En liten favorit "knubbis" ! 747SP

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

En liten favorit "knubbis" ! 747SP

Inlägg av Hans O. Sandström »

Från början tänkt att benämnas 747SB (Short Body) men senare fastställd att benämnas 747SP (Special Performance) av Boeing. Bland flygbolags insiders även kallad "74 Short" eller "Baby Jumbo".
Första kund blev Pan American (PanAm) som i mars-1976 satte den i trafik. Bland annat på linjen New York-Tokyo. De bar vackra namn som "Clipper Freedom" "Clipper Liberty Bell" "Clipper America" "Clipper Lindbergh" m flera, den senare en hyllning till Charles Lindbergh. Pan Am hade totalt 11 st 747SP i sin flotta.

I sin normala konfiguration 280-320 passagerare en räckvidd på 11-12.000 km. Men den kunde flyga riktigt långt eller vad sägs om följande:

När South African Airways (SAA) leveransflög sin första 747SP-44 ZS-SPA "Matroosberg" den 23-24 mars 1976 flög man nonstop med 50 passagerare ombord sträckan Paine Field Everett till Kapstaden Sydafrika. En sträcka på 16.560 km (8940 nm). En flygning som tog 17 timmar och 22 minuter. Ett dåtida världsrekord och även med dagens mått imponerande. Man landade med bränsle kvar för ytterligare två timmar och 27 minuters flygning om man hade behövt.
Total byggdes 45 st 747SP varav 18 st fortfarande var i trafik i början på 2005.

Någon på forumet som haft förmånen flyga denna Boeing 747SP?

Trevlig kväll!
Hans SFF-F
PS. Klicka på bilden så blir den något större DS.
Modellen i skala 1/100 ur min samling.
DSCN6733_3.jpg
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: En liten favorit "knubbis" ! 747SP

Inlägg av Rolf Larsson »

Hans O. Sandström skrev: Någon på forumet som haft förmånen flyga denna Boeing 747SP?

Ja, faktiskt ! Under en jordenruntflygning + ett antal invigningsflygningar i Söderhavet flög jag med B.747SP-21 N530PA "Clipper Mayflower" mellan Los Angeles och Tokyo 14-15 november 1976. Befälhavare ombord var den legendariske Pan Am-kaptenen Vernon H.Juilfs , "the captain with the cigar" , här på bilden tillsammans med Sven-Harald Andersson , en av grundarna till flygtidningen "Mach". På upper deck i SP:n fanns den ingraverade Clippern
N535PA.jpg
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"