F 8 Barkarby - Bäverdalen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
F 8 Barkarby - Bäverdalen
För den som är intresserad kan jag berätta att ingången till JC "Bäverdalen" är nästan helt framgrävd. Jord har schaktats bort och den överliggande plomberingen är knäckt och bortriven.
Varför man har gjort detta vet jag inte. Kanske någon här som vet?
Varför man har gjort detta vet jag inte. Kanske någon här som vet?
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: F 8 Barkarby - Bäverdalen
Bilder hade varit trevligt för oss som bor i andra delar av landet.
/M
/M
Hej.
Niklas Börjesson skrev:2009-februari::
Har föresten även en ritning över Bäverdalen jag kan lägga upp senare om intresse finns. Mvh / N
Vore intressant att jämföra med eventuellt nya foton !
Bengt
Niklas Börjesson skrev:2009-februari::
Har föresten även en ritning över Bäverdalen jag kan lägga upp senare om intresse finns. Mvh / N
Vore intressant att jämföra med eventuellt nya foton !
Bengt
- Fredrik Lager
Jag tog en del bilder igår på den framgrävda ingången, men på grund av att man inte kan ladda upp större bilder än 256kb så kan jag inte publicera dessa här. Jag har försökt.
Jag har även en ritning av Bäverdalen (den har jag fått av Niklas).
Om man dock är intresserad av att se dessa bilder så droppa ett PM med er mailadress så kan jag skicka dessa bilder den vägen. Lite krångligt, men vad ska man göra? 256kb är trots allt inte så mycket i bildsammanhang.
Jag har även en ritning av Bäverdalen (den har jag fått av Niklas).
Om man dock är intresserad av att se dessa bilder så droppa ett PM med er mailadress så kan jag skicka dessa bilder den vägen. Lite krångligt, men vad ska man göra? 256kb är trots allt inte så mycket i bildsammanhang.
-
Här har ni Fredriks bilder som han mailat mig
-
Var på flygplatsen ligger denna anläggning? Jag som trodde man hade sett allt på gamla F8. En sak jag såg sist var att taket över den gamla plogbilen hade rasat in av snötyngd. Den står längst in till vänster i civilhangarsområdet.
- Fredrik Lager
Den ligger här!
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&m ... %3C/pts%3E
Ta en tur dit och titta. Men skynda dig, snart kan det vara för sent!
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&m ... %3C/pts%3E
Ta en tur dit och titta. Men skynda dig, snart kan det vara för sent!
- Lennart Berns
Bäverdalen var bl a en bascentral som sedermera, i början på 1980-talet, användes för systemutveckling och provdrift av Flygvapnets datorbaserade krigsorganisationssystem FOS MOB. Verksamheten bedrevs under mycket stort hemlighetsmakeri. Den sysselsatte en handfull programmerare under ett par års tid. Nytt för den här tiden var bl a signalöverföring med hjälp av fiberoptiska kablar.
Senast redigerad av Lennart Berns den 18 maj 2011, 20:12, redigerad totalt 1 gång.
- Fredrik Lager
...och en del annat förstås, såsom JC, övnings-KC samt stabsplats för Livgardet.Lennart Berns skrev:Bäverdalen var en bascentral som sedermera, i början på 1980-talet, användes för systemutveckling och provdrift av Flygvapnets datorbaserade krigsorganisationssystem FOS MOB. Verksamheten bedrevs under mycket stort hemlighetsmakeri. Den sysselsatte en handfull programmerare under ett par års tid. Nytt för den här tiden var bl a signalöverföring med hjälp av fiberoptiska kablar.
-
Här är några flera av Fredriks bilder från Maj 2011
kommer flera senare
kommer flera senare
- Fredrik Lager
Till Klas:
Jag har skickat sammanlagt 6 mail, innehållandes totalt cirka 50 bilder.
Har du fått dessa?
Mvh
Fredrik
Jag har skickat sammanlagt 6 mail, innehållandes totalt cirka 50 bilder.
Har du fått dessa?
Mvh
Fredrik
- Fredrik Lager
Vill bara passa på och förtydliga att den här ovan publicerade skissen över bäverdalen har jag fått av forum-medlemmen Niklas Börjesson.
Rätt ska vara rätt
Rätt ska vara rätt
-
Här är några flera bilder från fredrik ,tagna i Maj 2011
- Niklas Börjesson
Hej
Länge sedan man vart här (radhus och barn..say no more) men denna nya aktivitet vid Bäverdalen är verkligen intressant.
Har åkt förbi där dagligen men inte lyckats hitta nån att prata med. Idag verkar arbetet legat nere. Man har nu grävt fram hela öppningen och endast en betong platta är kvar av plomberingen framför ingången, har sedan stått så ett par dagar.
Tyvärr måste jag säga att jag nog mer än rädd än entusiastisk. Så länge Bäverdalen var plomberad var den säker från den exploatering som föresgår i området. Värst tänkbara är väll att man planerar att bygga hus i området och behöver spränga bort en del av berget.. Det som talar i mot detta är just det att man bara just grävt vid ingången och schakt arbeterna i närområdet i övrigt är ganska begränsade. Tyvärr har ännu inget kommit från mina kontakter på kommunen om vad som är i görningen.
