Flygdag i Norrköping 1944

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har fått förfrågan om en flygdag på F 13, Bråvalla utanför Norrköping år 1944.
Är det någon som har datum för denna flygdag?
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det verkar varit en flottiljdag 1944 , (har inget datum)

Om man kollar
RUNE RYDHS FOTOSAMLING FRÅN BRÅVALLA FLYGFLOTTILJ (F 13)på:::

http://www.visualarkiv.se/xtf/view?docI ... ntire_text

obs nr. avser Fotografi nr.

>>1944/1. Dubbeldäckade flygplan på F 13
1944/2. Flottiljchef Lage Thunberg
1944/3 – 1944/7. Flottiljdag på F 13
1944/8 – 1944/9. Första haveriet på F 13. SK 15 B

Då inte F13 hade någon Sk 15B 1944 var det väl en gäst som fick ett "lätt" haveri antar jag.
(hittar inget om detta "haveri)

Ursäkta utviket om haveriet, men kan bidra till tidsbestämningen.
Hittar inget om Kungsängen heller då.
mvh Bengt
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Mats Averkvist »

Det var en Flottiljens dag 27 maj 1945 på F 13.
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Mats Averkvist »

Flottiljens första haveri var med Sk 15A nr. 5044 13+70. Har tyvärr inget datum...
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mats Averkvist skrev:Flottiljens första haveri var med Sk 15A nr. 5044 13+70. Har tyvärr inget datum...
Nej.
SK 15A 5044 F13-70 var inte F13:s 1:a haveri.
Visserligen havererade "hon" men det var 460425 med motorstopp och nödlandning nära
Strångsjö ? järnvägsstn.
Beräknad rep. kostnad 3500:-
Kom till F13 , 3:e div. 451101 och hade vid nödlandningen 238 timmar i luften och hade motor nr. 6028.
Blev ju senare SE-BHY.


F13:s 1:a haveri skulle ju varit en SK 15B och F13 hade inga sådana (1944).
Haveriet "bör" ha varit av en gäst, från F8 kanske?
och inträffat mitten 1944, efter flottiljdagen
samt varit "lätt reparerat" då det ej gett något stort utslag i förteckningarna.

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Frågan skulle väl vara lätt svarad av

F13 kamratförening?

?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Åba »

Bengt Ekbladh skrev:Frågan skulle väl vara lätt svarad av

F13 kamratförening?

?

mvh Bengt

Jag har bett dem undersöka saken, men det enda svar jag fått hittills är den flottiljens dag, som Mats Averkvist skriver om.
Ska gräva vidare...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Åba »

Hittar inga andra uppgifter än:

27 maj -45
Enl uppgift visades bl a relativt nylevererade J 22 upp
25000(!) besökare
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Skall vi då utgå ifrån att fotografen märkt fel årtal ?

>>>RUNE RYDHS FOTOSAMLING FRÅN BRÅVALLA FLYGFLOTTILJ (F 13)på:::

http://www.visualarkiv.se/xtf/view?docI ... ntire_text

obs nr. avser Fotografi nr.

>>1944/1. Dubbeldäckade flygplan på F 13
1944/2. Flottiljchef Lage Thunberg
1944/3 – 1944/7. Flottiljdag på F 13
1944/8 – 1944/9. Första haveriet på F 13. SK 15 B

Om man tittar på 1945 har R.Rydh inga foton från någon flottiljdag (Utom just från 1944).
Han verkar inte ha dokumenterat flyg/flottiljdagar.

Jag hittar inga tidningsnotiser om flottiljdag varken 1944 eller 1945.
Å andra sidan brukar inte sådanna reffereras i blaskorna, då de ju är mer interna än Flygdagar.

Någon kanske har "vägarna förbi" och kan kolla fotona ?

Frågan verkar få vila tills dess ?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack alla för uppgifterna om flygdag eller flottiljdag 1944 som kommit fram så här långt. Vi har en förteckning på SFF hemsida med flygdagar i Sverige och jag skall komplettera med den som var på F 13 år 1945.
Här kan vi även lägga in uppgifter om flottiljdagar. Hoppas på att vi kan få fram mer om vad som hände 1944. Det var ju under andra världskriget och hur fungerade det egentligen med flottiljdagar och flygdagar då?
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Nu när många snart har semester kanske "någon"har vägarna förbi Norrköping och kan kolla in

>>>RUNE RYDHS FOTOSAMLING FRÅN BRÅVALLA FLYGFLOTTILJ (F 13)
och kolla vilket plan Rydh fotade?

>>1944/3 – 1944/7. Flottiljdag på F 13
1944/8 – 1944/9. Första haveriet på F 13. SK 15 B
1944/10. Flygplan och pilot ”Sparmanjagare”
1945/1 – 1945/5. Eskaderövningen>>

Har "beställt" Norrköpings Tidningar från maj-juni 1944 o 1945
får väl se om det ger något!
Var det en flottilj eller flygdag 1944?
mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tänkt första "uppvisning" av J11 över Norrköping var planerad att ske den 6/6 1944 alltså Svenska Flaggans dag.
I början av juni beskrivs hur det skall gå till.

