Tyskt plan hittat ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Klas Andersson »

http://vlt.se/nyheter/1.1201605-tyskt-krigsplan-funnet-

Det där i Lasjön är något jag hört talas om i många år !!!
(liksom en liknande händelse i en liten sjö i Värmland , och två i Vänern !)

men finns det något som tyder på att det skulle vara just en Storck ??
Lite märkligt killen går ut med detta innan han ens dykt där !!
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Ja Klas, detta är en gammal historia, som jag försökt reda ut, men förgäves- I V LT 1/3 1978 liksom i Sala allehanda samma datum fanna artiklar om en händelse 30/7 1943 i trakten av Västerfärnebo. I VLT 20/8 1981 beskrevs hur en dam hade sprungit på ett flygplanvrak i skogen söder om Lasjön. Ett sällskap ur SFF Stockholm m fl åkde då upp till platsen för att leta. Tyvärr inget napp. Beskrivningen av hennes fynd är en propeller nedkörd i marken och en framdel av ett flygplan med motorn intryckt på förarplatesn och bakkroppn saknad. Mot kroppen var lutade vingarna, övertäckta av mossa. Orienterande far och sån från Västerås fann samma vrak, tog ut kompassriktning mot Lasjön och gick nästa dag på komtrakurs utan resultat. De snitslade då upp skogen rad efter rad, men utan resultat. Snitslarna satt kvar andra gången vi var uppe, men paret har inte återfunnits. Sista gången jag var med och sökte hade skogen avverkats så att man omöjligt kunde ha missat vraket. Enda förklaringen till detta bör vara, att någon bärgat det i hemlighet, hur fantasifullt detta nu verkar. Eller naturligtvis att det aldrig varit något flygplan där. Ögonvittnena är nu borta. Deras vittnesmål finns dock bevarade i tidningsartiklarna, och vittnena var betrodda personer, som var helt övertygade över vad dom sett. Militär draggning i Lasjön gav intet.
Naturligtvis skulle att vrakfynd - förmodligen aktern på flygplanet - ge framför allt damen som fann vraket 1981 upprättelse. Hon har nämligen hacklats för sitt fynd.
Den som vill tränga djupare i fallet kan med fördel läsa tidningsartiklarna enligt ovan-
Ingemar
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !
ja historien om bärplockande damen som hittade ett plan som sen inte kunnat återfinnas har jag hört ! men inte fattat det var nära Lasjön !

Fanns en internet sajt med lista på Luftwaffes förluster som jag inte kan hitta nu igen !
Hittar nu bara den med förluster i Norge ! och det är ju inte säkert det var ett plan stationerat där !!

Har du någon bra sida att föreslå ?

Vi har ju sen tidigare Historien med planet utanför Dalsland ....och Otterbäcken ......och i sjön uppe i Värmland

när jag nu sökte på "Tyskt plan hittat" så kom det upp något om ett plan i IVÖSJÖN nere i Småland -skåne .
piloten skulle klarat sig och kommit iland !! nån som hört detta förut ?
Bengt Ekbladh

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vad Gefle Dagblad skrev::

http://gd.se/nyheter/1.3157638-flygvrak ... fter-68-ar

>>>Flygvrak hittat i sjö efter 68 år
Ett tyskt militärplan från andra världskriget kan ha hittats i Lasjön utanför Sala. Om fyndet visar sig vara ett flygplan kan det ha legat i sjön sedan 1943 då några personer såg planet störta i sjön.

- Några släktingar till mig såg planet krascha i Lasjön sommaren 1943. Många har sökt planet sedan dess utan framgång, säger Håkan Björklund från Oskarshamn till TT.
När han den 29 april ekolodade Lasjön hittade han resterna av ett stort föremål som kan vara det saknade flygplanet.

Sommaren 1943 såg flera personer ett flygplan störta i Lasjön norr om Västerfärnebo. Bland dem var en åttaårig flicka som berättade att planet hade ett kors på vingarna. Den lokala befolkningen och militären sökte planet i sjön utan att ha hittat det. Under åren som gått har många privatpersoner försökt lokalisera planet utan framgång. För ett år sedan åkte Håkan Björklund till Lasjön för att hjälpa en vän att försöka hitta planet.

