Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Finskt plan nödlandar Borensberg mars 1937.

Vet ej exakta datumet, men notisen är införd i Östgöta Corren tisdagen 23/3 1937

Med ett av till Finland beställt flygplan måste Tyske flygaren chefspiloten Helmuth Kalkstein nödlanda vid Borensberg
på grund av dåligt väder.
Helmuth kom från Stuttgart
Han kör mot en i snön dold sten och havererar.
Motor och proppeller blir svårt skadade så reservdelar rekvireras från Tyskland.
Planet kvarligger på platsen.

Vad var det för plan typ?
Kom han iväg ok så småningom?

Bengt
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av Lars Larsson »

Hej!

Kalkstein var anställd hos Klemm, så det var förmodligen en sådan.
Borde finnas uppgifter om det i Air Britains finska civilregister. Kan kolla upp det ikväll.

http://www.soseisberg.com/content.php?pagina_id=29


Mvh
/Lars L
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av Lars Larsson »

Har kollat upp lite... Enligt Air Britain Archive Special 5 så har det funnits fem Klemm i Finland, alla av modell L.25

K-SABA (senare OH-ABA och OH-KLA),OH-ILI,OH-ILK,OH-ILL(1),OH-ILL(2)

K-SABA reggades 1930
ILI mars 1937
ILK maj 1937
ILL(1) 1938
ILL(2) 1950.

Eftersom OH-ILI (c/n 1129, reggad 1937-03-16) och en Dragon Rapide var dom enda som registrerades i Finland i mars 1937 så kan man nog med stor sannolikhet anta att det är OH-ILI som det handlar om :D

Och den är väl fortfarande i luftvärdigt skick i Finland ?

/Lars L
Bengt Ekbladh

Re: Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Lars

mvh Bengt
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av arne wallen »

OH-ILI befinner sig i Åbo och inte i register, om äganderätten finns delade åsikter.Suomen ilmailuhistoriallinen lehti har en ingående artikel om Klemm planen i finland i sitt första nummer för i år.Inget finns om händelsen i fråga.Nu frågar man sig, gick reparationen så snabbt att händelsen inte noterades eller glömde man avsiktligen att berätta?
Man kan ju spekulera i ärendet, hur länge tog reparationen/delarnas ankomst?kunde planet repareras på ort och ställe mm.
Återkommer om något nytt höres.
ägare till en Ranger 440
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kanske kan vara OH-ILK?

Gissar att den officella registreringen av flygplanet skedde när det kommit fram till Finland. Flygningen dit skedde på ett temporärt tillstånd. Med reperation efter haveriet i mars etc så kanske vi var framme i månaden maj...
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av arne wallen »

Håller med dej Fredric, funderade likaledes, naturligtvis beroende på om bara propeller byttes, antar dock att motor med motorbock behövde en grundlig översyn om motorn faktiskt skadades svårt, undrar om senare nummer av tidningen berättar mera, möjligen kommer nån boende på orten ihåg nånting.Påminner mig om att nåt av planena i finland senare restaurerades med delar från ett sverigeplan, äh måste fortsätta med sökningen.
ägare till en Ranger 440
Bengt Ekbladh

Re: Finskt plan nödlandar Borensberg 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vet tyvärr ännu ej exakta datumet för tillbudet, men notisen var införd i Östgöta Corren tisdagen 23/3 1937
Vidare kan sägas att det var påskveckan det året, kunde ev. ställa till det lite?

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"