Gammalt biplan SE-AEZ
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Gammalt biplan SE-AEZ
Häromdagen gick på SVT1 reprisen för femtielfte gången av den klassiska Edvard Persson-filmen Söder om landsvägen från 1936. I den filmen förekommer som en viktig ingrediens ett gammalt tvåsitsigt biplan med registreringen SE-AEZ med vilket Edvard Persson flyger till Norrland för att skaffa pengar till att rädda fädernegården i Skåne. Vad var det för ett plan? För jag antar att det var en äkta registrering på det plan som man hyrt in till filminspelningen. Finns det några fler uppgifter om ägare, plantyp med mera vore det lite kul att få veta.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Re: Gammalt biplan SE-AEZ
Se info om SE-AEZ med foto från inspelningen av filmen i kategorin Civilregistret i detta forum.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Re: Gammalt biplan SE-AEZ - stort tack!
Tack Sven-Erik för intressant info. Civilregistret verkar vara en bra resurs. Jag hade missat den forumkategorin tidigare och därför inte slagit direkt på SE-AEZ i registret här i forumet. Än en gång tack - och i fortsättningen ska jag först kolla olika reggningar där!Sven-Erik Jönsson skrev:Se info om SE-AEZ med foto från inspelningen av filmen i kategorin Civilregistret i detta forum.
/Sven-Erik