- Jag gav mig tusan på att vi skulle hitta planet men det gjorde vi inte den gången. I slutet på april gjorde jag ett nytt försök och svepte av sjön på fyra timmar med en ny utrustning jag skaffat, säger Håkan Björklund. - Bilderna jag tagit antydde att det låg ett flygplan på botten. Jag genomsökte området på nytt och såg del av en vinge och en skrothög bredvid, ungefär 10 x 10 meter stort.
Han utesluter att fyndet kan vara något annat än det kraschade flygplanet.

Enligt Håkan Björklund ska dykare undersöka vrakplatsen om en dryg vecka men polisen visade först på torsdagen sig intresserad av fyndet.

Tyska ambassaden och Statens haverikommission har informerats.>>>
Bengt Ekbladh

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Har kollat vad 3 tidningar skrev om händelsen fredagen 30/7 1943 (Norrlands-Posten, Arbetarbladet och Gefle Dagblad)
som var infört i tidningarna måndagen 2/8 1943
Alla 3 har i stort sett samma ordalydelse

Rubriker hos dem:
Okänt flygplan sjönk i sjö vid Sala? // Draggningar efter flygplan i Västerfärnebo //Okänt flygplan sågs nödlanda på sjö vid Sala

>>>Vid 20-tiden på söndagen avslutades draggningarna för dagen i Lasjön i Västerfärnebo,
där enligt uppgift av flera omdömmesgilla personer, ett okänt flygplan kl. 16.30 på fredagen skulle ha gått ned samt sjunkit.

Fabrikör A.G. Jernström och hans hustru badade i Lasjön, då de plötsligt fingo se ett "litet mörkt plan" gå ned på sjön.
Jernström underrättade lantbrukare i närheten , som sågo ett sjunkande föremål på vattnet.
Hemvärn och militär tillkallades och undersökningar pågingo hela söndagen, vilka dock icke lett till något resultat.
Något Svenskt flygplan har icke rapporterats som saknat.
Flera personer i Västerfärnebo iaktogo på fredagseftermiddagen flygplan över socknen och deras beskrivningar
överenstämmer i stort sett med Jernströms.

Undersökningarna komma att fortsättas och effektivare draggningsredskap ha rekvierats från flygflottiljen i Västerås>>>

Någon beskrivning av "" hur en dam hade sprungit på ett flygplanvrak i skogen söder om Lasjön"", som senare ej kunnat hittas
stämmer inte med samtida(1943) notiser.
Om det nu inte var flera plan??
Ej heller om något 8:a årigt barn, men paret kunde ju haft barn med sig vid badningen

Hur länge draggningarna pågick vet jag inte, har bara kollat ca en vecka efter händelsen.

Man kan ju hoppas något hittas.
Någon med synpunkter på ovanstående?

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Klas Andersson skrev: .....Skrev om en händelse i en liten sjö i Värmland , och två i Vänern
samt
....Historien med planet utanför Dalsland ....och Otterbäcken ......och i sjön uppe i Värmland
Finns uppgift om tidpunkt och plantyp tro?

Bengt
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Klas Andersson »

Damen som hittade planet i skogen....... är nog i modern tid ! eftersom det skulle växt mossa på det .....
Ingemar hänvisar till en artikel 1981 , så troligen är den händelsen däromkring .

vad gäller 8 åriga flickan.......
om du söker runt på nätet "Tyskt plan Lasjön" så kommer det bla upp en interjuv med den nu 74 åriga damen , hon var tydligen 6 år !! 1943.
Hon befannsig 2 mil !! från Lasön när hon såg ett grått plan med Hakkors och någon ring på ? tror jag hon sade ?

visserligen hade Tyskarna för det mesta ett Hakkors på fenan ...Men ! jag tycker det låter som hon beskriver en finsk Nationalitetsmärkning !
OM nu hennes minnesbild verkligen är från 1943 när hon var 6 år ..... (fan ! jag minns inte mycket sen jag var 6år ...och det är "bara 48 år sedan .....)

Hursom helst så är det inte alls säkert hennes minne hänger ihop med Lasjön ! även om hon hävdar det var samma dag ...... :?

väntar med spänning på dykresultatet !!!
finns bla förslag på både rotvälta-stubbar och ...skördetröska ! har jag sett när jag letat runt på nätet !


