Några korta rader om Rolls-Royce,
När man nämner ordet Rolls-Royce tänker de flesta på lyx, pålitlighet och innovationer. Speciellt idag när Rolls-Royce är i framkanten vad gäller flygmotorer. Som till exempel nya Rolls-Royce Trent 900 till Airbus A380 och Rolls-Royce Trent 1000 till Boeings nya 787 Dreamliner.
Redan 1914 kom Rolls-Royce första succé den 12-cylindriga V-12 Eagle motorn på 250-370 hp. Den var vattenkyld och togs fram vid första värlskriget på begäran av det engelska flygministeriet. Ett berömt flygplan som använde denna motor var Vickers Vimy. Ett tvåmotorigt bombflygplan som modifierades i olika sammanhang.
Det mest kända var den Vickers F.B.27 Vimy som kapten John Alcock och hans navigatör Arthur Whitten-Brown använde vid världens första flygning över Atlanten den 14-15 juni 1919. De startade från Lester Field St.Johns Newfondland och landade efter 16 timmar och 27 minuter i en mosse på Irland. Platsen hette Clifden. De adlades en kort tid därefter av kung George V. Dessutom vann de det pris som satts upp av tidningen Daily Mal på 10.000 pund.
Många tror att Charles Lindberg var först att flyga över Atlanten men så är inte fallet. Han var dock den förste som flög ENSAM, en berömmelse ingen någonsin kan ta ifrån honom! Dessutom gjorde han en mycket längre flygning än Alcock/Whitten-Brown. Lindberg var i luften 33,5 timmar på sin flygning den 20-21 maj 1927 mellan Roosevelt Field nära New York till Le Bourget Field i Paris. Alltså dubbelt så lång tid i luften som de båda engelsmännen.
En annan mycket uppmärksammad flygning var tävlingen England-Australien Air Race 1919. Även här var en Vickers F.B 27 Vimy med Rolls-Royce Eagle motorer involverad. Planet med registreringen G-EAOU (God Elp All Of Us). Det stavades faktiskt så! Piloter var de båda bröderna från Australien kaptenen Ross och löjtnanten Keith Smith med mekanikerna Jim Bennett och Wally Shiers som tillsammans vann tävlingen. Sträckan var cirka 1.800 mil och tog knappt 28 dagar.
Går vi framåt i Rolls-Royce utveckling och historia stöter vi på den mycket berömda motorn Rolls-Royce Merlin. Denna satt i berömdheter som Supermarine Spifire, Hawker Hurricane, Avro Lancaster för att nämna några. Sir Henry Royce gick bort i April 1933 medan han arbetade med utvecklingen av nämnda motor. Detta var en motor som licenstillverkades även i USA av Packard Motor Co. under namnet Packard Merlin och var en framgång hos t ex. P-51 Mustang.
Alla som haft förmånen att besöka en flygdag med Spitfire/Mustang brukar låta sig imponeras av den 12-stämmiga "sången" i Merlin motorn!
Nämnas bör också Rolls-Royce Dart som var Vickers Viscount motor, Rolls-Royce Avon i DeHavilland Comet och Rolls-Royce Conway i Boeing 707.
1960 släppte Rolls-Royce den kända motorsuccen RB211 till Lockheed Tristar. Detta blev även en mycket använd motor speciellt i Boeing 757 och Boeing 747 Jumbojet. RB står för Rolls Barnoldswick. Barnoldswick är en liten engelsk stad på landsbygden där Rolls-Royce hade sitt första försöks- och utvecklingscenter av sina jetmotorer.
Några korta rader om grundarna till Rolls-Royce:
Charles Stewart Rolls föddes i London på Berkeley Square den 27 augusti 1877. Han var son till en välbärgad baron och fick en fin utbildning på Eton och Trinty College. Charles Rolls var äventyraren , finansiären och flygaren av de båda.
1909 flög fransmannen Louis Bleriot över engelska kanalen, det tror jag de flesta vet. Året efter den 2 juni 1910 flög Charles Rolls en s.k. double-crossing över samma kanal. Han flög England/Frankrike/England på 95 minuter. Rolls var dessutom den andre flygaren i England att få certifikat. Den första blev JTC Moore-Brabazon sedermera Lord Brabazon of Tara som flög 457 meter i sin Voisin på Royal Aero Club´s i Leysdown. Han blev ägare till certifikat nummer ett.