Lennarts uppgift om att Bäverdalen var BasC på F8 är intressant och skulle gärna vilja höra mer om det. Mitt minne är lite rositgt i ämmnet och tyvärr har en del information försvunnit.
Jag vill minnas att man på F8 rundvandringen för flera år sedan sa just detta, att det var BasC för F8. Denna har daterats till 1938-1974. Bäverdalen byggdes dock under 1944.
BasC är (om jag minns rätt) en del av Bas60 och F8 byggdes aldrig fullt ut till detta koncept iom dess övergång til flygkår, även om man var tätt knutet till Stril60 på många andra sätt. Någonting i mitt huvud säger mig även att BasC främst förekom på krigsbaser, och vid denna tid var F8 fortf en fredsflottilj, om än tänkt att användas i krig iom dess berghangar...men här kan jag vara ute och cykla helt.
Jag skulle gärna vilja ha någon form av bekräftelse på BasC uppgifterna då ingen riktigt kunna bekräfta dem tidgare och jag är, ärligt talat, lite skeptiskt till dem. Ursprungligen var dock Bäverdalen JC och fungerade senare även som bl.a övnings KC m.m som nämts.
Den ritningen som Fredrik lade upp här vissar rumens indelning under senare tid, om jag minns rätt så från tiden som stabsplats för gardet.
Mvh
/Niklas
Länge sedan man vart här (radhus och barn..say no more) men denna nya aktivitet vid Bäverdalen är verkligen intressant.
Har åkt förbi där dagligen men inte lyckats hitta nån att prata med. Idag verkar arbetet legat nere. Man har nu grävt fram hela öppningen och endast en betong platta är kvar av plomberingen framför ingången, har sedan stått så ett par dagar.
Tyvärr måste jag säga att jag nog mer än rädd än entusiastisk. Så länge Bäverdalen var plomberad var den säker från den exploatering som föresgår i området. Värst tänkbara är väll att man planerar att bygga hus i området och behöver spränga bort en del av berget.. Det som talar i mot detta är just det att man bara just grävt vid ingången och schakt arbeterna i närområdet i övrigt är ganska begränsade. Tyvärr har ännu inget kommit från mina kontakter på kommunen om vad som är i görningen.
Lennarts uppgift om att Bäverdalen var BasC på F8 är intressant och skulle gärna vilja höra mer om det. Mitt minne är lite rositgt i ämmnet och tyvärr har en del information försvunnit.
Jag vill minnas att man på F8 rundvandringen för flera år sedan sa just detta, att det var BasC för F8. Denna har daterats till 1938-1974. Bäverdalen byggdes dock under 1944.
BasC är (om jag minns rätt) en del av Bas60 och F8 byggdes aldrig fullt ut till detta koncept iom dess övergång til flygkår, även om man var tätt knutet till Stril60 på många andra sätt. Någonting i mitt huvud säger mig även att BasC främst förekom på krigsbaser, och vid denna tid var F8 fortf en fredsflottilj, om än tänkt att användas i krig iom dess berghangar...men här kan jag vara ute och cykla helt.
Jag skulle gärna vilja ha någon form av bekräftelse på BasC uppgifterna då ingen riktigt kunna bekräfta dem tidgare och jag är, ärligt talat, lite skeptiskt till dem. Ursprungligen var dock Bäverdalen JC och fungerade senare även som bl.a övnings KC m.m som nämts.
Den ritningen som Fredrik lade upp här vissar rumens indelning under senare tid, om jag minns rätt så från tiden som stabsplats för gardet.
Mvh
/Niklas
- Fredrik Lager
Men stor hjälp av Klas Andersson så finns nu bilderna från mina tre rundturer på fd F 8 utlagda i ett webbalbum. Det är fritt fram för den som vill att gå in och titta!
http://community.webshots.com/user/Barkarby
Mvh
Fredrik Lager
http://community.webshots.com/user/Barkarby
Mvh
Fredrik Lager
- Fredrik Lager
Vart kommer denna uppgift ifrån?Lennart Berns skrev:Bäverdalen var bl a en bascentral
Hur jag än söker, rotar, gräver eller vänder och vrider har jag inte lyckats hitta en enda uppgift någonstans på att Bäverdalen skulle ha fungerat som BasC.
/Fredrik
Hej,
Jobbar helt i närheten av Barkarby.
Åker förbi "Bäverdalen" ibland. Ser aldrig någon som jobbar där, men det händer saker. Rivning av betongförseglingen har påbörjats. Den verkar var gjuten i flera lager, där det yttersta nu har knackats ner.
MVH
Pär
Jobbar helt i närheten av Barkarby.
Åker förbi "Bäverdalen" ibland. Ser aldrig någon som jobbar där, men det händer saker. Rivning av betongförseglingen har påbörjats. Den verkar var gjuten i flera lager, där det yttersta nu har knackats ner.