Vad gäller plan i Vänern så har jag själv talat med ögonvittnen i båda fallen
finns en tidningsartikel om det vid Dalsland ska leta fram den ,
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Utöver vad jag nämnt tidigare kan tilläggas: Det finns ganska många vittnen som sett ett plan - troligan en mörkmålad Stork - irra omkring i trakten av Västerfärnebo aktuell tidpunkt. Den dam som stötte på vraket 1978 var postmästaren i Västerfärnebo. Därefter - och även tidigare - har många search parties varit i farten. Schnitslarna och damens tappade cigarettpaket vid jordgetingboet har återfunnits, vilket i viss mån styrker hennes berättelse.
Någon liten flicka, som sett planets märkning kan jag inte påminna mig ha existerat. Senaste tillfället jag vet att SFF letade efter vraket var 2003.
Därefter har emellertid sökandet pågått sporadiskt.
Om man nu skall spekulera i vad som hänt, så kan man skissa följade scenario: Plan (Stork) på sträckan Danmark-Norge eller omvänt tappar orienteringen och irrar omkring på svenskt område. Inte helt otroligt, se kartan, Västerfärnebo ligger faktiskt inte så långt från vår Västkust. Med tanke på att observationerna är något utsträckta i tiden kan man höfta fram, att en Stork med extratank, som utgått från Norge eller Danmark innefattande irrandet borde få soppatorsk ungefär vid denna tidpunkt. Vittnesuppgifter om hackande motor kan tyda på detta. Om planet tryckt mot Brickbergets topp under sväng kan ena vinghalvan ha slagit i en stor tall, bakkroppen knäckts och kastats i vid båge ned till Lasjön. Vittnen säger att nagot hamnade i vattnet c:a 50 m utanför södra stranden och härmed 400-500 m från den norra. Oljefläckar på sjön förekom ej. Damen 1978 säger att vraket saknade bakkropp och stod med nosen uppåt samt att det förmodligen bara var delar av en vinge vid flygkroppen. Hennes beskrivning i övrigt pekar på en Stork.
Då frågar sig vän av ordning - vart tog vraket på berget vägen? Tja, säg det. Kanske har del av ortsbefolkningen tagit det tillvara. Varför? Vän av konspirationsteori har påpekat att den tyska krigskassan fanns ombord. Fan tro't. Man kan knappast våga skicka den i en enmotorig Stork. Så fältet är fritt att spekulera. Mest troligt kan det vara en VIP-transport - fast då undrar man varför inte tyskarna gjorde förfrågningar. Ni får väl gissa själva!
Ingemar
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Klas Andersson »

Här är inlägget där en journalist pratar med Damen som var 6 år 1943 , men hon var alltså nära 2 mil från Lasjön

http://www.expressen.se/nyheter/1.24358 ... ska-planet
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Jag läser i Expressen,att polisen meddelat att försvarsmakten tagit över ansvaret för Stork-fyndet. Då överskrider både polis och försvar sina befogenheter.
Varför? Jo, det är klart utrett att fynd av denna typ tillhör upphittaren. Advokaten Thomas Albinsson har som examensarbete vid Stockholms Universitet "Bärgning av luftfartyg" (20 p) bl a påvisat följande. Planet tillfaller upphittaren om det:
1. Inte eftersökts av rättmätig ägare på länge. Sådan kan inte finnas, eftersom dagens Tyskland ej existerade vid tiden för händelsen
2. Inte är svenskt militärt flygplan, som alltid tillhör staten
3. Anmäls till polismyndighet med krav på äganderätt. Det kan man ju först göra om det visat sig vara ett flygplan.
Tyska myndigheter kan kanske identifiera besättningen om flygplanets identifieringskod kan tas fram.
För övrigt är jag tveksam till att sonarbilden i Expressenartikeln visar ett flygplan. Jag tycker att den snarast visar en båtbrygga som sjunkit där, kanske efter ett isen dragit den med sig. Men vem vet?
Ingemar
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Lars Larsson »

Hej,

Någon som vet om man har börjat dyka än ? Verkar vara tyst om det på alla forum, trots att det gått en vecka ;-)

/Lars L
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Klas Andersson »

Helt rätt Ingemar !

