Sveriges sista Metropolitan, SE-CCX ska skrotas

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Sveriges sista Metropolitan, SE-CCX ska skrotas

Inlägg av Christer Sidelöv »

Såg i aprilnumret av Aeroplane Monthly en notis som påstår att SE-CCX, Sveriges enda bevarade Metropolitan som tillhör Luftfartsamlingarna på Arlanda men som stått motorlös på Bromma i drygt 30 år ska skrotas "inom kort"! Någon som vet mer?
Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Re: Sveriges sista Metropolitan, SE-CCX ska skrotas

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej Christer,

Notisen i Aeroplane skrevs av undertecknad, som är aktiv i Arlanda Flygsamlingars Vänner. Den har även publicerats i Flugzeug Classic. En längre artikel med ytterligare bilder kommer förhoppningsvis även att publiceras i SFT. Publiceringen har skett i samråd med Arlanda Flygsamlingars Vänners ordförande. Jag kan meddela att det i dagsläget inte finns några planer på skrotning av SE-CCX. Dock ville jag skriva om denna Sveriges enda kvarvarande Metropolitan av följande skäl:

1) SE-CCX är i bedrövligt skick efter att ha stått utomhus sedan 1977. Det har använts av Räddningstjänsten på Bromma bland annat för evakueringsövningar, och, vid några tillfällen, skumbegjutning. Sedan ett antal år sker inte längre dylika övningar. Cockpit är tom på instrument. Dessa, liksom motorerna, finns i förråd vid Arlanda Flygsamlingar. De flesta sätena i kabinen finns kvar, men är svårt skadade av fukt och mögel. Takisoleringen hänger i trasor, och kabinen liknar mest ett övergivet kråkslott. Vid ett besök den 7 december förra året, visade det sig att passagerardörren på vänster sida stått öppen under en längre tid, vilket förorsakat ytterligare skador. Höger huvudställ har börjat säcka ihop, vilket innebär stora svårigheter vid en eventuell flytt. Under ett par år vid mitten av 1990-talet skedde vissa underhålls- och restaureringsarbeten. Bland annat sattes elsystemet i funktionsdugligt skick, samtliga trasiga fönster byttes mot hela dito, takisoleringen byttes ut, samt en ny noskon monterades. Några arbeten har mig veterligen inte skett sedan dess.

2) SE-CCX ägs av LFV, och ingår därmed i LFV:s historiska samlingar. Den ideella föreningen Arlanda Flygsamlingars Vänner skall förvalta LFV:s historiska samlingar, men det saknas resurser, både ifråga om pengar, tid, och folk med ett intresse att bevara flygplanet. Att det står på Bromma förvårar även saken. Det står på andra sidan fältet, vilket innebär att inpasseringstillstånd behövs. Frågan om ett framtida, civilt luftfartsmuseum kommer att ha resurser och intresse att göra någonting åt flygplanet. En annan fråga i detta sammanhang är frågan om placeringen av detta framtida civila luftfartsmuseum. I sammanhanget kan nämnas att vi även har två andra stora flygplan ståendes utomhus på Arlanda, Caravelle SE-DAF (utomhus sedan 1974) och Nord NC 701 SE-KAL (utomhus sedan den 23 december 1970). Liksom med SE-CCX, ägs dessa flygplan av LFV, och ingår i LFV:s historiska samlingar.

3) Med tanke på skicket kommer det tyvärr inte dröja särskilt länge innan det är för sent. Om förfallet får fortsätta, kommer vad som idag är en mycket svår, tidsödande och dyr uppgift att återställa flygplanet i exteriört och interiört skick att bli en omöjlighet, både rent ekonomiskt och och kunskapsmässigt. Mina notiser skall därför ses som en varningsflagg om vad som håller på att ske med en oerhört viktig del av det svenska flyghistoriska arvet. AFV:s åsikt är att flygplanet skall restaureras och ingå i ett framtida svenskt civilt luftfartsmuseum, men klockan är nu cirka tio minuter till midnatt.

4) Detta är SAS första Metropolitan, vilken levererades i mars 1956 som LN-KLB. I november 1968 såldes det till Linjeflyg. Det flögs sammanlagt under drygt 43 000 timmar. Med Metropolitan kan folkflygets era sägas ha inletts. Passagerarflyget som transportmedel blev nu tillgängligt för många svenskar, både för affärsresande och för semesterresor. Det är en mycket viktig del av svensk flyghistoria, som förtjänar att bevaras för framtida generationer.

Med vänlig hälsning

Jan Forsgren
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Sveriges sista Metropolitan, SE-CCX ska skrotas

Inlägg av Christer Sidelöv »

Tack Jan för lite mer info. Det var lite hur jag misstänkte att det nog låg till, men jag vet vissa namngivna personer i korridorena på Bromma Flygplats som helst skulle vilja att "skiten" huggs upp i morgon och körs iväg till skroten ASAP, så man vet ju inte. Men eftersom det inte är Flygvapenmuseum som äger den så finns det kanske hopp om att den bevaras inom landet! ;-)
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Sveriges sista Metropolitan SE-CCX - nationella bevarandepla

Inlägg av Arne M »

Jan Forsgren skrev:Hej Christer,

Notisen i Aeroplane skrevs av undertecknad, som är aktiv i Arlanda Flygsamlingars Vänner. Den har även publicerats i Flugzeug Classic. En längre artikel med ytterligare bilder kommer förhoppningsvis även att publiceras i SFT. Publiceringen har skett i samråd med Arlanda Flygsamlingars Vänners ordförande. Jag kan meddela att det i dagsläget inte finns några planer på skrotning av SE-CCX. Dock ville jag skriva om denna Sveriges enda kvarvarande Metropolitan av följande skäl:

