Vad är skillanden mellan jakt och attack?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Lager

Vad är skillanden mellan jakt och attack?

Inlägg av Fredrik Lager »

Nu ska jag ställa en fråga som kanske kan komma att uppfattas som lite dum :oops:

Vad är det som gör att vissa flygplan får beteckningen J och andra A? Med andra ord, vad skiljer jakten från attacken?

Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
Nicklas Lennartsson

Re: Vad är skillanden mellan jakt och attack?

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Ingen dum fråga :)

Förr tvingades man pga tekniska begränsningar framställa flygplan optimerade och anpassade för en viss uppgift.
Det som skilde (detta gäller även samma flygplanstyp där en vidareutveckling ägt rum, ex A32 och J32) var tex vilken vapenlast man kunde bära, radartyp, motor och flygplanets konfurigation (läs prestanda) mm. De flygplan som var optimerade/anpassade för attack kallades A, de för jakt J osv... En viss möjlighet att bära vapenlast och verka inom varandras område fanns ofta, men då i begränsad omfattning. Detta förekom tidigt men (rätta mig om jag har fel nu!) kunde först läsas av på flygplansnamnet i samband med AJ 37 Viggens introduktion.

Hand i hand med teknikutvecklingen och möjligheten till enhetsflygplan samt kraven på lägre försvarskostnader försvann detta koncept. Tanken var att Viggen skulle bli först men pga tekniken var ett enhetsflygplan först möjligt i samband med Gripen.

Mvh
Nicklas
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Re: Vad är skillanden mellan jakt och attack?

Inlägg av Fredrik Lager »

Tack för ditt svar Nicklas.
Trevlig helg!

Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"