Efter mitt första inlägg så fick jag ett mail från killen som hittat det ! och har sedan haft lite kontakt !
han hade nog inte väntat sig sån uppståndelse ! han kontaktade polis. sjöfartsverket !!!! och även Tyska Ambasaden !
eftersom han inte hade riktigt koll !

jag mailade honom om att de enda som hade med saken att göra var polisen ! OCH att han måste få dom att upprätta en riktig
Hittegodsanmälan ! vilket dom tydligen till slut gjorde ! även om det inte är helt klart det är ett plan .
jag rådde honom även att få med markägaren på saken ! en sån liten sjö är säkert uppdelad på fastigheterna runt sjön -3st vad jag kunnat se på kartan .

så förhoppningsvis så har han nu hindrat alla tänkbara "tjuvar " att sno hans fynd ....
eftersom den här sjön inte har segelförbindelse med havet !! så är det inget Sjöfyndsärende ! utan ett vanlig hittegods ärende !
alltså det "möjliga " planet tillfaller honom efter 3 månader om ingen gör anspråk på det !
och skulle någon ,..... göra det så har han rätt till hittelön !

Helt riktigt så gjorde Nasse Tyskland en ovillkorlig kaputalition och upphörde som stat , styret övertogs av de Allierade ,
nuvarande Tyska staten bildades väl ...1946-47 ?
All tysk krigsmateriel beslagtogs av de Allierade och förstördes , eller skulle gjort det i alla fall ! en del fartyg-Ubåtar mm .användes ju av bla Norge efter kriget . men alla Flygplan i Norge och Dannmark förstördes !!! på order av de Allierade ! och det utan att de ens varit där och "befriat" dessa länder !
märkligt ! Tyskarna där Kapitulerade ju i princip till Motståndsrörelsen

Skulle tyskland göra anspråk på ett krigsvrak ! så innebär det ju i praktiken att de kopplar sig till Nazi Tyskland !
borde då vara fritt fram för krigets offer att nu kräva diverse skadestånd av Tyskland !
Det är min uppfattning om rättsläget !

Märkligt nog så har ändå Tyskland försökt "sno" plan i Sverige tidigare ! jag tänker då på ME 110 och Ju88 som en polis från Kiruna helt enligt lagen !
anmälde som Hittegods efter att han hittat dom i ett par Fjällsjöar
,vet inte helt säkert hur det slutade ,men de planen är ju nu bärgade och finns i Tyskland .
Tror Tyska museér köp dom ? nån som vet !

Anledningen till att Polisen nu blandat in Flygvapnets "flygbärgningsgrupp" är att dom tror det kan finnas bomber ombord !!!!
dykning skall tydligen ske "närmaste veckorna ""!!!! enligt en notis idag !
http://salaallehanda.com/nyheter/sala/1 ... lan-drojer

Håller med om att det inte liknar ett plan på sonarbilden ! på ett Dykforum så skrev en kille ! "Den Rotvältan hittades redan på 90-talet "

men omöjligt är det inte om det är sönderslaget ,sonarbilden nedan visar en sönderslagen SAAB B17 !! på 20 meters djup .
det är alltså fläcken på höger sida av bilden ! den var här inställd på att se 70 meter åt var sida ,
det svarta fältet i mitten är rakt under båten där en Side Scan sonar är blind.
skrothögen är nära 2 meterhög ! att det syns så dåligt beror på att jag har sonargivaren på båten , bilden blir då snett uppifrån och det blir inga "skuggor"
som visar hur hög skrothögen är ! när det är så djupt

Killen i Lasjön hade givaren ner på nån bräda ,och det är max 10 meter djupt , alltså får han en bild på "planet" nästan från sidan ,
därav de långa skuggorna av rejält uppstickande detaljer
Bild[/img]Bild
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Pär Wolff »

Det är inga problem att undersöka om det är ett fpl eller inte.Det är bara att skicka ner sjöugglan som är en
undervattenstv då är det enkelt att lösa problemet.

Pelle
Fd bärgningdykare i Fv.
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Klas Andersson »

Jiovisst
Jag har en sådan ochså !
men killen som hittat det här har ingen! och är heller inte Dykare !
så nu har Polisen tydligen bestämt att det skall kollas av Militären !! när de nu orkar masa sig dit !
tycker personlligen vilken nöjesdykare som helst ! kunnat kolla läget och sett om det var ett tänkbart plan !! utan att speciella
dykare från .....F17 ? ska dit ! och det då visar sig vara en hög stubbar eller liknande !!
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Tyskt plan hittat ?

Inlägg av Roger Andreasson »

Det var visst inget flygplan...
http://www.expressen.se/nyheter/1.24463 ... tat-i-sjon

/Roger
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"