1) SE-CCX är i bedrövligt skick efter att ha stått utomhus sedan 1977. Det har använts av Räddningstjänsten på Bromma bland annat för evakueringsövningar, och, vid några tillfällen, skumbegjutning. Sedan ett antal år sker inte längre dylika övningar. Cockpit är tom på instrument. Dessa, liksom motorerna, finns i förråd vid Arlanda Flygsamlingar. De flesta sätena i kabinen finns kvar, men är svårt skadade av fukt och mögel. Takisoleringen hänger i trasor, och kabinen liknar mest ett övergivet kråkslott. Vid ett besök den 7 december förra året, visade det sig att passagerardörren på vänster sida stått öppen under en längre tid, vilket förorsakat ytterligare skador. Höger huvudställ har börjat säcka ihop, vilket innebär stora svårigheter vid en eventuell flytt. Under ett par år vid mitten av 1990-talet skedde vissa underhålls- och restaureringsarbeten. Bland annat sattes elsystemet i funktionsdugligt skick, samtliga trasiga fönster byttes mot hela dito, takisoleringen byttes ut, samt en ny noskon monterades. Några arbeten har mig veterligen inte skett sedan dess.

2) SE-CCX ägs av LFV, och ingår därmed i LFV:s historiska samlingar. Den ideella föreningen Arlanda Flygsamlingars Vänner skall förvalta LFV:s historiska samlingar, men det saknas resurser, både ifråga om pengar, tid, och folk med ett intresse att bevara flygplanet. Att det står på Bromma förvårar även saken. Det står på andra sidan fältet, vilket innebär att inpasseringstillstånd behövs. Frågan om ett framtida, civilt luftfartsmuseum kommer att ha resurser och intresse att göra någonting åt flygplanet. En annan fråga i detta sammanhang är frågan om placeringen av detta framtida civila luftfartsmuseum. I sammanhanget kan nämnas att vi även har två andra stora flygplan ståendes utomhus på Arlanda, Caravelle SE-DAF (utomhus sedan 1974) och Nord NC 701 SE-KAL (utomhus sedan den 23 december 1970). Liksom med SE-CCX, ägs dessa flygplan av LFV, och ingår i LFV:s historiska samlingar.

3) Med tanke på skicket kommer det tyvärr inte dröja särskilt länge innan det är för sent. Om förfallet får fortsätta, kommer vad som idag är en mycket svår, tidsödande och dyr uppgift att återställa flygplanet i exteriört och interiört skick att bli en omöjlighet, både rent ekonomiskt och och kunskapsmässigt. Mina notiser skall därför ses som en varningsflagg om vad som håller på att ske med en oerhört viktig del av det svenska flyghistoriska arvet. AFV:s åsikt är att flygplanet skall restaureras och ingå i ett framtida svenskt civilt luftfartsmuseum, men klockan är nu cirka tio minuter till midnatt.

4) Detta är SAS första Metropolitan, vilken levererades i mars 1956 som LN-KLB. I november 1968 såldes det till Linjeflyg. Det flögs sammanlagt under drygt 43 000 timmar. Med Metropolitan kan folkflygets era sägas ha inletts. Passagerarflyget som transportmedel blev nu tillgängligt för många svenskar, både för affärsresande och för semesterresor. Det är en mycket viktig del av svensk flyghistoria, som förtjänar att bevaras för framtida generationer.

Med vänlig hälsning

Jan Forsgren
Tack för redogörelsen av det aktuella läget. Men hur viktigt är det i praktiken att ha en fysiskt bevarad Metropolitan i de svenska samlingarna? Jag förstår mycket väl symbolbetydelsen i att bevara olika flygplansexemplar i ett historiskt perspektiv. Men räcker det inte i detta fall med en dokumentation i bild och text av maskinen ifråga? Detta i synnerhet som man de facto gjort så lite under årens lopp för att restaurera flygplanet till visningsbart skick. Man kan ju faktiskt undra över hur seriösa man varit i detta uppsåt när planet fått stå och förfalla utomhus sedan 1977?

Och på ett mer övergripande plan (sic! :-) ) undrar jag över om det finns några officiella bevarandeplaner upprättade för olika flygplansindivider på samma sätt som det finns sådana planer när det gäller järnvägens fordon? Man måste rimligen prioritera de begränsade resurserna för att kunna sätta in pengarna där de ger bäst resultat. Idealiskt vore förstås att kunna bevara och visa upp ett exemplar av varje flygplanstyp som opererats av svenska flygbolag både inom och utom landet. Men detta är förstås alldeles orealistiskt och man får därför välja ut de mest intressanta objekten. Och då undrar jag om det trots allt är så viktigt att fysiskt kunna bevara en idag "något bedagad" SAS Metropolitan?
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Sveriges sista Metropolitan, SE-CCX ska skrotas

Inlägg av Rolf Larsson »

Beträffande SE-CCX kan nämnas att bakre delen av kroppen och lastrumsdörrarna skadades vid en lastningsincident på Arlanda 28 juni 1977. Maskinen flögs över till Bromma och reparerades efter några månader. På grund av att det i alla fall uppstod vibrationer under flygning så flögs sista turen i trafik med SE-CCX 13 november 1977 mellan Sundsvall och Bromma som LF371 , maskinen testflögs 25 november 1977 och beslut togs om att permanent ta SE-CCX ur trafik, uppnådd flygtid var då 43535:29 timmar, avfördes ur registret 3 februari 1978.
Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 feb 2008, 18:43
Ort: Stockholm/Österskär
Kontakt:

Re: Sveriges sista Metropolitan, SE-CCX ska skrotas

Inlägg av Micke »

Hej ,

en bild på planet ifråga tagen under en helikoptertur i lördags.

Mvh

Micke
DSC_0059-copy.jpg
Micke Axelsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"