Hej Robban!
Det fanns ju facit (klickbart men det är kanske svårt att se; vet inte hur färgningen funkar egentligen) i sista raden i mitt första inlägg. Det var en Ercoupe, SE-BFX tillverkad 1947 och svensk-registrerad redan då om jag minns rätt. (Det är lätt att finna läsning om individen på webben). Jag är ganska säker på att den har pedaler och styrs som ett vanligt flygplan, även om Ercoupe konstruerades på 30-talet av Fred Weick som ett svar på en tävling i att göra säkra plan, som inte kunde spinna. Sidroder och skevroder var då hopkopplade på något sätt och det räckte med en ratt. Se
Wikipedia exempelvis. (Klickbar). Ett citat:
Lacking rudder pedals, the Ercoupe was flown entirely using only a control wheel: a two-control system linked the rudder and aileron systems, which controlled yaw and roll, with the steerable nose wheel. This wheel controlled the pitch and the steering of the aircraft, both on the ground and in the air, simplifying control and coordinated turning and eliminating the need for rudder pedals. A completely new category of pilot's license had to be created for Ercoupe pilots who had never used a rudder pedal.
Om Ercoupe var lätt eller svårt att flyga beror ju på hur man ser det - för en van pilot var nog styrsystemet snarast en begränsning som jag tror gjorde exempelvis sidvindslandningar svåra.
Tydligen hade man i Sverige ett speciellt "enkelt" certifikat för Ercoupe om jag tyder
artikeln från Flyg 1947 rätt (ordet "artikeln" är klickbart). Artikeln i övrigt är något för nostalgiker; herrar i hatt och "iklädda portfölj och fru" som (båda) följde med på affärsresan medan någon annan väl tog hand om De Soton. Begreppet "direktörsflyg" hade då en annan mening. Och Gunder Hägg var förstås poppis.
Tillägg: Jag är inte så säker längre på vad för slags styrsystem -BFX har. Att notera är även att Ercoupe/Aircoupe tillverkades under en lång tid i över 5000 exemplar samt att Weick var mannen bakom även Piper Cherokee, PA-28. Se
http://www.maam.org/aircraft/erco.html och
http://www.maam.org/aircraft/images/erc_11.jpg
Lars S, vars enda två försök med automatväxlad bil var avgjort svettiga. Mer har det inte blivit.