Senare, år 1910 omkom Charles Rolls vid Bournemouth International Aviation Meeting när stjärten på hans Wright Flyer bröts av vid en manöver. Han var den förste engelsman som omkom vid en flyguppvisning. Han blev endast 33 år gammal. Charles Rolls begravdes vid St. Cadoc's Church den 16 juli 1910.
Frederick Henry Royce föddes 1863 i Alwalton. Till skillnad från Charles Rolls kom han inte från en välbärgad familj. Hans pappa var en vanlig mjölnare. Han dog när Henry bara var nio år gammal. Henry Royce första arbete var som telegrafpojk och senare lärling vid Great Northern Railways. Han var mycket intresserad av elektricitet och läste in utbildningen på nätterna.
Henrik Royce grundade F H Royce och Co när han var 21 år. Han byggde sin första bil med två cylindrar och 10 hkr i april 1904. Charles Stewart Rolls mötte Henry Royce 1904 och blev mäkta imponerad av honom.De grundade sedan tillsammans Rolls-Royce Limited i april 1906. Han blev adlad till Sir Henry Royce 1930. Royce var oerhört teknisk och började att bygga flygmotorer när första världskriget bröt ut. Han gick bort 70 år gammal.
Som lite kuriosa kan nämnas att var 25:e sekund lyfter ett flygplan någonstans i världen med Rolls-Royce motorer under vingarna!
Flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström SFF-Småland
Bilden: Kenya Airways Boeing 777-2U8(ER) med Rolls-Royce Trent 892 under vingarna
Med Rolls-Royce under vingarna.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Thanks Hans for your interesting article bout Rolls Royce. I would just like to add a small bit of my own Rolls Royce experience.
The J34 Hawker Hunters had Rolls Royce Avon engines and I had the pleasure to work on these when I served at F8 1956 to 1960. We had a RR representative by the name Bob Taylor on the base and we became good friends very quickly. One summer, having planned to spend my holiday in England, I asked Bob, more as a joke, if it would be possible for me to visit the RR factory in England. I quickly forgot all about this but a good two weeks later Bob called me to his office and told me that it was OK and could I give him a date for my visit.
RR received me at the grandest of styles and for a while I feared that they had got me mixed up with someone about to place a major order with them.
The Avon factory was actually located at four different locations and I was driven from the head office to the various factories and back to the head office in a limousine and my personal chauffeur for the day. This gentleman impressed me by his ability to stop the car, leave it, and then open the door for me before I had a chance to do it myself. On arriving back to the head office I decided to beat him to it – and lost.
At the end of this marvellous day I returned to my rented car, a Ford Anglia. It was a long drop from the chauffeur driven limousine to my Ford Anglia and, still not being quite sure if I had been mistaken for someone else, I left the building, walked around the block and approached my car very discretely from where I could not be seen.
The J34 Hawker Hunters had Rolls Royce Avon engines and I had the pleasure to work on these when I served at F8 1956 to 1960. We had a RR representative by the name Bob Taylor on the base and we became good friends very quickly. One summer, having planned to spend my holiday in England, I asked Bob, more as a joke, if it would be possible for me to visit the RR factory in England. I quickly forgot all about this but a good two weeks later Bob called me to his office and told me that it was OK and could I give him a date for my visit.
RR received me at the grandest of styles and for a while I feared that they had got me mixed up with someone about to place a major order with them.
The Avon factory was actually located at four different locations and I was driven from the head office to the various factories and back to the head office in a limousine and my personal chauffeur for the day. This gentleman impressed me by his ability to stop the car, leave it, and then open the door for me before I had a chance to do it myself. On arriving back to the head office I decided to beat him to it – and lost.
At the end of this marvellous day I returned to my rented car, a Ford Anglia. It was a long drop from the chauffeur driven limousine to my Ford Anglia and, still not being quite sure if I had been mistaken for someone else, I left the building, walked around the block and approached my car very discretely from where I could not be seen.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Rolls-Royce
Hi Erik,
Thanks for your interesting little piece of aviation history as well!!
Appreciated that very much! Thanks for sharing with us.
Saúde!
/Hans
Thanks for your interesting little piece of aviation history as well!!
Appreciated that very much! Thanks for sharing with us.
Saúde!
/Hans