Mera problem med NH90/HKP 14?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Mera problem med NH90/HKP 14?

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Såg denna artikel i morse...
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=3489322
klen lastramp utöver sprickbildningar!

Tommy
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Mera problem med NH90/HKP 14?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

HKP 14 generarar för tillfället ungefär lika många felrapporter på den enstaka maskin som finns tillgänglig som hela Gripensystemet. Och då flyger den dessutom inte särskilt många timmar per månad. Det verkar därför som det kommer att ta lång tid innan provflygningarna kan avslutas och resterande helikoptrar levereras. Det största problemet är att få all dokumentation som krävs för att leverera helikoptrarna.
Från http://chefsingenjoren.blogspot.com/ - närmare bestämt inlägget Får vi någonsin vad vi önskar?
Zodiac

Re: Mera problem med NH90/HKP 14?

Inlägg av Zodiac »

När vi köpte stridsvagn 122 (Leopard) från Tyskland så var det att den var just den bästa på marknaden och var testad i skarpt läge!!
Men när vi beställde NH90 så hade den väl äns flygt ? Har Armén en uppfattning om en sak å resten av Försvarsmakten en annan?
fattar inte att man inte köper in bättre begandade Black hawk som är testade i skarpt läge och är en mycket mer robust maskin än NH90
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Mera problem med NH90/HKP 14?

Inlägg av UrbanFredriksson »

Zodiac skrev:... fattar inte att man inte köper in bättre begandade Black hawk ...
Man måste vara medveten om att det blev en stycke HKP14 färre för att man väldigt gärna ville integrera världens bästa ledningssystem i dem. Sånt är inte lätt att göra i begagnade. Det var ju liksom det nätverksbaserade försvaret som gällde då.
Andreas Kahr
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11

Re: Mera problem med NH90/HKP 14?

Inlägg av Andreas Kahr »

Det var industri politik som gjorde att NH-90 valdes, man ville gynna SAAB som skulle få sin del vid en NH-90 order.
Hade den mycket bättre och i krig beprövade UH-60 valts år 2001 istället hade FV med all sannolikhet haft samtliga maskiner operativa sedan många år. Fast då hade ju inte SAAB gynnats ekonomiskt...

Hoppet för kronmärkta UH-60 är dock inte ute....bättre sent än aldrig!


http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=3494222
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"