Trevliga flygplansregistreringar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Ingen otrevlig regga så den får passera. (SE-CHC)

Inlägg av Robert Widmark »

Hej!
Inatt flög jag igen - i drömmen alltså.
Sen kom frågan. Varirån kom Sveaflygs DC6A SE-CHC?
Nordair blir min vilda gissning. De hade ett antal DC6A och var på väg att konka.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

SE-CHC

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Från Lars E Lundins registernoteringar:

SE-CHC Douglas DC-6 Cloudmaster c/n 43138
(2)

Fd PI-C292, N90700
R 63-05-06 Sveaflyg AB, Bromma (Ir 63-04-12), lev. Fort Worth-BMA 63-04-18
Ar 64-04-30 Sålt till Danmark, reg OY-AOI, Sveaflyg AB, Stockholm, använt av Nordair, åter till Sverige
Eo 65-04- Ostermanair Charter
Eo 65-11-30 Nordair
Eo 66-0 - Sålt till Libanon (TMA) som reservdelar

En bild som Rolf Larsson tagit:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=52997

Finns en hel del att läsa om Sveaflyg och SE-CHC - leta fram detta nummer av föreningsorganet:

1. Sveaflyg
Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 1/2002
Grundberg, Lars-Inge


Bild
Michael Gustafsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12

Inlägg av Michael Gustafsson »

SE-CHC kom från American Airlines.
Den var uthyrd till Nordair från 30 april 64 till april 65.

Michael
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

SE-CHC

Inlägg av Robert Widmark »

OK ok,

DC6 an åkte alltså omkring som en biljardboll vid en konststöt: AA - Sveadlyg - Nordair - OAC- Nordair - Libanon.
Det var riktigt fina bilder från Nordair men varför fanns ingen bild i Sveaflygs färger?
Sökte själv men hittade ingen (Sveaflygbild).

Tänker kanske nämna kärran i någon kommande artikel så jag ber att få tacka för upplysningarna (om jag får en Sveaflygbild).
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Sveaflyg

Inlägg av Robert Widmark »

Jag tycker Nordairs logga är snyggare än Sveaflygs. Kanske danskarna i gemen är litet konstnärligare än svenskarna. Ja, så är det nog. Man har inte ens sparat bilden på Sveaflygs DC6.
Frid vare med den!
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Robban frågade efter bild på SE-CHC, Rolf Larsson såg det och skickade denna till mig för "utläggning". Att det är på Bromma är väl ganska uppenbart :-) Tidpunkt: Sommaren -63

Bild
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

DC6

Inlägg av Robert Widmark »

Det var utomoförträffliga DC6-bilder.
Tack Fredric/Rolf o Lars-Inge![img][/img]
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

VTail

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tillbaka till lite mer fyndiga reggor - här är en till...

Bild

Kan man lite Bonanza så förstår man vad de två sista bokstäverna syftar på :cool:
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

V-tail resp full tail

Inlägg av Robert Widmark »

Ska vi vara såna så drar jag till med Loadairs (FULL TAIL) SE-CFT.
Kanske någon kan klämma dit en bild?
':-)'
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

I all hast en bild av SE-CFT:

http://www.abpic.co.uk/photo/1000252/

Fast det är förstås bilden på http://www.fortunecity.com/oasis/labreya/544/index.html du tänkt dig (där man trasslat litet med bildtexterna ser jag).

V-tail brukade ju även kallas fjärilsstjärt fast på engelska. Hur en sådan ser ut har jag faktiskt aldrig funderat på men jag får väl ta förstoringsglaset med mig.

Bonanzans V-stjärt-variant hade en påtagligt högre olycksfallsfrekvens än den vanliga varianten innan man kom på orsaken eller i varje fall löste problemet. Därmed inget ont om V-stjärtar; de är nog bra om de är bra konstruerade.

Lars S
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

SE-CFT i Loadairfärger

Inlägg av Robert Widmark »

Redan vaken, Lasse?
Hittade bara SE-CFT i LIN-färg (inte fullt godkänt) Men vad ska man göra?
Skulle tro att det blir svårt att hitta den rätta (Loadair) med en röd sol på fenan. Men FULL TAIL är det likväl. :-)
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bara inte något (engelskt) ljushuvud tycker att man ska ha reggan G-CFIT...t ex :roll:


Den "vanliga" varianten på stjärt på Bonanza ÄR V-tail ;-)

När Twin Bonanza introducerades 1950 fick typen inte V-tail - även om det även förkommit sådana konvertade (The Skylane Super V). Denna "snällare" stjärt hamnade sedan även på T-34 Mentor och Travelair.

1959 flög Bonanza med Straight Tail - men då kallades denna variant, Beechcraft Model 33, för Debonair. För modellåret 1968 droppade man det namnet, detta för att man då även kom med en förlängd version, Model 36. Så Model 33, 35 (med V-tail) och 36 kom därefter kallas Bonanza.

N33ST trodde man skulle kunna varit en Debonair - men nej då ... så var visst inte fallet... ;-)

Tailwinds,

//F :P
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-CFT i Loadairfärger

Inlägg av Lars Sundin »

Robert Widmark skrev:Redan vaken, Lasse?
Hittade bara SE-CFT i LIN-färg (inte fullt godkänt) Men vad ska man göra?
Skulle tro att det blir svårt att hitta den rätta (Loadair) med en röd sol på fenan. Men FULL TAIL är det likväl. :-)
Hej Robert!

Vaknade faktiskt först i 8-tiden. "Hela dagen" är ju bortsoven.