Talare skulle vara CF13 , Öljt Lage Thunberg
Vid Tyska torget med marsch till Folkparken.
Orkestrar skulle delta samt F13 också för första ggn.
De dock utan musikkår , då den inte uppsätts före 1/7 och inte framträdde offentligt
förän sommaren 1945.
Vid Folkparken efter flagghissning skulle en grupp J11 svepa över festplatsen.

Jag skrev skulle, nu blev det inte så... varför? jo på 2 dar föll 62 mm regn och festligheterna
flyttades inomhus.

F13:s 1:a div hade ju J11, men de var förlagda på Säve, F9.
När de kom till F13 är än så länge lite osäkert , men knappast före mitten av juli.
Har trevare ute.

Vi får se vad som hände senare under sommaren.
Beträffande flygdag F13 återkommer jag.

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mats Averkvist skrev:Det var en Flottiljens dag 27 maj 1945 på F 13.
Tar mig friheten att refferera lite till Genrepet till flygdagen F 13 1945.(25?/5 1945)
Genrepet bevistades av ett par 100 (industripampar , ämbetsmän etc.)

Norrköpings stad skänker 1000:- till att fästa stadens vapen, vapenskölden , på alla flottiljens maskiner

Om en "grann flyguppvisning" under genrepet sägs bla.:
Först åla ett par skolmaskiner runt i luften, därefter ballongjakt med ett litet jaktplan ((vilket?))
Sen kommer fänrik CF Sehnell med J22 och luftcirkus i den högre skolan.
Därefter kommer ljt. J Oterdahl och angriper ett tankmål med sina 4 akan.
Som avslutning kommer kapt. S Sundgren med sin Blåa division med liten luftexercis

Varför skriver jag om genrepet och inte om flygdagen?
Helt enkel för att Norrköpings Tidningar egentligen inte reffererar flygdagen utan bla. bara namnger div. piloter
Utom tex. detta uttalande:
""Det stod formliga systembolagsköer och väntade tåligt på att passera förbi och se i planens innandömen"
Mellan 20000 0 25000 personer genom grindarna

OBS. ni kommer ihåg att J 11 1944 skulle (blev nog inte av?) störtdyka på Sverige dagen?
31/5-45 säger tidningen:
""Flaggan kommer att hälsas med Störtdykande J 22 or vid folkparken.""
Ser ingen artikel att det Inte hände !

PS , 1945-05-27 , 10000 ser segelflygdagen på Skarpnäck , bla Nordensköld ser enda kvinnliga deltagaren Disa Kreuger med sin Grunau Baby.
Rekordhållaren ljt. Bengt Olow var tydligen där med sin Fi 1:a.

Hoppas kunna återkomma med ev. data om F 13 under sensommaren/hösten 1944 rätt snart
mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Äntligen anlände Norrköpings Tidningars mikrofilm 2:a halvåret -44

Med enligt mig en del opublicerade data.Eller vad sägs om::

Torsdagen 3/8 1944
>>Bråvalla har fått stridsmaskiner.
Bråvalla flygflottilj har idag fått sina första stridsmaskiner.
Det är första flygande divisionen som anlänt>>

Här är min fråga, var höll man till innan man anlände , på F9 / Säve eller var?

Fredagen 11 / 8 1944 Finns bild ("något mörk")
>> Moderna J 22-or på Bråvalla.
Under senaste dagarna har det brummat fätt kraftigt i luften över Norrköping och dess omgivningar.
En och annan Norrköpingsbo går tom. med stel nacke efter allt spanande mot skyn och folk på
badstränderna och i hängmattorna sägas ha avbrutit sin siesta för att undersöka vad som står på uppe bland molnen.
Anledninngen till motordånet är att Bråvalla flygflottilj nu fått hem flygplan, vilka tidigare varit stationerade på annan ort.
På Bilden ( som jag i nutid ej kan visa) ses en utbildningsdivision vid F13 .
I förgrund stå två hypermoderna svenskkonstruerade jaktplan av typen J 22 och därefter en rad J 11:or>>

J11:orna har nr. 46, 45 , 44. 42, 41 + ett antal till.
Kollar man vad F13 hade då var det 2st. J22 och 15st. J11 + lite andra udda plan.

De 2 J22 det kan vara fråga om är 22144 o 22145
Bilden antyder att dessa 22:or redan då hade en nosmärkning ala motorkåpan.
För mig otydligt , men vilken "figur" kunde det vara?
J22 boken ger inget om F13 tidiga märkning.

Skulle alltså behöva er hjälp med var var divisionen baserad från början och vilket emblem hade de första J22:orna på nosen?

Nu tycker säkert en del vad har det med Frågan om Hade F13 flygdag 1944?
Ja , hittar man inte svaret genast går man "runt lite" o kollar , irriterar säker nån?

Nåväl hotar att återkomma om jag hittar svaret
mvh Bengt
1:18
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2011, 17:44

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av 1:18 »

Bengt Ekblad
Den bild du beskriver har jag studerat många många gånger och det finns inte några märken på motorkåpan det finns en reflex som du kanske tar för ett märke.

