått det sker det både teoretiskt och praktiskt.
Bengt Ekbladh skrev: Hur är det, skiljer det mycket att tanka från tankerplan med "fast boom" (om ni förstår vad jag menar) som USAF ofta kör med gentemot
"vår/europeisk metod som använder ej fast sådan?
Med korgsystem sköter ju piloten i "recievern" hela kopplingsförfarandet. Med bom lägger sig "recievern" i en bestämd position och därefter styr operatören in mynstycket i kopplingen i flygplanet.
Det finns ju bilder på där bomsystem har försetts med slang och korg i änden av bommen.
Bengt Ekbladh skrev: Och skulle JAS i nödfall kunna tankas från tex USAF tankers?
JAS 39 menar du väl? ;-) Som sagt, föregående certifiering krävs
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Olle Ekwall »

I Bengts fråga stod det i nödfall. Då borde inga certifieringar behövas.
Är det kompatibla tätningssytem, eller är det helt geometriskt omöjligt att utnyttja de andras system?
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Karl Persson »

Gripen har i FMV:s omsorg genomfört ett betydande antal lyckade lufttankningar från Amerikanska KC-135R och från tyska A-310 MRTT. Även Omega Refueling KDC-10 med Saab.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Gripen i libybiskt luftrum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild
One of the Swedish Air Force’s JAS 39 Gripen jet fighter aircraft takes off from Kallinge southern Sweden, on Saturday April 2, 2011. Three of Sweden's new warplanes left from Kallinge en route to the island of Sardinia, off west Italy on Saturday to join the NATO-led operation in Libya. (AP Photo/Patric Soderstrom )

Enligt vad som sägs i media nu ikväll så har man landat på Sicilien - se t ex SvD.
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Björn Fransson »

Lite olika bud i media, vilka som flög iväg. Har som jag nämnde i mitt tidigare inlägg sett bilder på 262, 263 och 266 som uppgetts visa när de lyfter på väg mot Sicilien. Och här har vi alltså 261. Det verkar vara många individer om budet att vara en av de tre...
Senast redigerad av Björn Fransson den 02 apr 2011, 21:13, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Slutdestination?

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Kan detta vara slutdestinationen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Naval_Air_ ... _Sigonella

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Erik »

Olle Ekwall skrev:I Bengts fråga stod det i nödfall. Då borde inga certifieringar behövas.
Är det kompatibla tätningssytem, eller är det helt geometriskt omöjligt att utnyttja de andras system?
Västerländska system ska vara kompatibla, hur det är med ryska vet jag inte. Många tankflygplan med bom har dessutom korgar för att kunna tanka båda typerna, och i vissa fall (t ex KC-135FR) har man satt en korg och slang längst ut på bommen. I det senare fallet är den korgen av en annan typ ("iron maiden") som i större utsträckning riskerar att skada mottagarflygplanet.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Emil Lindberg »

Häromdagen var det antingen Sicilien, Sardinien eller Kreta som gällde. Igår var Sardinien aktuellt. Och idag flög de alltså till Sicilien, med mellanlandning i Ungern.
Återkommer med vilka JAS 39-individer som ingick i vilken ombaseringsomgång. Detta är ju svensk flyghistoria och bör dokumenteras så korrekt som möjligt.
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Karl Persson »

39261, 39262, 39263 är det som åkt i första svängen. Enkelt ska det vara.
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Hellenius »

Ja, det stämmer, 261, 262 och 263 flög iväg i lördags. De blev försenade en timme mot vad som var sagt från början. Kanske väntade man på någon som anlände i denna Gulfstream ungefär 09:45. Vet någon vem det var?

Bild

Vid 10:00 hördes Gripenplanen starta upp någonstans borta i dimman, varefter de radade upp sig och lyfte från norra banänden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Vilka individer som lyfte igår, söndag vet jag inte.
Senast redigerad av Hellenius den 05 apr 2011, 08:44, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
/Björn Hellenius
Bengt Ekbladh

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Lite saxat från Scramble.nl

Inbound Sigonella now are swedish AF C-130's:
84001, 84004, 84006, 84008
And TP-100C 100008::The Tp100c 'quickturned' and is now at EBMB.
Update from the Swedish contribution, 8 JAS39Cs from F17 arrived yesterday at Sigonella (not Trapani).
Also Tp102A 102001/021 was logged for support.
Anyone for the other Gripen serials?

http://forum.scramble.nl/viewtopic.php? ... &start=135
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Emil Lindberg »

Eftersom att det skriks efter serienummer ska jag försöka redogöra för detta.

Som har nämnts tidigare kom faktiskt merparten av flygplanen från F 21. För att säkerställa att vi skulle få iväg 8 st flygplan iordningställdes 10 st JAS 39C. Detta ifall något oväntat skulle upptäckas eller hända under iordningställandet, klargöring eller uppstart. Flygplanen "utifrån" anlände till F 17 under torsdagen och var helt i linje med de förberedande order som hade utgivits för att ligga på förkant när väl riksdagen hade tagit beslut för eller emot instatsen.

De aktuella flygplanen var:
39227 (kom från F 7)
39247 (kom från F 21)
39249 (kom från F 21)
39255 (kom från F 21)
39261 (kom från F 21)
39262 (tillh. F 17)
39263 (kom från F 21)
39269 (kom från F 21)
39270 (kom från VoVc)
39282 (tillh. F 17)

Under lördagen lyfte 39261, 39262 och 39263. Mellanlandning och klargöring i Kecskemét, Ungern. När de landade där visste de fortfarande inte om de skulle vidare till Sardinien eller Sicilien. Men det blev det senare, vilket de lyfte mot senare på dagen.

Under söndagen lyfte 39227, 39247, 39249, 39269 och 39270. Mellanlandning och snabbtankning (tankning med gående motor) i Kecskemét, Ungern och därifrån vidare till Sicilien.

Om/när dessa uppgifter vidarebefodras till andra forum eller medier ser jag gärna att korrekt källhänvisning sker.
Bengt Ekbladh

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Och varifrån kom uppgiften om 39266

Från TV och att den råkade vara/tillh. F17 eller?
Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Gripen i Libybiskt luftrum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bengt Ekbladh skrev:Och varifrån kom uppgiften om 39266

Från TV och att den råkade vara/tillh. F17 eller?
Bengt
Ja, det är väl högst sannolikt. Och rangera flygplan hör väl till, denna kom med på TV-bilderna. Har man ögonen med sig ser man att hon inte var "hängd" som de andra....


Tack till Emil för förstaklassigt info och Hellenius för bilderna.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"