Svenska charterbolag är jag inte bra på. Jag gav en bild där planet var märkt Torair; om relationerna till Loadair har Fredric L skrivit om på http://www.g-kraft.com/fakta.php?cmd=fl ... gamla&id=6 men detta vet du ju redan (men varken jag eller många andra läsare tror jag).

Här en bättre bild, med något som ser ut som en röd sol:

http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=514062

Lars, den ihärdige googlaren
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

SE-CFT

Inlägg av Robert Widmark »

Nu blev det fullträff, Lasse!
Det kan inte ha varit lätt att hitta bilder på Loadairs Dc3:or.
Förutom SE-CFT lånades också (en kort tid tid) LN-RTA. Men den var nog aldrig målad i Loadair-färger - loggan fanns nämligen inte då.
Skojigt i alla fall att ha rätt bild på SE-CFT! :D
Fredrik P
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 mar 2008, 22:04

Tyskarnas dåliga engelska

Inlägg av Fredrik P »

Detta måste väl ta priset! För en flygledare verkar det i alla fall en aning åt det morbida hållet /FP
[img]http://www.airliners.net/photo/Untitled/Piper-PA-28R-201T-Turbo/0859998&photo_nr=1&prev_id=&next_id=NEXTID&size=L
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Inte D-ELTA-vingad - men väl en V-tail:

http://www.abpic.co.uk/photo/1066612/
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Tyskarnas dåliga engelska

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fredrik P skrev:Detta måste väl ta priset! För en flygledare verkar det i alla fall en aning åt det morbida hållet /FP
http://www.airliners.net/photo/Untitled ... TID&size=L
Ja, det där med tyskarnas engelska är ju ett stort (D-)ABER ;-)

http://www1.airliners.net/photo/Lufthan ... 30/0991764
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

G-LARS

Inlägg av Lars Sundin »

Say no more. "Den ultimata registreringen" som ungdomen visst säger numera.

Tycker jag.

Lasse Narcissus
Gunnar Flak
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Vestfold, Norge
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Flak »

Personlig er jeg ikke i tvil om hva som er den mest passende registreringen om jeg noen gang skulle bli flyeier:
Bild
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Gunnar Flak skrev:Personlig er jeg ikke i tvil om hva som er den mest passende registreringen om jeg noen gang skulle bli flyeier:
Har du någon i familjen vars förnamn börjar på D, Gunnar? G-FLAK kan bilda en rote med D-FLAK ;-)

http://www.airliners.net/photo/Yakovlev ... 0998062/M/

http://forum.planetalk.net/viewtopic.php?t=5993
Gunnar Flak
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Vestfold, Norge
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Flak »

Dessverre har jeg ingen som begynner på D, Fredric.
Men det var kjærkomne foto likevel!
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inlägg av Erik Johansson »

It was lovely to see the old SE-CHC again. This was the time when I entered the world of charter, and a good but hard time that was. In this particular case SE stands for Sweden and CH are the initials of my friend who squared the finances of the purchase of the aircraft. SE-CH was not enough so the last C was added by the authorities,

I can also add the following. Fredric’s comments are quite all right. At the time the aircraft was sold to Lebanon as spares. The airframe and the engines together did not have enough time remaining to bring the aircraft out of Swedish territory. Authorisation was received that the aircraft could be flown out over the Swedish borders but it could not, under any circumstances, come back into Swedish airspace.

A very good friend of mine captained the flight from Bromma to Lebanon. Landing in Lebanon he recorded the flying time and noticed that, while in the air, the airframe was just out of a major check and the engines had very few hours logged after major overhaul. My friend said nothing, logged the flying time and left the aircraft.

That was in the good old days.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack för input, Erik! Ibland måste jag säga att jag gillar detta forum mer än andra man är aktiv på :D

Angånde SE-CHC kan man tillägga att just denna regga från början var avsedd för en Beech 18 som aldrig kom att importeras av Svensk Flygtjänst. Samma gällde SE-CHD.

Svensk Flygtjänst nöjde sig med två Beech 18, SE-CHA och -CHB.
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Finlantic

Inlägg av Robert Widmark »

Hej Fredric!
Nu när du verkar ha varvet på rated power så kanske du kan säga nåt om Finlantics DC6B (OH-DCA och OH-DCB). Tacksam även för bilder.
Varning! Lars S ligger nog redan i startgropen.

med vänlig hälsning
/omättlig SFF-medl.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Finlantic

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Robert Widmark skrev:Hej Fredric!
Nu när du verkar ha varvet på rated power så kanske du kan säga nåt om Finlantics DC6B (OH-DCA och OH-DCB). Tacksam även för bilder.
Varning! Lars S ligger nog redan i startgropen.

med vänlig hälsning
/omättlig SFF-medl.
Med hjälp av trottlegubben fick jag fram detta. Från Finnish Civil Aircraft 1926-2000 av Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta:

OH-DCA Douglas DC-6A/B c/n 43817
Ex N90809

Reg 611012 Oy Lentorahti-FINLANTIC AB, Helsinki
Avreg 630308 som såld till USA, reg N90809, senare HC-ATR

http://cdn-www.airliners.net/photo/Finl ... 0101814/M/


OH-DCB Douglas DC-6B-1225 c/n 44087
Ex HB-IBO

Reg 621029 Oy Lentorahti-FINLANTIC AB, Helsinki
Avreg 640226 tillbaka till Schweiz HB-IBO, senare SX-DAM, N111AN, CF-QAN, N111AN

http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... B-IBO.html

Tyvärr dåligt med bilder på dessa hos mig. Roffe L kanske?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"