Jag har samlat bilder från F13 under dess aktiva tid och de märken som är Norrköpings stadsvapen som anbringades på motorkåpan kom inte på plats förrän efter ändringen av märkning från siffror på nos och fena till bokstäver enligt 44 års märkningsbestämmelser och så sent som nu i veckan läste jag att det gjordes i mars-april -45 så några stadsvapen har tidigare inte varit aktuellt, har sett bilder på bokstavsmärkta-22;or och ändock varit utan dessa stadsvapen, om det berodde att märken inte hunnit appliceras eller om inte alla kärror fick märken det kan jag inte svara på
mvh Ulf Carlsson
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar , mycket intressant.

>>Den bild du beskriver har jag studerat många många gånger och det finns inte några märken på motorkåpan det finns en reflex som du kanske tar för ett märke.>>
Du har säkert rätt,det borde ju inte finnas nått på nosen där då.
(lite svårt avläsa tidningsbilder via mikrofilm samt att de tyvärr är "något dunkla"
Sensommaren 1945 borde de uppträda.

Fortsätt mycket gärna med fler F13 uppgifter.

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Angående F13:s J11 division , 1/13 verkar den ännu 7/7 1944 varit baserad på F9.
DivisionsC var kapt. Schönbeck...(omkom senare vid hav 1949)

(någon fick 14 dagars kompaniförbud vid upptäckt att närvara när Gunder Hägg
och Arne Andersson gjorde upp på Slottsskogsvallen.
Begreppet HARE verkar uppkommit då?)

Nåväl , har ny info inkommit angående flygdagen 1944 Norrköping?

Ämnar så småningom inkomma med vad jag uppsnappat,men
har du någon mer info?
Bengt
1:18
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2011, 17:44

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av 1:18 »

En annan fråga till kunniga om F13:s tidiga år, den J8, märkt 8-66 med fpl.nr 265 sedermera ommärkt till 13-22 enligt boken " propellerepoken" svenskt militärflyg, som F13 fick bland de första kärrorna för att upprätthålla flygtjänsten i möjligaste mån i för den flygande personalen, kan någon styrka ommärkningen och var "22" gul eller vitmålat och bara på fenan eller också på kroppens främre del?
mvh Ulf Carlsson
Bengt Ekbladh

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av Bengt Ekbladh »

1:18 skrev:En annan fråga till kunniga om F13:s tidiga år, den J8, märkt 8-66 med fpl.nr 265 sedermera ommärkt till 13-22 enligt boken " propellerepoken" svenskt militärflyg, som F13 fick bland de första kärrorna för att upprätthålla flygtjänsten i möjligaste mån i för den flygande personalen, kan någon styrka ommärkningen och var "22" gul eller vitmålat och bara på fenan eller också på kroppens främre del? mvh Ulf Carlsson
För det första " propellerepoken"har en asterix efter 13-22*, betyder EJ Bekräftat!

Om vi tittar på vad F13 hade i början,skriver Mikael Forslund i Glosterflygplan sid 116:
"Denna J8 nr. 66 (Fv nr 265) från F8 var under flera år utlånad till F13"

Planet var från 19/10-1943 utlånat .
Först i nov. 1945 är den registrerad som Överlämnad från F8 till F13.
Jag har den kvar där till 13/3-47, då den är struken och anteckningen kass.

Mikael skriver:På F13 kom J8:an att vara kvar till 1946. Med största sannolikhet
behölls flottiljsiffran 8 hela flygplanets livslängd.

19/2-46 var det slutfluget, avförs 17/3-47...

Jag verkar inte ha någon notering från 19/2-46, men finns någon rapport kan ju det stå något om
kod-nummret.

Ja blev vi något klokare?
Varifrån kommer uppgiften om F13-22 ursprungligen tro?

mvh Bengt
1:18
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2011, 17:44

Re: Flygdag i Norrköping 1944

Inlägg av 1:18 »

Tackar för svar, ang.J8 F13, jag har en bild på just detta fpl. på Bråvalla och den är märkt 8-66, bilderna där jag fann denna fanns även J11 på F13 samt förmodl. den första J22:an och då är vi framme vid juli-44 om nu dessa bilder är tagna samtidigt på en flottilj under byggnad, man ser tydligt tornet på Ö. Eneby kyrka bakom J:8:an så bilden är tagen där.
På F13 fanns modeller över flottiljens typer genom åren och J8:an är märkt 13-66 allt med gula siffror och min tvekan är om "66" var gula i verkligheten, ser nog ut mer som vita på min bild.
Jag har talat med den tekniker som då tillverkat dessa modeller bl.a. om J11:ans märkning nr"41" och han bedyrar att alla flygplannummer är identiska och som fpl. såg ut vid dessa tillfällen, bild på J11 "41" på F13 har jag sett, men modellen var märkt "13" i gult och det var nog fel så att gå på modellernas utseende är nog inte rätt väg att gå i frågan
mvh Ulf Carlsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"