MVH
Pär
- Fredrik Lager
Man har nu tagit sig igenom den plombering som täckte porten. Detta skedde förmodligen igår.
Niklas B har tagit en bild. Hoppas han lägger upp den här.
Jag kommer att åka ut till Bäverdalen på lördag för att dukomentera.
Niklas B har tagit en bild. Hoppas han lägger upp den här.
Jag kommer att åka ut till Bäverdalen på lördag för att dukomentera.
- Fredrik Lager
Niklas B har nu fått bekräftat av byggnadsarbetare på plats att man har för avsikt att öppna upp Bäverdalen. Anledningen till detta tilltag är fortfarande okänt.
Mvh
Fredrik Lager
Mvh
Fredrik Lager
- Fredrik Lager
Men, men. Ingången är nu helt frilagd och betongplattan som stod framför dörren är borta. Dörrhandtaget gick med enkelhet att manövrera upp och ned men dörren gick (tyvärr) inte att öppna. Det låg en liten hög med betongbitar och armeringsjärn framför som omöjliggjorde detta.
Däremot så stoppade jag in handen genom "ventilen" till höger om dörren och knäppte att par kort med blixt. Mycket intressant resultat! Det finns en lång rak gång innanför dörren, uppskattningsvis runt 8 meter, som slutar vid en öppning markerad med gul/svart tejp. Därefter mörker.
Jag ska försöka att lägga upp alla de andra högkvalitativa bilderna i mitt webbalbum, förhoppningsvis kommer jag att lägga upp en länk dit inom kort!
-
Hej!
En fundering som dök upp...
När man bygger bostadsområden idag, planerar och bygger skyddsrum? Kan det vara tänkbart att det skall användas som ett skyddsrum för boende i området?
Eller är det så att man i dag helt struntar i skyddsrum när man planerar och bygger nya bostadsoråden?
När jag tittade på satelitbilden som hänvisades till i ett tidigare inlägg ser det ut som rester av en tidigare bana. Riktning nordost-sydväst. Vad hette denna bana och när stängdes den samt grävdes bort?
Vilka banor har funnits på fältet och under vilka tider?
Martin Hellberg, Backamo.
När man bygger bostadsområden idag, planerar och bygger skyddsrum? Kan det vara tänkbart att det skall användas som ett skyddsrum för boende i området?
Eller är det så att man i dag helt struntar i skyddsrum när man planerar och bygger nya bostadsoråden?
När jag tittade på satelitbilden som hänvisades till i ett tidigare inlägg ser det ut som rester av en tidigare bana. Riktning nordost-sydväst. Vad hette denna bana och när stängdes den samt grävdes bort?
- Fredrik Lager
Hej Martin!Martin Hellberg skrev:Hej!
Vi börjar med banorna!
06-24 Hårdgjord bana 2000x40 meter.
11-29 Grässtråk, följer riktningen av den hårdgjorda banan (vill minnas att det var detta stråk som som lite retsamt kallades för "Gubbängen" så det var där Stabsflyget startade och landade).
03-21 Grässtråk. Det du refererar till som "rester av en tidigare bana" är faktisk inte alls några rester utan motorkörningsplatsen för J 34 Som kuriosa kan även tilläggas att det var på denna motorkörningsplats som Rb-68 preimärvisades. Fästena finns fortfarande kvar i plattan.
Nu över till skyddsrumsteorin.
Jag har ingen kunskap om hur man tänker man bygger skyddrum, men det känns lite märkligt med tanke på att man bantar försvaret. Varför behöver man bygga fler skyddsrum om det bedöms att hotet mot Sverige är så pass litet att man kan banta försvaret på det sätt som man gjort hittills? Finns det inget hot behövs det heller inga skyddsrum. Det är lite så jag tänker.
Sen vet jag inte om min tankegång håller, det kanske är så att man bygger skyddsrum av det hela. Detta lär tiden utvisa
- UrbanFredriksson
Planerar: Ja. Bygger: Nej. Dvs i vissa områden bygger man nya hus så att det skulle gå att färdigställa skyddsrum i dem.Martin Hellberg skrev:När man bygger bostadsområden idag, planerar och bygger skyddsrum? Kan det vara tänkbart att det skall användas som ett skyddsrum för boende i området?
- Fredrik Lager
Nu har jag lagt till de bilder jag tog i lördags av den nu helt framgrävda Bäverdalen i mitt webbalbum.
http://community.webshots.com/user/Barkarby Albumet "Bäverdalen"
Mvh
Fredrik Lager
http://community.webshots.com/user/Barkarby Albumet "Bäverdalen"
Mvh
Fredrik Lager
- Fredrik Lager
Nya och bekräftade uppgifter:
Bäverdalen öppnas på uppdrag av markägaren.
Markägaren har för avsikt att använda anläggningen som förråd.
Jag har lovat att inte avslöja markägarens namn.
Mvh
Fredrik Lager
Bäverdalen öppnas på uppdrag av markägaren.
Markägaren har för avsikt att använda anläggningen som förråd.
Jag har lovat att inte avslöja markägarens namn.
Mvh
Fredrik Lager