Planerad trelandskamp i segelflyg sommaren 1941

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Carl-Fredrik Geust

Planerad trelandskamp i segelflyg sommaren 1941

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Ännu den 25 maj 1941 fortsatte planeringen av en trelandskamp i segelflyg (Finland-Sverige-Tyskland) som skulle gå av stapeln i Jämijärvi sommaren 1941. Mycket lite är känt om detta, och jag skulle gärna vilja veta vad vilka förberedelser man hade vidtagit i Sverige, och när man slutligen fick veta om att landskampen hade inställts?
Carl-Fredrik Geust
Bengt Ekbladh

Re: Planerad trelandskamp i segelflyg sommaren 1941

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Skall "plocka" fram tidskriften Flygning från kriget.
Flygning var ju KSAK:s officiella organ och innehöll mycket om segelflygning bla.

Tills dess, har du närmare datum när det skulle ske och eventuellt när inbjudan utsändes?

Inställelsen bör ju sammanhänga med Barbarossa och Finlands senare deltagande.

mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Vår medlem Thorsten Fridlizius har lämnat följande upplysningar:

Jag tror inte svenskarna var mogna för någon internationell tävling vid tidpunkten. Till Olympiska spelen 1940 beställde Sverige två Olympia hos tillverkaren och två hos SKV, Svenska Kanoverken (1941-42, AB Flygindustri) Deras andra plan - en Baby - levererades 1941 (det första var en Hütter 17) AB Flygplan startade våren 1941. Däremot var Finland med i "Baltic Air Games" 1939 i Litauen. Som vanns av det Litauiska laget. Sannolikt också i "National Olympic Competitions" 1938. Vet inte om Litauen 1939 hann tävla med Mü 13D och Göppingen 4 "Goevier" som de fått som kompensation för de tyska beslagen vid inmarschen i juni 1939. (Nida) De första tävlingarna på Ålleberg ägde rum 1942. Segrare Stockholms Segelflygklubb. Tror att en av lagmedlemmarna var Sigurd Larsson "Flygar Lasse". Finland hade med andra ord en större tävlingserfarenhet än Sverige vid tidpunkten.

Söker mer uppgifter och hoppas kunna återkomma.
/Sven-Erik
Per Svantesson

Inlägg av Per Svantesson »

Hej!
Ett litet tips kring tidigt svenskt segelflyg!
Svensk Flygkalender 1944 har artiklar om diplomregler, SM 1943 och segelflygarprofiler. Tyvärr dock inte något om 1942 annat än allmänt omnämnt.
Per S
Carl-Fredrik Geust

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Hej,
den enda hänvisning jag har hittat till den inhiberade segelflyglandskampen är en skrivelse från Finlands flygvapenstab till Försvarsmaktens Huvudstab med anhållan om att jaktflygare Mauno Kirjonen (blivande jaktäss!) skulle befrias från militärtjänst för att delta i segelflyglandkampen, som planerades gå av stapeln i Jämijärvi under tiden 16 juli -3 augusti 1941 (med inledande träningsläger, och själva landkampen som avslutning). Min gissning är att segelflyglandskampen (liksomm trelandkampen i friidrott hösten 1940 med samma deltagarländer) ordnades som "ersättning" för de inhiberade Olympiska splen i Helsingfors 1940, där ju segelflyg skulle ha varit en olympisk gren.

calle G:
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tyvärr,i tidskriften Flygning 1941 hittar jag inget som rör en trelandskamp i segelflyg i Finland.

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"